Godt poeng. Det burde jeg jo hatt med ja.
Får vi mulighet for fiske på 1,50 tro? Etter dagens røde tall fra Q1 rapporten (ikke uforventet dog). Begynner Funcom å bli interessant å investere igjen (for meg)?
Dette er virkelig funcom i driftsmodus, har skannet gjennom presentasjonen og dette var ganske kjedelige greier til Funcom å være. Ennå ikke noe annonsering av nytt prosjekt, men de tester litt ideer i det minste.
Det jeg synes er litt negativt her (bortsett fra at tallene for eksisterende spill som skuffer litt), er det høye pengeforbruket nå som vi går mot antatt svakere Q2 og at det åpenbart behøves nye påfyll i kassen. Mulig en del “panikksalg” i dag, men jeg blir sittende inntil videre og avventer lanseringen av LEGO MMO til sensommeren/tidlig høst.
Tror kursen kortsiktig frem til da kan falle tilbake noe i kjølvannet av nytt kapital behov, men at den skal opp igjen ved lansering.
Synes rapporten var helt som forventet…
Legger merke til at Large-scale MMO’s har en høyere inntekt i Q1 2015 enn hva som var tilfelle i Q4 2014. (2731TUSD Q1 2015 mot 2679TUSD Q4 2014)
Ja, alle har vel ventet på at denne skulle komme nå før de posisjonerer seg før launch på IOS og Android. Jeg ble positivt overrasket av denne rapporten og pustet lettet ut. Det vil jeg tro at det er flere som gjør i dag.
Denne sier vel sitt?
Tydelig at mange har hatt for høye forventninger til rapporten. Dette kan være et meget bra kjøpstidspunkt, denne vil stabilisere seg i løpet av dagen vil jeg tro.
At live-spilla genererer mer i dette kvartalet enn i forrige bør være nok. Og nok en gang har de altså penger nok til et år framover. Samme status der som i Q1 14 altså.
Funcom sier at de har nok penger ja, men cashbeholdninga fortsetter å synke. Her må det nok dessverre flere YA-trekk til. Jeg regner med at YA-avtalen blir forlenget.
YA avtalen utgår vel ikke før ved utgangen av Q2 vel ?
avtalen ble inngått 25/5-12 og gjelder i 36 måneder
http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20120525.OBI.20120525S5
sitat
Funcom may use the
facility to draw down funds in tranches in exchange
for issuing new shares to YA Global Master over the
next 36 months.
Men det burde være uproblematisk å forlenge denne. Det er også andre aktører som tilbyr samme finansiering.
De eksisterende spillene gjøre det noe bedre enn forventet, men LMO skuffer. Rally i forkant av rapporten var nok spekulasjon i at det skulle komme ny informasjon om det neste spillprosjektet eller noe annet rundt LMO.
Potensialet for en kursoppgang er der på litt lengre sikt, men da må LMO innfri. Så de er avhengig av å treffe bra med LMO B2P lansering i sommer. Uansett kan vi vel forvente en viss kursoppgang i forkant av denne lanseringen, men først skal lånene forhandles om og nye aksjer og opsjoner utstedes.
Virker forresten som LMO også skal lanseres på Linux:
“Announced releases for Mac, Linux, iOS tablets and select Android tablets later this summer”
Vanskelig å si om LMO skuffer, vi vet jo ikke helt hva Funcom har i bakhånd der. Det virker som at de har spart på content da det ikke er kommet oppdateringer i spillet på lenge. Personlig tror jeg gangen i det er noe sånt som det her:
- Funcom gir ut LMO på PC og det går saktere enn forventet å få inn spillere/inntekter.
- I slutten av november tester Funcom ut en kort periode med “Unlimited membership” til halve prisen. Så billig at det nærmest er b2p i denne perioden. Her får de testet ut b2p-modellen og er nok det som fører til det vi ser i dag. Konklusjon fra FC:
"*tested new pricing for an “Unlimited Membership” that gives the users full access to all aspects of the game, without any restriction. Based on early signals, these offers seem to have been well received by the children and by the parents – who as per a market evaluation, prefer to pay an upfront fee instead of having to regularly pay for items or subscriptions for their children. - Funcom ser altså at dette fungerer, og i tillegg får de penger med en gang.
- Funcom utsetter alle oppdateringene i spillet, for å kunne benytte dem i forbindelse med en “relansering” når spillet er klart til tablets. Da får også PC-versjonen nyte godt av disse oppdateringene, og Funcom har mindre belastning med misfornøyde spillere.
- Dette fører til mindre inntekter for LMO. Inntekter i F2P-segmentet faller med 160TUSD fra 204TUSD til 38TUSD i fra Q4 2014 - Q1 2015. Det virker sannsynlig at FC har fått inn en pen slump penger i løpet av en kort periode med “B2P”.
- Samtidig får Funcom gode inntekter fra live-spilla og kan også hente inn penger med YA. De kjøper seg tid og trenger ikke gi ut noe i full fart. Samtidig får de utstedt opsjoner til enkelte ansatte, som jo er en bonus.
Konklusjon:
Funcom ser at B2P er innbringende, og med så mange forskjellige plattformer skal det tross alt ikke så mye til før ting begynner å snu.
This ^^
Det som det er en viss fare for er at kursen legger seg på et lavere nivå fremover mot release med bakgrunn i et antatt svakere Q2 resultat enn for Q1, svakere utvikling i eksistrende spill (som prognostisert av Funcom) ett eller flere YA trekk, etc.etc.
Men så kan jo Funcom også kommunisere nye spill prosjekter og det har jo virket bra på kursen senere.
Det er vanskelig å spå retning frem mot release, men kursen holder seg rimelig greit mot støttenivå 1,80 i dag som ikke akkurat har gitt de store positive nyheter og den holdt seg jo greit siste YA runde også da…
De vil vel neppe ha penger for å gjennomføre et nytt prosjekt uten at enten LMO lykkes, eller de gjør videre emisjoner.
Nei det er jo åpenbart, det ligger i kortene at det sannsynligvis kommer YA trekk større enn de 3.1 mill de tok inn tidligere, i tillegg kommer det en haug med opsjonstildelinger i juni som også vil virke utvannende (om en tar høyde for de til enhver tid utestående opsjoner da), men det er ingenting i veien for at de kommuniserer nye spill likevel…
Funcom har jo også tidligere kommunisert nye prosjekter uten at full finansiering har vært på plass.