Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Ja, det er sikkert en helt korrekt ytring. Det er uansett unektelig at et selskap som Funcom kan øke inntektene enormt ved å implementere kjøp av digitale ting i spillene sine. Grunnen til at jeg favoriserer F2P er fordi det er så utallig mange flere personer som kan og vil prøve ut et F2Pspill; som igjen øker sjansen for ingame kjøp og ikke minst større spillbase. Selv har jeg nesten eksklusivt spilt F2P spill i 2018 og samtidig brukt 5 - 10 ganger så mye penger på de spillene enn andre ikke-F2P spill! Dette er jeg langt fra aleine om.
Ikke er det utenkelig heller at det hadde fått umiddelbar positiv effekt på cashflow hvis de hadde begynt med dette i CE. Gjort det mulig å kjøpe Color-Dyes, farge pets med regnbuens farger; alternative skins til våpen/armor osv osv.
De har jo noe OK greier i SWL; men det hjelper ikke med Microtransaksjoner i et spill som nesten ingen spiller :slight_smile:

Videre, å eksperimentere med F2P og Micro-T vil nødvendigvis gi dem et fortrinn innen mobilmarkedet IMO ( Ja eg vet; banne i kirken). Men la oss innse det: Funcom må hive seg på mobilspill fronten før eller senere :roll_eyes:

3 Likes

Men hvor mange av spillerne var fra indie utviklere?

Spørst jo på hvor stort spill man skal gå for og hvor mye content man vil ha i shoppen; og ikke minst hvor lang levetid dette spillet skal ha? Et organisk spill kan jo typisk leve veldig lenge om utvikler har ferdighetene og lysten til det.
Funcom er et lite selskap ja, så derfor lager man jo isåfall ett mindre “Organisk” spill.
Samme logikk som at eg lite selskap ikke bør lage et stort AAA spill. :slight_smile:
(UA virker å være betraktelig lavere på apps i iOS og Android forresten. Opp til 4-5 ganger lavere første månedene i hvert fall)

Funcom har uttalt i pressemeldingen at de kommer til å benytte seg av en “premium business model”, altså er f2p ikke aktuelt.

Indie: ArenaNet - (GuildWars 2)
Indie: Digital Extremes - (Warframe)
Indie: Grinding Gear Games - (Path of Exiles)

Not-so-Indie: ATVI (Destiny 2) (Dog bare F2P fordi jeg hev meg på gratis-kampanjen dems. Sluttet fort å spille fordi jeg måtte punge ut for XP packs, annual passes +++ for å få glede av spillet)

1 Like

image

2 Likes

Ingen av disse er vel å regne som indie utviklere. GW2 var heller ikke et f2p spill fra starten. Kostet 400-500kr når jeg kjøpte det ved lansering.

1 Like

Vi har sett at Funcom bruker lang tid på å få ut nytt innhold. Hvis du skal drive med F2P og mikrotrasaksjoner, så må du ha noe nytt å selge hele tida, og du må engasjere spillerne til å kjøpe dette. Jeg tror ikke Funcom er rigget for tempoet dette krever. Men en gang i fremtiden, kanskje.

Et steg Funcom kunne tatt for å nærme seg dette er å ha sesonger og events i spillene sine. Ha noe som engasjerer spillerne hele tida. Hvis du gjør disse tingene så får et nytt våpen eller rustning eller noe. Da har du en grunn til å spille mer. Jeg kunne også tenkt meg en mer fast paced game game mode så det blir action hele tida. Og jeg kunne tenkt meg score boards.

Edit: Jeg er ikke noen fan av mikrotransaksjoner. Jeg spiller helst ikke spill med mikrotransaksjoner og de gangene jeg gjør det så kjøper jeg ikke noe

4 Likes

De er indie sånn som funcom, så gode eksempler

Generelt så føler jeg F2P domineres av noen få aktører som har svært mange spillere og lykkes over mange år, gjerne en god stund etter opprinnelig lansering.

Guild Wars 2 var fra 2012 (opprinnelig ikke F2P), Warframe og Path of Exile fra 2013.

Secret World Legends var/er F2P.

Vi kan vel si at Funcom har testet modellen?

