Akkurat samme drømmeplanlegging foregikk på funcominvestor.com rett før Trond Arne Aas dumpa aksjene sine og gikk fra CEO til rådgiverrolle i Funcom.
Beina på bakken gutter
Forskjellen er at hvis de selger ett antall spill på en gitt periode, så vet vi dette antallet ganske nøyaktig “instant”. Dette gjør det tøft å selge før release mm kursen går bananas før lansering, nesten så jeg håper på edruelighet frem til lansering, nesten…
Jaudå, og jeg er faktisk mer positivt innstilt til FC nå enn på lenge.
Men jeg deler ikke deres entusiasme rundt emisjonen og aksjekursen i dagene etter emisjonskurs blir kjent.
Håper for deres del at jeg tar feil.
Problemet var ikke egentlig mangel på data, men at den risikojusterte kursen nok var langt over det som var sannsynelig. Personlig hadde jeg ikke 300k salg med i mine scenarioer engang!
Husker jeg før salgstallene ble presentert hadde regnet på noen forskjellige scenarioer, og kommet til at med 400k eller flere solgte, så hadde de ihvertfall penger nok til å unngå drastiske kutt, men det endte på 300k. Jeg fikk da solgte jeg siste rest på en intradag dead-cat-bounce.
Jeg synes mye av argumentasjonen for hvorfor Funcom skal opp går i at CE kommer til å selge og at aksjen er i en god trend osv. Jeg har til gode å se noen analyser av fundamentale forhold rundt Funcom og CE. Det kan jo godt være endel her har gjort slike analyser og holder de for seg selv, noe jeg skjønner godt, for det er da mye lettere å se når det blir klare tegn på at det faktisk bærer feil av sted. For å være et spill som skal slippes i august (siste måneden man vel kan kalle “sommer”?), så synes jeg Funcom har kommet med bra lite info/vidoer, og hypen er rimelig laber.
Her er en fin sammenligning av google trenden til floppen LMO med Conan Exiles:
(Det kom noen “analyser” før LMO-launchen, men premissene på de var rimelig drøye og estimerte alle med millioner av salg/abonnenter, spørsmålet var bare hvor mange millioner det skulle selge. )
Jeg ser forresten ikke noe galt i å kjøpe Funcom, for å prøve å cashe inn på pre-launch hypen som sikkert kommer, men i såfall trenger man jo en større idiot til å ta over aksjene før launch. Personlig liker jeg ikke å kjøpe aksjer med det premisset.
Det er ikke usannsynlig at Funcom står i 17kr om et år. I et spillselskap handler det kun om å treffe riktig med markedsføringen og selvfølgelig spillet i seg selv.
Nå som Funcom har bytta ut det som var av folk som ikke passa inn og bruker tiden nå på ting som jeg tror at kommer til å treffe riktig, med god markedsføring, er det helt andre muligheter enn det det har vært de siste 6 årene.
Beina er godt planta på jorda, men jeg tar meg friheten til å fly endel. Blir mer eller mindre vinn eller forsvinn for Funcom de neste 12 månedene og i mine øyne ser det ikke ut som noen i Funcom vil forsvinne.
De har nok fått meg seg dette alle som sitter i stolene på kontoret der. Nå legges alle gode ideer på plass, over et allerede godt grunnlag! Tror ingen av de som jobber i Funcom plutselig har lyst til å sitte i kassa på Rimi eller på et kjedelig kontor resten av livet.
edit:
Nå er det jo heller ikke Conan Exiles som trenger å dra hele lasset her… Fins flere ting på agendaen til Funcom de neste 12 månedene… Firmaet er priset til 129m idag, hehe… Siden emisjonen enda ikke er kjent tar jeg utgangspunkt i aksjer som finnes idag og med en pris på 17kr per aksje vil firmaet være priset til rundt 1.5mrd
Starbreeze for å ta en dårlig sammenligning ligger til rundt 3.5mrd om jeg ikke tar helt feil.
Har du regnet på hvor mye Funcom er verdt (market cap) hvis aksjen står i 17kr? F.eks ved en emisjon på 5MUSD til dagens kurs og alle obligasjoner konvertert? Jeg tror du vil få en overraskelse over hvor mange milliarder det blir…
EDIT:
Kjapt og veldig unøyaktig regnet:
I dag: 92m aksjer + 32m aksjer fra emisjon + 64m aksjer fra konvertering *17kr = 3,1mrd NOK.
