Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Men MC Q3 20 är väl ganska realistiskt, med tanke på att vi har fått noll guidning från FC hittills.

Min primære hypotese per i dag er at MC skal hypes på E3 i juni, og lanseres i september - november perioden neste år.

Andre tror jo det kommer lenge før, og vi har ikke veldig mye grunn til å tro A eller B så vidt jeg kan se.

Q3 2020 virker som ett fornuftig estimat fordi de sannsynligvis bare bommer på ett kvartal uansett - ene eller andre veien :slight_smile:

4 Likes

Hade varit trevligt med en kommentar från Redeye varför de tror på Q3, även om jag också tror releasen kan landa där.

Bra de drar ner estimaten på publishing då vi inte vet om något mer kommer i 2020.

Känns inte som några jätte haussiga estimat på CE och MC (även om vi inte vet något om MC ännu). Lite väl konservativa estimat men bra och ligga lågt om Funcom levererar bättre

Problemet er jo at hvis “alle” investorene kun skal kjøpe i forkant av triggere og behandle aksjen som ingenting ellers, vil det komme andre på banen som ser lengre og med litt andre briller.
Selv om mange her mener det er umulighet :sunglasses:

3 Likes

Jeg klarer ikke helt å se problemet med at langsiktige får god tid til å kjøpe aksjen billig. Det er jo poenget med langsiktighet, at man kjøper verdi og tar gevinst når gjengen med kortsiktige tradere kommer løpende.

4 Likes

Kan plötsligt bli en väldigt kortsiktigt långsikt det då.

For meg er det en naturlig konsekvens hvis de skal heve listen på de spillene som leveres.
Jeg er selv ikke noen fan av EA. Det store momentet tror jeg man får hvis man leverer noe som er tilstrekkelig bra på første forsøk. Men fult klar over at det er blandede meninger om dette. Er jo litt avhengig av type spill også.

Greia er hvis Funcom kan levere et spill med 1,5 års utviklingstid i EA eller 2,5 år uten EA, så vil man med EA og 2,5 år ha et bedre spill enn man hadde hatt uten EA, eller hvis spillet flopper helt, så kan man kutte kostnader.

2 Likes

Nå snakket jeg vel ikke akkurat om vanlige langsiktige aksjonærer, men større investorer som får snappet store deler til en langt billigere pris emm det burde vært, nettopp grunnet denne oppførselen. Og det ser jeg virkelig lite positivt med. Det kan ende ganske så trist :slightly_smiling_face:

Jeg ser veldig mye positivt med det. Først og fremst at det fjerner free float.

Jag tror de kommer starta hypen före e3. Anledningen är att det blir ”omöjligt” (eller väldigt svårt) att få tillräckligt mycket uppmärksamhet under e3 när det är direkt konkurrens från spelgiganterna och en uppsjö av andra reveals från andra spelproducenter.

Funcom vill undvika att MC blir en textrad bland många andra och satsar därför på reveal när de är ”ensamma” om att få uppmärksamhet. Då ökar sannolikheten för mer omskrivning i pressen och intresse från konsumenterna.

På samma sätt som Funcom siktar in sig på release när det inte kommer något storspel eller direkt konkurrens så är de också måna om att få så mycket PR för pengarna som möjligt. Det är det större chans för utanför e3 som jag ser det.

1 Like

Og hva er neste på den listen? Hvis det til slutt fjerner mye av free floaten sitter man med sjegget i postkassa så det holder. Og kanskje man får et skambud på større poster som virker bra fordi man surrer rundt i denne spiralen. Virker nesten som det er det man vil akkurat her.

1 Like

Finns ganska många mässor framöver att hypa spel på framöver som är innan E3 och där Funcom närvarat tidigare @xfrox

PAX East 27 fe-1 mars (Boston)
GDC 16-20 mars (San Francisco)
EGX Rezzed 26-28 mars (London)

2 Likes

Men poenget hans er godt. De kan godt være med på messer fremover også. Men det er nok bedre å annonsere spillet på egenhånd når det ikke er så mange andre spill som får oppmerksomhet samtidig.

2 Likes

Ser egentligen ingen mening att smälla upp ett bås på E3 för Funcoms del. Kostar sinnessjuka pengar där. De är bättre de satsar på mässor där gamers är, exempelvis PAX, GDX, EGX och gamescom. På E3 kan de istället närvara på shows likt den som var med PC gamer.

2 Likes

Jeg kan ikke se en fellesnevner. Det virker som de gjør litt forskjellig fra selskap til selskap.

Det er på det rene at Funcom kom opp med dagens strategi både som følge av CE sin suksess, men også som følge av at Jebsen ikke ville finansiere Funcom i tilfelle en flopp ved en ny eventuell storsatsing. Derfor ville de spre risikoen og putte mindre penger inn i hvert spill, for deretter å øke investeringen dersom de så at det var positiv mottakelse og salg.

Nå sier jeg ikke at det er noen dårlig strategi i fortsettelsen heller, men samtidig så er det ikke nødvendig heller. For Tencent har nok ikke signalisert til Funcom at det er uaktuelt for dem å bli med på en emisjon om det skulle bli nødvendig.

Dette er en helt ny situasjon og gjør at Funcom nå har flere alternativer. Så dersom Funcom ser at de kunne tenkt seg å f.eks. lage et battleground pvp spill 8 vs 8 med karakterer med hvert sitt “Feat tre” som kan tilpasses mellom hver kamp og hver gang man dør (finnes ikke på markedet i dag) og melder om storsatsing på å få til et e-sport spill som skal konkurrere med Overwatch, så støtter nok Tencent dette. Og jeg også :slight_smile:

2 Likes

Det var någon som la upp flera grafer som visar hur det sett ut efter Tencent kommit in i andra sällskap. Kommer inte ihåg vem det var. Men såg inte dumt ut.

5 Likes

Men det er jo ikke fisk eller olje, hvordan kan det tjene penger da??

1 Like

Ikke glem biotek. Fisk, olje og utallige selskaper som skal utvikle kreftmedisin er det som gjelder på Oslo Børs.