Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Negativ? Att jag kan inte köpa mera aktier :confused:

5 Likes

Syns Funcom bare leverer og leverer, de står fjellstøtt ved sin strategi og den fungerer. Svært positivt overrasket over at de har fått kloa i DUNE og at samarbeidet er forankret over så lang tid med så mange spill. Så får vi se om redeye justerer analysen sin og hvor pareto havner med sin når den kommer 5 mars. (jeg trur kommer 5 mars.)

Blir spennende å se om det nye fondet forsetter å posisjonere seg, skader ikke om free floaten blir strammet inn.

4 Likes

Legendary entertaiment avtalen tar kaka ! Flere av oss har klaga på dårlig PR. Tenk mulighetene for god PR i samarbeid med Legendary entertaiment, og hvor mange de kan nå ut til. Det bliiir så bra !

3 Likes

@nofun Skulle ønske jeg kunne fatte noe av det som står av tall i rapporten, men jeg har ikke energien til å prøve å lære meg det.

Profit (loss) before income tax - 353 virker veldig lite.

Net cash flow from operating activities - 2 960 virker bra.

Cash and cash equivalents, end of period before exchange effect -19 851. Solid fortsatt.

Effect of exchange rate fluctuations - 51. Virker mye mindre enn jeg trodde.

Men jeg vet jo ikke om jeg ser på rett nå.

Jeg er så grønn på de tingene der :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

5 Likes

Jeg er også regnskapsanalfabet, men kan det stemme at Redeye var ganske på merket med sine estimater?

Funcom knuste estimatene deres.

2 Likes

Bare jeg som savner @Christian her??? Vi trenger hodet ditt…
Protip:

• Sett telefonen på ladding
  • få ungene i seng
  • si til den nye dama di at du er litt små urven i magen.
  • Ta med telefonen på dass og kom med dine synspunkter på rapporten
17 Likes

Forklar gjerne… Jeg syntes tallene for 2018 estimatet ser ganske like ut.

Nå ser ikke jeg det som negativt i tilfelle. Deres basecase er vel 18kr, men så kommer Dune-nyheten i tillegg til dette :slight_smile:

4 Likes

Se der, sorry. Jeg så bare på Q4. Funcom leverte langt bedre der enn estimatet var, så det var jo snodig.

1 Like

Jeg spurte på streamen “Can say you anything about a DLC for MYZ”

https://clips.twitch.tv/BloodyBenevolentWatermelonRuleFive

Han formulerte det til “Can you say anything about “THE” DLC for MYZ” Jeg tar det som at de jobber med en DLC :grin:

edit : den var ikke ment som svar til deg Askjenila, men får ikke redigert :slight_smile:

7 Likes

Det jeg merker på førsteinntrykket, er at inntekten er høy, også samlet for 2018, og ser at Operating Expenses er en god del opp fra forrige kvartal +25% fra Q318 ca. og det i tillegg til at de har investert hardt i spill i år, ca. 15-20% av kapitalen sin. hvis jeg ikke regner helt feil…
Håper vi ser en effekt av dette etter hvert, og ikke bare økte kostnader for produksjonen.

Avskrivninger er på nesten 3,3 mil USD også, det senket resultatet noe, men det er vel mye detaljer som må leses igjennom nøye nfor å avdekke alt tenker jeg.

Redeye hadde revenue på 7.4 i Q4 mens fasit ble nesten 8.4 :slight_smile: Jeg trodde på 7.5

Ganske vanlig at kostnadene går opp i kvartal med releaser.

3 Likes

Hvorfor er valutaeffekten tilsynlig så liten? Eller går den rett på inntektene?

Får vel ta med DN også da. Synd det ikke kommer fra Thor :japanese_goblin: selv

9 Likes

Q4 vs Redye (mUSD):

• Revenue 8.4 vs 7.4
  • EBITDA 4.7 vs 3.7
  • EBIT: 1.4 vs 0.9

Forøvrigt:

• EBITDA margin 56% vs 50%
  • EBIT margin 17% vs 12%

Videre er multipplene for 2018 (close i dag vs peers, USD 8.6):

• EV/EBIT: 9,20 vs 25
  • P/E: 22.82 vs 30 (25-35)
  • EV/EBITDA: 5.29 vs 11 (8-12)
  • P/B: 3.09 vs 4.3 (US peers)

Cash 2.22NOK/aksje. Cash + cash ekvivalenter 5.04NOK/aksje.

Rui for president!!

PS endret P/E fra 17.85 til 22.82 (thx @anon80503862)

21 Likes

Sant, det er jo mye mindre kostnader enn Q218, så i det perspektivet har de vært konservative. Men nesten 4 mil av deres 24 mil USD investert på et kvartal satser jeg på at de har en god grunn til. Har likt at de har klart å skape resultatet med lite forbruk siste 18-24 månedene. Bare interessert at de ikke gaper for høyt, da de har mange jern i ilden nå, og det koster med så mange prosjekter på en gang. Håper det ikke går på likviditeten deres løs, eller skaper en usikker situasjon før noen av de større prosjektene er klare.

Innfall: Nå ser jeg at jeg har glemt valutavariasjonen fra de forrige rapportene og periodene, det må en se på også når en ser på cash beholdingen deres, og kan forklare bruken av pengene litt også, hvis det ser ut som for mye/lite.

Litt grafer fra regnearket mitt.

Bunnlinjen for kvartaler siden Q1 2016:
image

Bunnlinjen 4 kvartaler om gangen (det kvartalet som står og de 3 foregående):
image

Hvilken aksjekurs Funcom ville hatt ved prising på P/E 20 basert på resultatet siste 4 kvartaler:
image

4 Likes

image

Det at de “kun” fikk en profit på 688’ forstod jeg var fordi de kostnadsførte en del av spillutviklingen i dette kvartalen. Hvor fremstår dette i rapporten? Og kan vi forvente at det blir like mye kostnadsført i Q1 2019?

2 Likes

Denne du tenker på ?

Foreign exchange translation difference -859

Effect of exchange rate fluctuations - 51. Det var mer den. Men nå lurer jeg på begge :slight_smile: hehe

Edit: Når jeg har tenkt meg litt om så tror jeg nå at endring i dollar/NOK får effekt direkte på inntektene ved at inntektene da har blitt høyere enn de ellers ville vært. Og at den valuta effekten på - 51 bare har med hvor cash beholdningen står. Eller tar jeg feil her?