Jo, det er usannsynlig. Alt er mulig, folk vinner jo i lotto hver uke.
ikke så usannsynlig.
Hva skjer hvis Conan Exiles slår ann og selger 4m kopier? Eller plutselig bare velger å ta over førsteplassen og selge 10m kopier… hva skjer da?
Alt avhenger i et spillselskap om hvor stor grad spillene de lager selger kopier. Du kan velge å tro at Funcom bare vil forbli et selskap som er forbundet med møkk, men jeg tror at ting har snudd!
Det kan se ut som deg som at jeg flyr… Men jeg står godt planta opp på toppen av fjellet og ser utover!
Dette hører vi hver gang FC skal ut med et spill, år etter år. Og hver gang går det i dass, selv når spillet er bra blir det ikke penger av det.
Nei, for meg så virker det som du ikke kom deg ut av skogen med den røde soppen med de hvite prikkene!
Fra spøk til alvor, det er ingenting som tilsier at Funcom vet hvordan de lager et spill som treffer bredt. De kan lage gode spill, som AoC, men de er quirky og langt fra velpolerte.
Spillerene til Funcom, lykkes med å hente penger :
http://blog.malala.org/post/141556264867/gamers-for-girls-education
Om vi her inne kjøper 100-500k kopier hver så er alt løst!
I spillverdenen kan man ikke bruke argumenter for at de har ikke klart det før så da klarer de det ikke nå heller.
Noen punkter som gjør at de denne gangen lykkes:
- UE4 - Velfungerende og utprøvd som man vet funker
- De kan Conan og hans univers, de har basen av “tilbehør” klart så de kan fokusere på andre ting enn å utvikle alt på nytt.
- Boost av salget til eksisterende fans?
- Spillet er i en sjanger som er meget populær, som appellerer til ett bredt publikum
- Implementering av detaljert bygging av ditt hus/slitt/borg osv
Punkt 5 er nesten det viktigste for min egen del, og er dette bra så vil de i min verden lykkes. Man må ha spilt Minecraft for å skjønne hvor.min entusiasme kommer fra. Vi har vært en vennegjeng på opp til 10 stk konkurrerert om å bygge de feteste slottene, holdt på i ukesvis. Det er noen som har bygget alt fra byer til fotballstadioner - dette trigger noe hos mange som vil føre til gjenspill som tidligere nevnt.
Jobben Funcom gjør fremover nå og mot release blir avgjørende for hvor mye de vil selge. Er spillet godt så vil det uansett selge bra, men for å få igang salget fra dag 1 så spillet ut til massene, via YouTube, Twitch osv. Tenk hvis PewDiePie hadde tatt til seg Conan Exiles og blitt forelsket
Funcom har en portefølje som selger for x kroner, hvor lenge vil denne porteføljen selge? Hvor mye selger Conan Exiles i starten og etterhvert? Er det usannsynlig med 400k i salg på 1 mnd? 750? Skal jeg være gal å si 1mill?
Jeg håper de har lært denne gangen og lager en pizza med ost, skinke og biff, så får de heller krydre den litt ekstra med noen hemmelige ingredienser.
Så lenge de ikke har ananas på pizzaen så er det greit
Men når man ut til massene ved kun å kjøre “youtube/twitch veien” ? Selv om mye har endret seg siden 2008(aoc) & 2012(tsw) så er det bare å se på forskjellen i markedsføring på aoc og tsw så forstår man hvorfor aoc sannsynligvis hadde solgt flere kopier 3 måneder etter launch enn hva TSW har gjort fra release til nå.
En ting er sikkert og det er at FC alltid stiger på release så lenge de ikke utsetter alt…
Du trenger ikke å kjøpe aksjer om du ikke har troa på suksess. Jeg legger meg gjerne i boksen folk kaller dårlige investeringer. Oppsiden er da hakket større om suksessen treffer. Ettersom du og andre som deg følger Funcom så nært, vil dere få øynene opp sammen med resten av flokken og sende kursen enda høyere når suksessen er et faktum.
Kjøper ikke aksjer for morro skyld, vi får se om 12 måneder hvor vi står. 17kr er selvsagt ønsketenkning, men det kan skje, det er det ingen tvil om.
Du får vente til vi står i 5kr og kjøpe endel aksjer der
At folk velger å ikke kjøpe Funcom aksjer nå, må vi ha full respekt for.
Se på selskapet, ikke en eneste ting har lykkes siste årene ( bunnlinje viser det ), og nå skal det ut ett nytt spill, som det trengs penger for å gjennomføre, i utgangspunktet ett svært dårlig bett.
