Jeg ser at avskrivninger i Q4 er 1 musd høyere enn ventet. Har ikke hatt tid til å sjekke hvorfor. Noen som vet? @nofun?
Avskrivninger for MYZ er “strongly accelerated” og skjer over 18 måneder. Det gjenspeiler nok salget.
Er det ikke det at de avskriver MYZ over 18 mnd med “accellerated amortization” som betyr at de tar en ekstra stor andel i starten?
Takk, akkurat det jeg ville vite!
Fornuftig å ta mye avskrivninger tidlig da inntekten blir lavere i 2019.
2019 vil nok derfor også bli det store dlc året da dette er en enkel og billig måte å få noe mer penger i kassa.
DUNE er kjempeinteressant. Ørkenlandskap er jo Funcom god på. Lage fine verdener er de god på også. Sci-fi sjangeren er fin å lage 3+spill på. Kanskje et nytt coop skytespill? Og ett MMO (tør jeg tippe tittelen: Anarchy at Dune) vet vi jo. Tredje kanskje et story-drevet spill ala lengste reisen.
Spenstige nyheter om dune! Hadde vært rått å se et nytt dune strategispill siden det var der den sjangeren begynte jeg fikk ikke sett presentasjonen. Hva ble sagt om unconquered?? Jeg hadde gledet meg til en gameplayvideo! Det positive er vel at en slik er like rundt hjørnet, og at det ikke frister mange til å selge ned kursen
Det ble kommentert at “gameplay is gonna be revealed in the coming days”
Holmes har rett ang p/e…
Dune, Petroglyph og solide strategispill som MYZ. Som vi visste fra før, er det helt tydelig at Funcom har ansatte som er genuint interessert i spill og ønsker å lage kvalitet.
Selskapet skiller seg helt klart fra selskaper som EA og Ubisoft som nærmest bare satser på å melke kua så godt de kan. Selskaper som i samme slengen gjerne ødelegger noen gode gamle klassikere (C&C Generals, Sim City, ++ you name it).
COOP-shooter fra Funcom kommer til å bli en solid klassiker -ingen tvil.
FPS spill er en potensiell gullgruve, men også stor fallhøyde om det ikke slår an fra første øyeblikk. Coop gjør derimot risikoen for flopp desto mindre mener jeg . Ble forresten kommentert på streamen i dag at de skulle teste shooter spillet etter streamen var ferdig, sier litt om at de ligger godt an i løypa. Spennende tider!
P/E i en tid med harde investeringer er meningsløst, med mindre dere bruker P/E høyere enn 50 som benchmark. Også denne strategien med usedvanlig høy avskrivning (18 mnd), banker jo EBIT kunstig hardt ned slik at P/E betraktninger blir jo helt på tur med mindre man skjønner hvordan det affekterer tallene man ser på .
Bruk EV/EBITDA. Unaturlig høy Amortization affekterer ikke denne.
For 2018 med utgangspunk i dagens EV ( 1,187 m NOK - 169 m NOK)/ EBITDA (17.7 m$ * ~8.5= 150 m NOK) gir oss en EV/EBITDA ratio på ca 6.8…
Det er uhyre lavt. Normal range å ligge for gode investeringsobjekt er 11 til 15. Forvent dere dobling innen kort tid.
• The game will have a free weekend on Steam starting on 7 March
Mao, vent en skikkelig boost i spillertall/salg
Following the release of the 4th DLC the team has been focused on performance and
stability optimizations, quality of life improvements, balance tweaks, and bug fixes in
preparation for the free weekend
75% positive reviews siste 30 dager vs 68% total tilsier at spillet er i ferd med å modnes. Såvidt jeg har fått med meg, så går patchingen tregere enn tidligere, fordi de finner bugs i test og stopper patchen. I den fasen CE er i nå, så er nok det en god løsning.
• This successful launch establishes Funcom’s reputation as a publisher
Jepp, burde være lettere å få gode publishing kontrakter framover.
