Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Tidligere måtte jo Funcom gjøre alt for at det ikke skulle oppstå en situasjon der emisjoner og slikt ble nødvendig. Da Jebsen ikke var villig til å satse. Nå med Tencent så kan Funcom plutselig finne på å gå bort fra dagens strategi og heller satse på AAA spill/esport/mmo spill osv.

Det er nok mer rom for storsatsinger fremover når Tencent er hovedeier. Nå trenger de ikke frykte for driften om det skulle bli en flopp. Da vil nok Funcom uansett få en sjanse og to til med det samme etterpå.

Jeg er 99% sikker å at det blir større satsing fremover enten med den gamle eller en ny strategi. Med større satsinger blir også potensialet større såklart :slight_smile:

2 Likes

Har du sett noe på hva som har skjedd i andre selskaper som Tencent har kjøpt seg inn i ? Jeg tenker iallfall at Tencent har kjøpt seg inn med tanke på at den strategien Funcom har er grei. Klart de kan bidra med ting og åpne dører men tviler på at de ønsker noen store endringer på strategi.

4 Likes

Det er ikke sikkert det kommer en helt ny strategi, men justering av eksisterende tror jeg er temmelig sikkert

De har egentlig en skjult agenda om å stir up shit. De skal lage North vs South Korea battle royale på Tencents ønske

3 Likes

Det har vært min tanke også lenge👍

Jeg mener dette er litt feil tankegang. Jeg tror Tencent er klare på at de ikke akter å opptre som en lommebok og grantist mot økonomiske problemer. Funcom ledelsen skal også forholde seg til det ansvaret de har overfor alle eiere. Så jeg forventer en fortsatt forsvarlig strategi og drift.
Men at de legger listen litt høyere og kanskje justerer opp utviklingstiden på interne prosjekter litt ser jeg ikke bort fra. Men jeg forventer at det gjøres innenfor forsvarlige rammer der Funcom ikke havner i økonomiske problemer med en flopp eller to.

Men om strategien ikke endrer seg vesentlig så håper jeg Tencent og deres kontakter/eierskap kan gi flere deals med for eksempel Epic og lettere/bedre tilgang å det kinesiske markedet.

6 Likes

Tencent kan bidra uten å åpne lommebok.

De kan sørge for at Epic dealer skjer, eller at det betales litt ekstra.

Uansett blir dette positivt.

Jeg håper Tencent kjøper rettighetene til CE for Kina, og lager en kina version av CE.

5 Likes

Det blir ikke billig

Det vet vi jo lite om, men det er en måte for Tencent å dytte penger til Funcom
.

Ikke sikkert de vil opptre som en lommebok nei, men at de ser muligheter for å kjøpe seg mer opp om de har tro på strategien og selskapet er en annen sak. Og de sakene skjer når man minst venter det.

1 Like

Håper ikke de justerer opp utviklingstid, tvert i mot. Jeg ønsker/ønsket meg MC i early access.

2 Likes

Som jag ser det gör de inget om de ändrar från 1-2 år till 2-3 år på interna projekt. 1 år gäller väl om man vill få ut produkten på early access.

Funcom börjar dessutom bli så stora att de kan hantera 3 interna projekt och då är de ju helt ok och köra 2-3 år istället för att få ut bättre produkter. Snart är FC över 200 personer över 3 studios.

Shareville og TI trader Funcom på 12,30-tallet - for en høst dette ble. Men slik pleier det å gå for de spillselskapene Tencent kjøper seg inn i. De krakker alle som en.

7 Likes

ose

5 Likes

“We believe Funcom should be considered a possible takeover target as the ownership is somewhat fragmented with no strong owners except Tencent.” 30 nok tack :smiley:

6 Likes

RedEye nedjusterer 2020 en del, men beholder 2021.

Oppdaterte RedEye estimater - november 2019:

Tidligere RedEye estimater - september 2019:

Oppsummert:
Inntekter nedjustert 2 millioner for 2019, ned 8 millioner for 2020. EBIT er nedjustert fra 9 milioner til 5 millioner, nesten en halvering for 2020. De ser for seg nullresultat neste år samme som i år.

I all hovedsak skyldes det nedjustering av publishing delen til Funcom.

2021 er åpenbart året der de ser for seg at Dune skal få betydning for regnskapet. Mutant Chronicles estimerer de for Q3 2020, uten å begrunne hvorfor.

Min generelle tolkning er at jeg syntes RedEye fortsatt ligger hakket for høyt på sine estimater for Q4 og Q1, men jeg tror de fort kan ligge for lavt i forhold til 2020 som helhet. Dvs jeg syntes de ikke akkurat har tatt i og priset stor suksess for mutant chronicles. Men, vi vet jo nesten ingenting om prosjektet.

7 Likes

Redeye sänker ambitionerna rejält för 2020. Svårt och se hur bolaget kommer göra ett sämre resultat 2020 än 2018 om de beräknar att MC släpps Q3-20.

In 2020 we maintain our expectations on Funcom’s own games. As illustrated in our quarterly
estimates for 2020 we expect the co-op shooter Mutant Chronicles to be released in Q3 2020.
Conan Exiles will remain strong according to our estimates in 2020 and will generate the
majority of revenues in the self-developed business area. We estimate approximately USD 13
million from Conan Exiles in 2020. By comparison, net sales from Conan Exiles will be
approximately USD 18 million in 2019 according to our estimates.
Overall, we have lowered our estimated net sales in 2020 to USD 31 million (USD 38.7
million). We expect an EBIT of USD 4.6 million (USD 9.3 million).

Nei.

50+ NOK i 2021 takk. Altså, treffer DUNE kan kursen gå ~10x.

3 Likes

Jag tror Redeye beräknar alldeles för lågt på Conan Exiles. 13 musd tror ja de lätt fixar.