Men, det er altid ett men, hva om ståa er bedre enn markedet tror, hva om ( sett spørsmålet før ? ) Funcom denne gang lykkes ?
Det vil være en oppside av grovt kaliber, nettopp fordi utgangspunktet er så dårlig som det faktisk er.
Men det er nytt blod, det er nye ledere på plass og vi ser en entusiasme i selskapet, og derfor er det ny giv og vertfall litt interesse rundt selskapet.
Å vi ser når kursen løfter seg, da kommer det kjøpere til, i frykt for å miste oppgang, som vi vet kan være helt vanvittige prosenter i Funcom, på kort tid, ja den kan også falle 20 prosent bare iløpet av en tissepause.
Men vi ser at kursen har potensial, vi ser at Funcom drøyer emien, ( hva om den ikke kommer ? ),folk vil være med.
Ser vi to tallet før emien blir satt ?
Tenk da med rabatt på 20-30 prosent, så vil inngang nå rundt 1,50-1,60 være veldig bra, da en fulltegnet emi satt på 2kr ( dersom det går), aldri vil gi muligheter til kjøp av aksjer under 1,50 igjen, vertfall ikke før det floppes på nytt.
Eg har gjort to store feil i Funcom, den første var at eg solgte storposten min på over 400k aksjer i høst, til langt under dagens kurs, ( eg gikk jo i pluss på den ).
Den andre, var at der ikke ble kjøpt mer rundt 1,5 enn hva som ble gjort.
Jeg har fulgt Funcom siden 2008 og må si at den suksessen du snakker om er inntil videre er et luftslott. Funcom har vist noen trailere (ikke ingame) og noen screenshots (ingame) og snakket om hva de ønsker å implementere. Interessen for CE er nesten ikke-eksisterende hvis du sjekker google trends. Det eneste håndfaste Funcom egentlig har kommet med er Conan-avtalen (som er god).
Greia er at det du sier her minner meg veldig om det jeg sa rundt LMO launchen. Jeg ville heller kjøpe meg inn på 8kr når jeg så noen faktiske tegn på at LMO lykkes enn å kjøpe meg inn på 4kr før jeg faktisk fant noen fundamentale indikatorer på at det gikk riktige veien. Resultat? Jeg kjøpte meg ikke inn på 4kr og kan nå kjøpe meg inn på 1,50. Jeg kjøper meg heller inn på 3kr etter at jeg ser noen fundamentale indikatorer på at Funcom er på rett vei enn å kjøpe meg inn på 1,50 for så å se CE floppe.
… og der har du grunnen til at jeg fortsatt følger Funcom. Jeg tror de har muligheter til å lykkes, og jeg mener jeg kan se det utfra diverse indikatorer om det er i ferd med å skje. De samme indikatorene gjør at jeg holder meg unna inntil videre. Hovedsakelig fordi Funcom går tom for penger i midten/slutten av april hvis de ikke får fikset finansieringen, så jeg vil ha en avklaring der først.
Flott for en nybegynner å følge debatten.
Og det er en fornøyelse å se at det går an å ha en fin tone uten drittslenging.
Fortsatt God Påske alle sammen.
Det er vel ikke helt sant… Hvis du gjør et søk på “open world survival” på youtube og setter på sort by view count, så finner du (hvis du ser bort ifra alle Top 5, top 10, top 20 listene) Conan Exiles på en 16. plass. Hvor Ark tar opp nesten all plass på første side. Hvis du teller med alle de henholdsvis utelatte videoene ligger Conan Exiles på en 24. plass.
Nå må du også legge merke til at ingen av de andre videoene i sikte er lik Conan Exiles videoen… Conan Exiles videoen har absolutt ingen visning av gameplay overhodet, kun en cinematric liten smakebit.
De tallene der sier endel om interessen til et spill ingen vet noenting om.
Jeg bor i Brasil og snakker og leser rimelig godt portugisisk. Som endel Google Trends bilder som folk har publisert her inne, tilsier at mye av aktiviten på søk om Conan Exiles kommer fra nettopp Brasil.
Et rask søk på gaming sider i Brasil, viser entusiasme og et ønske om å kjøpe spillet allerede.
Som sagt, ingen vet noenting om spillet enda. Merkevaren her har såpass stor betydning at markedsføringen som kommer til å spille en stor rolle, allerede ble startet i 1930-årene.
edit: Norsk, komma og punktum