Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Jeg syns det virker mye med 15-20 millioner dollar som kostnad bare for lanseringsversjonen for det de kaller det nye MMO’et. I så fall vil jeg kalle Anarchy Online 2, hvis det er det, som meget ambisiøst. Da snakker vi storsatsing i forhold til CE.

Liker ikke at de tror på en free-to-play modell der. Det håper jeg virkelig de ikke velger.

2 Likes

Jeg tror Anarchy Online 2 blir tidenes Giga Launch !!

1 Like

15-20MUSd er mye det er vel ca like mye som HELe utviklingen av CE har kosta sålangt.

1 Like

Ja om jeg tenker. Om jeg hadde eid Redeye .Så regner jeg med at de gir sine klienter en rimelig inngang nå som de nettopp har begynt å dekke Fun :slight_smile:

[quote=“antzzo, post:949, topic:12637”]
Jag är TÄMLIGEN säker på att Redeye kommer få revidera upp sin analys framöver.

litt tålmodighet kommer sikkert til bedre humøret etterhvert . Noen som hvet hvor mye de trodde CU skulle selge sånn ca ?

1 Like
5 Likes

Det er forsåvidt good News for de som vil sitte over kvartal, halvår/årsrapporter at forventningene er moderate. Man må ha på seg raske joggesko hvis man skal holde følge når tallene viser seg å være over (godt) over forventningene. Får ikke nødvendigvis samme effekten hvis forventningene legges noe høyere selv om de fortsatt ligger under estimat.

Redeye er nok litt forsiktige med vilje. Mye bedre med moderate analyser man kan oppjustere etter hvert enn å nedjustere. Og man blir ikke tatt seriøst som analytikere hvis kursmål er over 100 prosent over kurs nå.dette er en maraton og ikke en sprint.

6 Likes
3 Likes

Noen ide om hva dette kan være?

image

1 Like

Ok, trodde kanskje det var noe helt nytt som ennå ikke var offisielt. Men det som er nytt for de som følger Funcom på twitter kan jo ha vært kjent lenge for oss aksjonærer :slight_smile:

Noterar en väsentligt stor skillnad mellan den engelska och svenska versionen om Mutant Year Zero.

Svenska “. Vi räknar med att Mutant
Year Zero släpps till Nintendo Switch under 2019, troligtvis redan till sommaren.”

Engeldka: “We expect Mutant Year Zero to be released on Nintendo Switch in 2019.”

Har de fått nys om mer information kring MYZ och Switch? Den initiala analysen på engelska kom innan Redeye mötet. De har kanske fått mer info på redeye presentationen efter den kom ut.

13 Likes

Jag tror mer på den svenska versionen och tror de har förberett en switchversion ett tag redan :ok_hand:t2:.

MYZ är verkligen som skräddarsytt för switch och det hade ju varit fantastiskt om de lyckades involvera Nintendo i PR-processen på något sätt :grinning:

Hoppas på en releasetrailer till Switch :cinema:

1 Like

"Funcom skrev innan spelets lansering ett avtal med Microsoft som gjorde att spelet blev
tillgängligt i Xbox Gamepass, en Netflix-liknande abonnemangstjänst exklusiv för
Windowsbaserade plattformar. Den här typen av avtal har blivit allt vanligare i branschen det
senaste halvåret, då Microsoft satsar stort på sin nya tjänst. I uppgörelser där ett nytt spel blir
tillgängligt på Xbox Gamespass vid start kan förläggaren förhandla till sig relativt lukrativa
avtal. Vi räknar med att detta avtal kan vara värt runt 1 miljon dollar. Funcom får omkring 50
procent av denna intäkt. Enligt våra estimat kan spelet därmed hitintills ha inbringat omkring
3 miljoner dollar till Funcom. "

Detta är också intressant. Det stämmer att Funcom inte får allt av dessa 1 musd av Xbox men jag tror han missar att Funcom är förläggare och får hela intäkten som sedan betalas ut som en royalty kostnad. Så han kan eventuellt missa omsättningen för Q4 om jag tolkat detta rätt.

Sedan börjar jag spekulera i om inte TBL gjort spelet under en viss WFH form… vilket skulle resultera i betydligt högre marginaler för FC… får se om jag får rätt.

5 Likes

Omsetningen som er oppgitt og resultatet de har beregnet ser ut til å stemme med at de tror de 1 MUSD kommer som omsetning for Funcom. Ellers burde beregnet omsetning for Q4 vært lavere.

Jeg er veldig usikker om du har rett her, vi vet jo at TBL jobbet med et spill som senere ble til Mutant. Men at Funcom kan ha betalt mer enn 50% av utviklingen er jo sansynlig.

Japp men en liten studio från Malmö som sitter på en kod som verkar häftig, dock hade de ingen finansiär som ville gå in och inget IP att arbeta med. Där gick Malmberg och FC in. 3 musd är mycket pengar för en så liten studio. Jag tippar på att i summan ingår basspel + avtal om att göra si och så många DLC

Jag säger inte att det är helt under WFH form… men jag börjar tvivla på att man betalar så mycket pengar om de inte gynnar FC mer på något vis… obs bara en teori. Jag håller mig fortfarande till 50/50 form fortfarande men anser de finns en chans till bättre deal

Du glemmer at Ulf har puttet penger i TBL/ og eller i Mutant prosjektet.

Ja men de kan ju röra sig om 10000 eller mer en “jag hjälper er roll” på konsult .de vet vi inte

1 Like

Ville heller si at den tulle analysen fra redeye ikke akkurat gjorde det lettere å være Funcom aksjonær. Fra tulleselskap til tulleanalyse.