Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Kan du utdype hva du mener er tull?

1 Like

Jeg ser minst en tulling her, men det er verken selskapet eller analysen. Analysen er absolutt et steg i rett retning. Den er konservativ, men heller det! … I nesten et hvilken så helst annet selskap ville en slik nyhet betydd at aksjekursen var på 16-17,- på dagen analysen kom …. De fleste av oss som følger litt med nå vet en del om hva som skjer i kulissene. Uten at jeg gidd å gå inn på det. Man kunne jo sett ifra månen at dette papiret er manipulert. Greit det … kursen kommer den også, vi må bare gi det tid. God helg!

13 Likes

Takk for den @Dweller. Jeg kaller ikke folk for tullinger her inne men det får så være. Jeg siterte mer fra en kjent journalist fra DN som skrev om Funcom som tulle selskap. Når jeg skrev tulle analyse så mener jeg det er ultra konservativt bear på 8 kroner. Hadde de ennå satt det til 11 så hadde jeg forstått det.

1 Like

Viktig å se helheten, samme analytiker som har skrevet Funcom analysen hadde også SB analysen til Redeye.

Han velger å sikre seg. Bear caset vil nok økes etter Q4 tall.

shitshow continues

Kanskje den traff en nerve. I så fall unnskyld. Det som uansett er sant er at dette papiret har et par tullinger representert :wink:

1 Like

Det er jo dessverre engang sånn at hvis man først skal ta på seg bear-brillene, så må man ta i litt for at det skal være noe poeng. Det er nok av spill som flopper, så 8 kr er helt ok. Det er ikke et sannsynlig scenario på kort sikt, men det er ikke 31 kr heller.

7 Likes

Jeg har ett ganske enkelt syn på saken. Bear kan jo være så lavt som mulig, det er kun basert på at spillene deres ikke lykkes i markedet.

Hvis man tror ett spillselskap ikke vil lykkes i spillmarkedet så bør man uansett ikke være investert. Da er “bear” tallet ganske meningsløst. Hvorfor skal man ha penger langsiktig i ett selskap man tror vil mislykkes?

4 Likes

Det handler vel heller om risk/reward hvis man er av typen som bare har tenkt å sitte i selskapet selv om de får en dårlig release eller to. Litt av poenget med publishing-strategien er jo å gi mindre vekt til hvert enkelt spill, men det øker jo også sjansen for at de releaser en “dud” innimellom. :slight_smile:

… Det øker jo også sjansen til at det tar av i blant. Starbreeze fikk jo Dead by Daylight i fanget, det har vel dratt inn 3-400 millioner? Investeringen til Starbreeze var på 2 MUSD i utgangspunktet? :stuck_out_tongue:

1 Like

Det der ligner veldig på en Sell Wall,med hensikt å gi inntrykk av at aksjen trender bearish for så selv å kjøpe opp det antallet man skal ha.

F. Eks, om man skal kjøpe totalt 10 mill aksjer, så kjøper man først 1 mill, setter dem opp som salgsvegg for så å kjøpe de resterende 9 mill.

Edit: og siden dette kommer nå etter analyse, så tolker eg det som det beste bull tegnet på lenge :money_mouth_face::heart_eyes::money_mouth_face:

4 Likes

Håller med. Tippar på att det är en spärr för att kunna öka och sen åker den upp

1 Like

Det er ingenting bull ved at denne aksjen manipuleres slik den gjør.

1 Like

Jag tycker 1MUSD verkar lågt… Tar MS 30% cut i sin butik? Säg att de gör det så är kompensationen från MS värd 40K sålda kopior. Som en av de första icke-Microsoft-spelen på Gamepass så skulle jag anta att det krävs mer för att locka till en tredjepartsutgivare till platformen.

Jo, som ett konservativt anslag kan det se rimligt ut men samtidigt borde Funcom och TBL absolut ha större ambitioner än 40K sålda kopior på en platform. Jag vill anta att det är en engångssumma och etn prestationsbaserad kompensation som är den mest sannolika modellen.

Och jag gissar att engångssumman är högre än 1MUSD pga de anledningar jag nämner i texten över. Men det blir bara spekulationer. Som flera andra har påpekat så är det fördelaktigt med en konservativ analys så på så vis stöttar jag grundlaget. Men man måste ju få tänka lite runt det :slight_smile:

1MUSD er bare vårt estimat.

Trodde detta var citat från analysen?

@Evilfreud forsnakket seg. Det er han som har bestilt analysen! :wink:

6 Likes

Du får tänka så här.

Hur många kopior hade MYZ sålt på Xbox utan Game pass?

Sedan måste du även tänka på att det är en löpande intäkt. Funcom får inte bara EN klumpsumma för en viss period. Utan de får en löpande intäkt på hur många som testar osv.

Hysj! eller vent, kan jeg drive crowdfunding for å dekke analysen nå? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Ca 50% av Ps4 som solgte 60-80k utfra min beregninger. :slightly_smiling_face:

1 Like

Det var ju det jag skrev:

…Jag tror de hade sålt nånstans mellan 50-75k. Och jag tror engångsumman är för låg. Men den löpande kompensationen kan vi vara överens om :slight_smile: :+1: