Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

[quote=“Nocturne, post:8225, topic:97”]
Longere i Fun klarer jo egenhendig å skremme folk bort fra aksjen så mye negativt som skrives… :roll_ey

Egentlig er det vel motsatt. Når folk sjekker stemningen og ser at den er dårlig så antar de vel at de fleste solgt sitt og man bør kjøpe før andre gjør det og kursen går opp igjen?

2 Likes

Ny artikel från idag. Funcom står såklart med.

Tencent äger 48 % av Epic :wink:

Investeringar som nämns i artikeln:
Riot Games 100%
Epic Games 48%
Blue Hole 11.5%
Ubisoft 5%
ATVI 5%
Grinding Gear Games 80%

Other Investment worth noting:
Supercell 84.3%
Frontier Developments 9%
Kakao 13.5%
PDX 5%
Fatshark 36%
Funcom 29%
Sharkmob 100%

14 Likes

De har en god nese for dette når de har kkøpt Grinding Gear Games, Epic og Funcom

4 Likes

Älskar hur 30/9-2019 sprider sig som en löpeld över världen.
Det måste ju ge en enorm möjlighet att få spridning och hjälp ut i världen med fet Tencent i ryggen.
Blir intressant angående styret i FUN, vad som sker där.

1 Like

Tencents investeringar från artikeln:

Riot Games: De köpte 93 % av bolaget 2011 för 400 musd och sen resterande del för en okänd summa 2015. LoL Drog in 1,4 miljarder dollar 2018…
Avkastning: Mina estimat är att Tencent säkert gjort +600-1000 % sen 2011.

Epic Games Tencent köpte 48 % av epic 2012 för 330 musd. Fortnite drog in 2.4 miljarder dollar förra året… lägg till epic games store som fullkompligt exploderar…

Avkastning: Kan inte tänka mig att Epic skulle vara värt under 2 miljarder usd idag så avkastningen bör ligga runt +1500-2000 %

Bluehole Bolaget som gjort PUBG … Tencent äger 11.5 % sen 2017 och ryktet säger att Tencent vill köpa hela bolaget.

Avkastning: Bör ligga runt +300-500 % … kanske ännu mer då PUBG är en brutal succé

Ubisoft Köpte 5 % mars 2018. Summan är okänd men kursen stod runt 62 euro då.

Avkastning: ** ±0 %**

Activision Blizzard Köpte 5 % 2012. 12 usd

Avkastning: +370 %*

Grinding Gear Games: Köpte 80 % år 2018 men summan är okänd.

Avkastning: Summan är som sagt okänd, Dock steg deras intäkter rejält förra året så avkastning lär de ha gjort…

Supercell Köpte 84 % för 8.6 miljarder dollar 2018.

Avkastning: Summan är okänd men Tencents mobilspelsintäkter exploderade uppåt förra året så bör inte ligga minus på Supercell iaf…

Frontier Developments: Tencent köpte 9 % juli 2017 för runt 500 pund

Avkastning: +100%

Kakao: Köpte 13.5 % i februari 2018. Förra året gjorde Black Desert Online 1 miljard dollar i revenue. De publishar även PUBG i syd korea

Avkastning Lär överstiga +100%

Paradox: Köpte 5 % vid IPO 33 sek per aktie

Avkastning: +300%

Sharkmob Nystartad studio. okänd summa

Inget snack om saken att Tencent är duktiga investerare. Finns goda möjligheter för riktigt fin avkastning i Funcom framöver.

31 Likes

Ja, jeg sitter og venter på neste dump og har stor tro på at mine siste innlegg skal bidra til at den realiseres. ??

Forsvarer jeg han? Eller kritiserer jeg oppførselen til flere forumdeltakere, les mine innlegg igjen.

16 Likes

Jeg er helt enig med deg at det er litt mye drittkasting mot enkelte forummedlemmer som selv ikke deltar i diskusjonen.

Moderatorene har sagt sin mening om dette, og det blir delt ut “read only” modus til de som ikke klarer å følge dette.

12 Likes

Vad tror ni kommer bli nästa spel att utveckla borta i Durham?

Med tanke på att de byter lokal till en större och ha passerat 80 anställda så bör de väl satsa på åtminstone 100+ inom en snart framtid.

Spelar inte så stor roll imo om coop spelet dragit ut på tiden och släpps H2 istället för H1 med tanke på så många nya anställda och en ny organisation att sätta perfekt.

Beroende på dess succé så kan man ju tänka sig den här framtiden:

1. Support av coop spelet som går bra och full production av nytt spel
  2. Coop spelet floppar och man kör vidare med full production av 2 spel.

Min förhoppning är att man i slutet av 2020 har gjort ett förvärv samtidigt som man utökat personalstyrkan och då kan ha 3-4 interna projekt i gång samtidigt.

1 Like

salvador

https://www.linkedin.com/posts/salvadorbaille_funcom-activity-6586668416608804864-tUOa

25 Likes

Fond / større aktørar løftar kursen

• Denne veka
  • Denne månaden
  • Neste Månad
  • I år
  • Neste år

0 stemmegivere

et valg er for lite her :slight_smile:

1 Like

oida, viser seg at man nulstiller heile saken ved å endre på alternativa :sweat_smile:-

Statsbudsjettet 2020:

• Støtten til dataspillutvikling økes fra 30 til 40 millioner kroner.

Så får vi se om noen kroner havner hos Funcom

2 Likes

Ifall de vill ha nå cash. Har väl tackat nej tidigare med hänvisning till att det finns mindre bolag som behöver det mer typ. Det är snyggt gjort.

6 Likes

Ikke store beløpene men fint å se at regjeringen tildeler midler til en bransje som til tider blir litt uglesett

3 Likes

Funcom søker ikke på dette tilskuddet.

2 Likes

Skulle bare mangle - det er jo først og fremst ment for selskaper som ikke klarer å gå med overskudd enda, og indieselskaper som lager litt snevre sjangerspill. Blir helt feil om FUN skal søke synes jeg.

3 Likes

Har jeg nevnt noen plass at de har søkt?

Jeg har kun sakt at regjeringen tildeler og da er det ikke alltid at det er de som søker som får

1 Like

Funcom har vært ute å sagt at de ikke kommer til å søke om den potten fordi de ønsker at mindre selskaper skal få den.

Rock Pocket har jo fått en betydelig sum itl mooon så funcom tjener jo på denne potten indirekte.

3 Likes

nu ska det pressas med lite goa block

EDIT: Någon trycker på fel knapp

2 Likes