Eneste jeg var skråsikker på som Indie utvikler var ArenaNet men sjekket annual revenue (Shoot me if Im wrong) og ser at de tjente langt mindre enn det funcom dro inn forige kvartal, så tjah… :slight_smile:

Jeg er enig med alt dette. Å eksperimentere med F2P og M.T er ikke nødvendigvis noe de bør begynne med i dag: Kanskje neste uke? :smiley:
Har du tenkt tanken å dedikere ett av studioene til en IP med F2P/M.T i fremtiden? Jeg sier ikke at det er garantert at det blir suksess; men jeg tror de vil tjene på å prøve. Skin in the game og alt det der.

Ja, vi kan jo si det! Selv har jeg spilt litt SWL og vil trygt påstå det at de har langt å gå for å perfeksjonere den modellen…! :slight_smile: Nå var jo SWL også et semi-dødt spill selv når det var (re)-release. Det er veldig begrenset hva folk gidder å investere penger i når det er så laber aktivitet ingame.

2 Likes

Ja og det er jo også problemet.

Jeg kan se for meg at det kanskje er bedre å endre Conan Exiles til en F2P modell på ett tidspunkt hvis selskapet tror det er veien å gå, men risikoen ved F2P virker ganske enorm i mine øyne… oppsiden er svært stor, men du krever også ett ganske stort markedsføringsbudsjett for å tiltrekke deg mange nok spillere til noe du i utgangspunktet ikke får umiddelbart betalt for.

Jeg spiller for egen del fortsatt en del League of Legends, som har F2P modell og vel har vært i markedet omtrent 10 år. Det er lett å fortsette å spille ett F2P spill som lykkes, men listen over spill som feiler er ganske stor.

Epic Games lagde jo Fortnite, en helt enorm suksess. Aldri noe spill for meg. Men jeg spilte en del Paragon, fra samme selskap, og jeg syntes det var ett ganske bra spill. Men … det ble aldri stort nok, og feilet og ble lagt ned. Selv om det holdt (i mine øyne) relativt bra kvalitet. Men “relativt bra” er ikke godt nok i det markedet, og det er vel ingen som har lykkes veldig stort med den modellen. Paragon, Battleborn, Gigantic, er vel bare noen av spillene som feilet, delvis fordi Overwatch tok “hele” markedet.

1 Like

Mobilspill? NEI! Kanskje 1 av 1000 som lykkes?

F2P? Nei. Kanskje 1 av 100 som lykkes? Det er eventuell kun et grep for MP spill som går mot slutten…

Hvorfor kan ikke Funcom fortsette med det de er blitt gode på nå? Det er kanskje 80-90 % sannsynlighet at de går godt i pluss på de neste MP/SP spillene sine med en tradisjonell B2P modell.

19 Likes

Förra året hade vi bara CE, till ett 33% lägre pris. Nu har vi CE till högre pris, MYZ och 4 DLC till CE. + MYZ konsol + CE PS4.

Inga stora mängder på DLC men hjälper till i backkatalogen.

Hoppas vi får ett DLC i MYZ och CE i Q1 med.

18 Likes

Satser på at Funcom er i kikkerten. Hvis han bruker historie til fortså hvorfor gode investeringsobjekter er på billigsalg så må vel Funcom være OSEs mest åpenbare kandidat. Satser på at de klemmer til med 200 mill her :wink:.

3 Likes

I dag lanserar TIN Fonder med duon Carl Armfelt och Erik Sprinchorn fonden Core Ny Teknik i samarbete med Bure Equity. “Vi vill fortsätta verka för att så många entreprenörer som möjligt väljer att komma till börsen”, säger Carl Armfelt.

10 Likes

@antzzo, Core Ny Teknik ser jeg vel for meg fort kan dukke opp på aksjonærlisten i Funcom.

@Aksjesniken, Verdane Capital X har jeg egentlig liten tro på at skal investere i Funcom. Tviler på at de ser Funcom som et selskap der kapitalen de eventuelt ville gått inn med utgjør en enorm forskjell. Funcom har grei økonomi og ikke en strategi som krever påfyll av kapital for å komme i mål.

”Fonden sätter igång redan idag och finns tillgänlig från start hos Avanza, Nordnet och SEB.”

Finns det information om var man har gått in?

Meget nice! Blir veldig overrasket om de ikke tar en liten bit Funcom