Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Gjenspeiler seg i acc/dist indikatoren på chartet.

image

Akkurat samme situasjon som i pcib der vi har en storinvestor som bare selger og selger.

image

Vi har hatt det slik i 2+ år.

Hva tenker folk prisingen på Funcom sitt coop shooter spill blir? Her er en som har kjøpt Overkills The Walking Dead med noen gode poenger. Det er svært viktig å prise seg lavt for å tiltrekke seg en større spillermasse. Det gir da også mening med en EA-release til en relativt lav pris og en full-release til en høyere pris, som med Conan Exiles.
image

3 Likes

Om man ikke leverer et AAA-spill så MÅ prisingen reflektere det. Hvis ikke erre fail med en gang.

2 Likes

Enig, vil ha samme som CE. Early Access i 1 år til lav pris ca 199. Så lansering til fullpris 399. Deretter en mer aggressiv rabattstrategi med pumpsalg. Priser fra 199-399 ett år etter lansering. Så prisnivå 99-250 etter det. Med free weekends av og til.

1 Like

Conan Exiles ble solgt til 299, men jeg tror også 199 kan være riktigere for en coop shooter i EA.

Er ikke sikker coopp shooter kommer i EA

$40 til $50 tenker jeg.

Og hvis de leverer ett spill av samme kvalitet som overkill’s the walking dead så spiller kanskje prisingen mindre rolle?

Joda, men la oss si kvaliteten hadde vært litt bedre, så hadde det vært godt nok til et spill til 30$, men ikke et til 60$…

Hänger på om spelet släpps på EA eller inte. Hoppas på full launch och då vill jag se 29.99 dollar. Sen ska det gärna finnas olika utgåvor och exempelvis ett game pass/season pass av något slag

Opprinnelig plan var EA, så det er ikke usannsynlig. Kan imidlertid ha endret seg etter hvert som selskapet fikk bedre økonomi .

Men når de nå først har hatt suksess med EA en gang kan det være fristende å gjøre det på nytt igjen. Og Funcom har ikke lagt skjul på at de likte denne måten å gjøre det på. Forme spillet etter ønsker fra spillerne.
image

1 Like

Enig - tror fort de kan ha lyst til å bevise (igjen) at de er blant veldig få i bransjen som kan gjøre EA slik det bør / skal gjøres.

De burde lansere i EA selv selv om spillet er 100%, tenk for en velkomst da folk forventer mye drit. Tenk hvor mange andre utviklere som vil slite med å levere etter det. Funcom kan da bli mr EA

2 Likes

Nei, Funcom må aldri finne på å lansere et såpass uferdig spill som CE viste seg å være.

Skal EA termen brukes bør dette gå på tilføring av mer innhold og funksjonalitet, gjerne da på bakgrunn av spillerfeedback etterhvert som slikt blir produsert.

Noe sier meg at Funcom ikke akkurat trenger mitt råd for å forbedre stabilitet ved launch ved neste korsvei

3 Likes

Neste gang har de mer tid pga mindre prekær økonomisk situasjon så kvaliteten blir nok til dels mye bedre

I Januari (Q1-19) har vi följande antal reviews/ratings:

Mutant Year Zero: 323 stycken (96 reviews köpta utanför Steam) Reviewmetod 80 på 323 = 25 840 st sålda.

Conan Exiles: 403 stycken (185 reviews köpta utanför Steam): Reviewmetod 60 på 403 = 26195 st sålda.

Mutant year zero PS4 EU/US Januari:

EU = 64 US = US 17. Totalt: 81 st. Reviewmetod 210 = 17010 stycken sålda.

Sen har vi Xbox på MYZ och vi har CE på konsol…

Slagit Q1-18 omsättning redan?

Tänk effekten nästa år när vi har betydligt fler spel i portföljen plus alla DLC osv…

9 Likes

Da bør de kjøre Free2Play med Micro-T’s!
Evt. bare ligge ned selskapet siden de klarte å produsere noe så rævva :slight_smile:

Free 2 Play modellen blir mer og mer populær, dog. jeg hadde ikke blitt skuffet om de hadde prøvd seg på en intrikat F2P modell ved MMO eller FPS-spillet.
Jeg regner med at vi kommer til å se en økning i F2P titler i årene som kommer - og at flere av de store spillselskapene kommer til å slippe egne F2P titler. Jeg vil si Funcom ville være tjent med å eksperimentere med dette; helst med nye titler og ikke bare re-makes av gamle.

Bruk av EA er for studioer som trenger penger til den videre utviklingen av spillet. Dette må gjøres med en rabatt og dermed går man glipp av en god del inntekter om man velger denne løsningen. Mener det er bedre å droppe dette om økonomien tåler det.

2 Likes

F2P modellen er risky, det er vinn eller forsvinn. Jeg tror ikke det lønner seg for Funcom ved release. Kanskje senere som med AO, AoC og SWL.

2 Likes

En F2P-modell kräver STORA mängder pengar att använda till user acquisition. Funcom är inget stort bolag och har inga enorma pengar. Finns absolut no reason till att använda sig av en F2P modell ännu imo. Funcom jobbar med risk management nu.

Känns helt otänkbart att de ska frångå sina principer som gjort denna turnarounden

1 Like