Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Holdbarheten er desverre alt for god. De hauser alt for lite og får man en positiv nyhet så høres den generelt halvparten så god ut som den er. :joy:

2 Likes

Samtidigt, någonstans i Bergen:

3 Likes

Er det ikke fint at finansielle “rocke stjerner” som Holta og Hofstad får lov å posisjonere seg her nede? Hvem tror du media liker mest? De eller en gjennomsnittlig tekinvestor?

4 Likes

Hmm, mye å gå på der altså!! Noen som har påpekt dette overfor selskapet? Var med i Photocure når mange av aksjonærene sendte inn en slik forespørsel om mere åpenhet og info. Det ble noen fine endringer der:)

1 Like

Jeg er redd for at når Funcom får en henvendelse fra en aksjonær nå, så går det en alarm i hele lokalet deres som minner litt om en av @h3nk1 sine memes. Mye rart “vi” har spurt om opp gjennom. Og mye bra selvsagt.

2 Likes

Det er naturlig å tenke seg at det er kombinasjonen av styret og ledelse som sammen bestemmer hvordan selskapet skal guide, gjerne kombinert med hva aksjonærene spør etter.

Nå skal styret endres, så håpet er at de kan vise litt mer åpenhet framover på kvartalsrapporter.

Jeg har i hvert fall troen på at vi får litt mer innsyn i hva funcom driver med på q4 rapporten. Med mindre det er Rui, dvs daglige ledelse, som mener at selskapet ikke skal guide noe som helst eller informere markedet.

1 Like

Er vel fort Funcom selv som må føle at det er en ide å dele mer. Sett fra andre selskap som Tencent har kjøpt seg inn i så er det lite endringer å spore i driften.

No. We spoke to CEOs of other companies that Tencent has invested in, and have been assured that Tencent has never tried to interfere with game design or operations outside of China. We retain full control of Path of Exile and will only make changes that we feel are best for the game.

“Obviously there was a significant investment that [Tencent] made in the company a few years ago, and we like them as a company, and they’re a partner of ours, but they’re not running our business,” Allison continued. “They are not in the building. We don’t share anything with them. In fact, we compete with them. They run PUBG. We compete with them.”

“So Tencent has nothing to do with the Epic Store,” asked the attendee.

“Zero,” said Allison.
Kilde

2 Likes

“Tencent has never tried to interfere with game design or operations outside of China

Det är väl det man hoppas på att Tencent kan få funcoms spel in i Kina :slight_smile:

Nå var det svar på et negativt ladet spørsmål som primært dreide seg om spillerne ville merke negativ utvikling av det ene spillet Poe som følge av at selskapet er solgt til kinesere. Så svaret må ses i sammenheng med det.

Tencent’s agenda is clear: to give us the resources to make Path of Exile as good as it can be.

Vad tror ni om detta:

• Conan Exiles mounts update ska förhoppningsvis ut Early december
  • MYZ firar ett år 4e december
  • Steam black week sale slutar 3e december.

Min förhoppning är:

• Förlängd rea hela veckan efter 3e december

Min dröm är:

• Funcom/Norwegian Publisher Weekend på Steam
2 Likes

(først: Jeg er BULL og tror på en variant av “årets børsvinner” på OSE enten i 2020 eller 2021).

Men virker som om en del glemmer at investeringene som gjøres herifra og til lansering er store. image

I 2016 var investeringene(og prisingen) av selskapet svært lavt da de skulle gå inn i survival sjangeren, noe jeg mente var en soft spot i markedet som var perfekt laget med conan fansen oppå det hele. Men dersom du sier investeringene gjort i 2015/16 frem mot jan 17 ved lansering av et ekstremt buggy CE, var investeringene svært begrenset i forhold til det som gjøres nå. Når man nå i kvartalet bruker 50 millioner kroner på investeringer(noe som var tilnærmet hele investeringen for CE - EA) så må man huske på at det frem til nå er underkant av 300 millioner kroner investert siden Q2 2018(dog i fremtidige og nåværende spill) og vil fortsette i denne takten frem mot slutten av 2020, dvs nærmere en halv milliard kroner (Med økende investeringer som er gjort siste kvartalene). Den halve milliarden, pluss investeringene frem mot DUNE lanseringen i 2021(som da vil gå mot 650 mill investert), skal tjenes inn, og ha gode marginer for prising og deretter kunne driftes ved siden av et stadig større og dyrere Funcom-konsern.

Hvis du stiller deg spørsmålet - hva skjer dersom dune og coop -spillene ikke treffer markedet så godt? Hva hvis det faktisk ikke blir inntjeningen man hadde håpet på? Fordi det er en mulighet som de fleste virker å fornekte. Hvordan skal selskapet forsvare all investeringene? Skal Fun snakke om de flotte IP’ene sine, Ce suksessen fra 2017 og MYZ? Jeg syntes faktisk ikke det er helt urimelig prising(dog ikke en fair value om du spør meg, skulle vært mye høyere) - men gitt investeringsnivået og at markedet har så og si null informasjon om hva som kommer i fremtiden kan jeg forstå at det ikke kommer nye investorer og kaster seg over aksjen, selv om “big man” tencent kjøper en stor andel. Syntes nesten det er litt latterlig lite informasjon for oss der ute, og 2020 er rett rundt svingen. Men med en gang vi får ny informasjon om spillene, litt dypere forståelse av hva som faktisk skal publiseres så kan prisingen starte.

De analysene jeg har gjort på tvers av investeringsnivå, antall aktive spill i markedet når lanseringene er gjennomført, benchmark av sjangere som spillene slippes inn i, konkurransebildet, P/E, EV/EBITDA av sammenliknbare selskaper så ser det svært lovende ut. Men det skal faktisk litt til nå for å snu psyken annet enn teknisk trading, så jeg forstår med begrenset informasjon at investorer velger feks å investere i de tusenvis av andre investeringsmuligheter som finnes der ute. Til de som er usikre får mer informasjon.

Gleder meg uansett til 2020, tror det blir superspennende :pray:

9 Likes

De är väl just detta vi diskuterar. Ingen vill köpa grisen i säcken. Funcom måste bli mer transparenta.

1 Like

Helt enig. Og frem til det så er det egentlig ikke vits å klage i prising, fordi det ikke er nok å prise til. Funcom sier ganske indirekte, men tydelig i fra at de ikke ønsker å gi informasjon før de føler det er et PR behov. Men IR og PR henger sammen, og Fun har ikke helt klart å finne oppskriften enda.

1 Like

I og for seg ikke, men det er ganske påfallende hvordan ikke engang inngangen til Tencent påvirker prising. Og som du er inne på til slutt, så vil jeg gå et skritt lengre og si at IR- og markedskommunikasjonen til de grader har mislyktes gitt rammevilkårene i Norge generelt, og på OSE spesielt.

2 Likes

JOEL är med i streamen!!

3 Likes

Long time no see :smile:

Kinesere er vel ikke akkurat kjent for å “åpne opp”/innsyn.

Under, över, under, över…0.5%

1 Like

Godt å vite at en god porsjon av volumet kommer fra noen koselige shortere da. De vil sikkert det beste for kursen. De og ASP.

Skal du inn nå😲