Dette gjelder jo for alle selskaper. Hvorfor skal ikke Funcom klare det når Subsea7, Telenor osv klarer det helt fint?
Joda kan jo være det går fint, men tenker at de har så mye som foregår at det kanskje rammes av innsidereglene?
Synes jo innsiderne burde handlet mer dersom de har lov til det, slik som kursen er nå har de jo en ypperlig mulighet.
De kan kjøpe 100k på 13,25.
Tror man generelt er veldig restriktive med innsidehandler i Funcom etter hva som har skjedd tidligere.
Innsiderne hadde jo fine muligheter til å handle på vesentlig høyere kurser også som de benyttet seg av, og du skal ikke se bort i fra at de får nye muligheter på lavere kurser i tillegg
Tror ikke innsidekjøp snur kursutviklingen. Trenger fond osv som laster opp. Bare la kursen ligge rolig i en periode så de kan få spist opp aksjer.
Ja, Oslo Børs er jo kjent for å slå veldig hardt ned på markedsmanipulasjon…
Det er jo helt vanlig at selskaper kjøper egne aksjer.
Niks. 25% av daglig omsetning maks, med visse unntak, men oppad begrenset til 50% av omsetning.
Sånn ting er nå, så er det ingen som utøver opsjoner, for det er ikke noe gevinst å hente. Jeg mener at hvis Funcom skulle kjøpt tilbake aksjer så skulle det vært nettopp til opsjonsprogrammene for å slippe å trykke nye aksjer.
Med egne aksjer kan selskapet disponere de på beste mulig måte, opsjoner er nok et eksempel aksjespareprogram et annet.
Men det er ingen poeng å sitte nesten 20% cash av MC i et nullrenteregime - når det ikke åpenbart er noe fornuftig å benytte cashen på
De bruker jo av disse pengene kontinuerlig og trenger dem for å være 100% sikker på at de kan finansiere driften de neste 2 årene samt ha midler tilgjengelig for å kunne hoppe på gode publishingprosjekter ved behov.
Skal ikke se bort i fra at de i løpet av neste året skriver en avtale om MYZ 2 eksempelvis. Da har de plutselig forpliktet seg til å bruke en vesentlig del av kontantbeholdningen.
ps: Lån … konvertible lån spesielt … tror jeg funcom har hatt nok av tidligere,
Eneste grunnen for å sitte på ett cashberg nå er å bli kjøpt opp av noen som faktisk trenger gjøre noe med egen bok…
Å sitte på masse cash nå sier dessverre bare at de har ingenting fornuftig å bruke pengene på - og det blir ikke belønnet når penger er historisk billige…
Så er det tilfelle så mener jeg tilbakekjøp faktisk det beste de kan gjøre
Du tror ikke de klarer å investere cash i nye prosjekter med god ROI?
Hvorfor kan de ikke investere i nye prosjekter med egne aksjer?
Ved oppkjøp av studioer ja, men jeg ser heller at de først og fremst kjører på med publishing og egne prosjekter.
De betalte vel ZPX med litt aksjer?
De sitter jo ikke med et cashberg, men nok penger til å dekke driftsutgifter i ca ett år uten inntekter. Det er et fornuftig buffer for å håndtere nye publishing avtaler og større interne satsinger. I det du må begynne å sjonglere med lån osv for å dekke dette, så har du et problem.
Ja, den dagen Funcom ikke klarer å konvertere cash til nye prosjekter med god avkastning har vi større problemer enn at selskapet sitter på for mye cash
Edit: Feil tråd
Det at det ligger sperre nå betyr 1 ting i min bok, det er noen som mener aksjen er billig og ønsker å kjøpe seg opp rundt dette nivået. Det blir spennende å følge lister fremover, hvor jeg tror de større kommer til å laste seg opp gradvis fremover. Det er mer hensiktsmessig å holde kursen stabilt rundt 13 som nå og ikke slippe den lengre ned. Skulle det komme en dipp ned så vil det automatisk bli mer rift om aksjene og det virker som flere her sitter og tror og håper på dette. De som sitter på gjerdet vil trolig komme inn uansett da det er kjøpere på triggere og tekniske signaler. Om det signalet kommer på 13 eller 14.70 spiller ingen rolle. Om positive nyheter kommer nå eller på 14 kroner tror vil gjøre det samme med de samme kjøperne. De trenger en knagg å henge kjøpsbeslutningen på, og at kursen hos mange nå anses som billig er ikke knagg nok
Nye aksjer ja.