• Funcom North Carolina
o A game in the “Cooperative online shooter” genre with a Premium business
model using an IP from Heroic Signatures that is not Conan
o The game is in full production and is scheduled for release in 2020
• Funcom Oslo
o A single player Conan IP game is in pre-production, to be released in 2020
o A new open-world multiplayer game is in early concepting stage, to enter preproduction in 2019, utilizing the DUNE intellectual property
1 spill i året ble til 0 spill i 2019 og 2 i 2020. Greit nok.
o Development and launch of a minimum of 3 games based on the DUNE IP
Det her er en rimelig sterk ip, om ikke så aktiv i 2019, men i 2020, så kommer det jo en Dune film, så det burde være “grei” markedsføring.
5 Depreciation and amortization
The Company amortizes investment in the development of technology and game assets on a
systematic basis over their useful life. MMO games (Age of Conan and Secret World Legends)
and technology have an amortization period of up to five years, whereas other games have
an amortization period of two years or below. The company applies the diminishing balance
amortization method, also called accelerated amortization method, that reflects the pattern of
consumption of the future economic benefits. Typically, a high share of the amortization is
applied to the time period after release, diminishing over time. If that pattern cannot be
determined reliably, the company uses the straight-line method. The increase of intangible
assets in 4Q18 was USD 6 612 thousand. Out of this USD 7 300 thousand corresponds to a
reclassification from investments recognized using the equity method to intellectual property
under the Intangible assets. USD -1 479 thousand is a translation effect, reflecting that the
USD value of the intangible assets decreases when the USD / NOK foreign exchange rate
decreases, as the intangible assets are held by Funcom Oslo in NOK. This means the
underlying net addition of intangible assets in 4Q18 affecting the result is USD 791 thousand
Kort sagt, Funcom prøver å unngå å blåse opp regnskapet sitt. Man ser det tydlig på avskrivningene i Q4 som kom opp i 3,2 MUSD, jeg hadde forventet rundt 2,2 MUSD, men her har de nok skrevet av kanskje 50% av MYZ allerede, ettersom rundt 50% av 12-månders salget er forventet å skje første måned. Jeg forventer at mye mindre blir skrevet av i Q1 2019, så da vil avskrivningene gå ned.
@Warholm lo godt av innlegget ditt mens jeg hadde 5 minutter tilgjengelig på dass, var selvfølgelig i en bursdag i går
7 Taxes
A deferred tax liability of USD 2 086 thousand is recorded on the balance sheet, due to
temporary tax differences driven by increasing investments into new games which are
expensed for tax purposes. This resulted in no payable tax in Norway nor in the Netherlands
for the fiscal year 2018. A tax cost of USD 341 thousand for 4Q18 has been calculated in
Funcom Oslo AS and Funcom Oslo Licensing AS.
The tax assessment received by Funcom N.V. with respect to the financial year 2016 reports
nil taxable amounts for this year and carry forward losses amounting to USD 1 835 thousand
as of the end of 2016. The Company has not recognized deferred tax assets for any potential
carry forward loss of Funcom N.V.
Hadde det vært mulig å fått en tolking fra @konamixx eller @nofun på denne? For meg høres det ikke ut som Funcom skal betale noe skatt i 2018, men profit after tax har jo blitt redusert med litt over 2 MUSD. De to tingene virker litt motstridende. Når de skal komme med årsrapporten, vil de da konsolidere dette, så profit after tax blir satt til ca 7 MUSD? Eller beholder de dette som det er i Q4-rapporten fordi de skal betale denne skatten i framtiden?
Bra omsetning
Og da var traderne på vei ut.
Ja, traderne på vej ud og robotterne har travlt
Sett fra en langsiktig investors øyner blir denne casen bare bedre og bedre. De skal virkelig begynne å gjøre det meste feil fra nå hvis dette ikke skal ende bra. At kursen enda er på 15-tallet sier mye. Her har «markedet» sovet i timen … ,men flere og flere investorer kommer til å våkne. Nå bytter nok mange aksjer hender … Ikke dumt det heller
Fick inte med sig kvartalsrapporten tror jag