Ok, eg opererer med Trailing P/E beregning slik at jeg får utjevnet variasjoene for de ulike kvartalsrapportene. P/E på 19.4 er for 2018.
Skal jeg regne for i dag, altså at ett dårlig Q1 2018 går ut av beregningen mens vi ser for oss ett beskjedent Q1 2019 med 0 i inntjening så får jeg en:
P/E i dag på 15.39/0.77 = 20.0
Thx!!
Benyttet EBT fra presentasjonene ser jeg, så riktig P/E per close i dag er 22.82 med EAT 6.048mUSD
0.77 ? Hvor er det tallet fra?
Tallene syntes jeg snakker for seg selv. Mer interessant er DUNE!!! La deg bli hypet!!!
Det er heeeeeeeeeelt ekstremt!!!
" A saga many now call sci-fi’s answer to The Lord of the Rings"
“It has sold millions of copies, is perhaps the greatest novel in the science-fiction canon and Star Wars wouldn’t have existed without it”
“Frank Herbert’s first Dune is the worlds most sold novelle, about 20 million copies as of today”
Vi snakker Star wars - hardcore fans. Vi snakker om verdens mest solgte novelle. Vi snakker om en serie hvor det i etterkant ble skrevet flere serier fra både Herbert og oppfølger fra sønnen.
Dune er en brutal nyhet…
November 2020 kommer som re-make filmen. Regissøren sier alt om skalaen denne filmen har.
Å ha muligheten til å lansere et spill rundt en re-make av en så stor historie er helt, helt utrolig. Kan selge millioner uten å være et fantastisk spill. Rart Funcom har fått denne muligheten.
Jeg tror det er absolutt siste tall i resultatet som teller for P/E. Altså med foreign exchange translation.
Du har sikkert rett. Jeg er amatør på dette.
Nei det er vanlig å regne p/e på earnings ikke comprehensive income
@anon80503862 - Stemmer det at funcom hadde 77111’ aksjer igjennom hele 2018?
@anon80503862 - 0.77 er summen av EPS’ene for Q2, Q3, Q4 2018 og Q1 2019 (vi antar her at funcom får 0 i inntjening) ganget med kursen.
= (0.05 + 0.03 + 0.01 + 0 )* 8.56 = 0.77
Det som gjør tallet så godt er at Q1 2018 med EPS på -0.02 går ut av beregningen ved neste kvartal
Edit: Her er måten jeg har regnet på -> https://www.investopedia.com/terms/t/trailingpe.asp
Ah, så den metoden tar hensyn til at aksjeantallet kontinuerlig stiger? Det blir for komplisert på for min del, jeg er interessert i hvordan Funcom gjør det på bakgrunn av eksisterende aksjer primært (jeg tar heller ikke noe hensyn til opsjoner).
Trodde i utgangspunktet det jeg også men så var det vel en link @Christian la inne i chatten en gang til en side hvor P/E var beregnet hvor det kun stemte hvis de hadde brukt comprehensive income (i hvertfall slik jeg husker det). Men kan nok godt være at den siden hadde gjort feil.
Bør kanskje endre tilbake igjen da
Det blir nok ganske unøyaktig siden hvert kvartal rundes til nærmeste cent, bedre å ta utgangspunkt i tallet for hele 2018 som vi også har.
Jeg er vel ikke helt sikker på at tallet blir så godt for Q1 2019 heller da. Får se hva de greier å få til med oppdateringene på MYZ og CE men tror man skal være litt forsiktig med å forskutere et nullresultat i Q1 2019. Inntektene så langt har vel ikke vært all verden.
Takk for link til hvordan du gjør det. Synes spm @anon80503862 at det enkle er det beste her jeg da.
Ja nei i denne rapporten er det DUNE som er killeren. Conan kan nesten gå å legge seg.
Tilbake til Dune så har Legendary entertainment kun rettigheter til film og tv så da vil ikke Funcom betale noe til dem for ip bruk (regner med at dette går til Herbert fundation).
Går nok mest på synergi effekt, grafisk samarbeid og marketing.
Herbert fundation er forøvrig notorisk vanskelige å få tillatelse fra til å produsere spill så veldig nysgjerrig på hvordan de har gått frem her.
@holmes Ja, den EPS’en de oppgir gjør det desverre noe unøyaktig. Hvordan regnet du P/E?
@Krafer Hensikten var ikke å forskuddtere ett nullresultat for Q1 2019, hensikten var å vise kalkulasjonen
Like mye royalties som må betales lell, men takk for presiseringen
En ting vi vel har spekulert rundt tidligere er vel releaseår for Conan Single player. Tror ikke jeg har sett det nevnt her men ser nå at de har bekreftet at Conan Single Player først kommer i 2020.
Står forøvrig fortsatt som “in pre-production” i følge presentasjonen.