vil også si at alle som prøver The Park og liker det får med seg at det er Funcom som er utvikler, så kanskje de vil prøve Funcom igjen senere (CE)
Helt enig. Her kunne faktisk Starbreeze ha lært noe av Funcom. Starbreeze hadde en katastrofal release av payday2 til nextgen. På denne måten tester man ut i mindre skala, fikser eventuelle bugs og får verdifull erfaring på kjøpet. Funcom gjør mye riktig for tida.
Veldig gledelig at CE kommer på konsoll !!! Og at de finner ut med The park nå hva som må til for lansering av CE!! Dette er virkelig gode nyheter! Der er mange potensielle spillere som ikke er på PC som fort blir en target group på konsoll! At The park ikke skaper inntekter er forsåvidt greit ,deres fokus her er og finne en standard som fungere til større spill! Skulle The park genere inntekter så er det bare ett pluss!
Ja det fungerer veldig bra som forsøkskanin for Funcom. Nå tester de jo også ut 20 minutter trial i spillet.
Etter fredagens melding om at The Park kommer på Xbox One og Playstation 4 den 3. mai, vil vi fortsatt bli liggende å vake rundt 2 kroner? Funcom skal lage prospekt for å hente inn kapital og da må vel investorrettet informasjon også meldes. Jeg kan ikke skjønne annet at det vil foreligge ytterligere informasjon før kapitalinnhenting og at denne informasjonen vil være kursdrivende. Synspunkter?
Tipper de to spillene som skal annonseres i 2016, blir annonsert og klare til å få med i prospektet.
Riktig, så for de som er mer kortsiktig inne, er det fortsatt mulighet til å kjøpe aksjen nå og ut når prospektet foreligger med gevinst sannsynligvis.
Et nytt halloween spill til tsw tror jeg kommer.
Støtter deg her. Det kan jo ikke bli et spesielt lukurativt prospekt om de bare skal samle allerede kjent informasjon (som ikke er så mye enda) og lage et salgsrettet prospekt mot en gruppe større investorer (jeg anser 100k EURO som større).
Hvor lukurativt det er/blir kommer jo selvfølgelig også ann på rabatten etc, men jeg holder med deg i at det trolig vil foreligge mye mere informasjon før emi blir satt.
Hadde vært morsomt om de 36 millionene som eier PS4 får lyst til å spille The Park i mai også
Hadde vært nok viss 10% vil spille det Jeg skal stå for min del av de 10% ! Skal du ?
Alt over 0,3% av 36 millioner (>108K) må vel antas som en større suksess siden Funcom ikke forventer å tjene noe særlig med penger på det.
The Secret World vs Conan Exiles på Google Trends:
Det man kan dra ut som definitivt fra denne grafen er hvor lite de stille periodene I TSW eller The Secret World egentlig kan analyserer. Ettersom Secret og World er søkeord som folk kan sette sammen selv, å søke på uten at det skal være spill relatert.
(Som dere ser har jeg tatt med på TSW som spill og som søkeord, ettersom forskjellen var stor. Som søkeord skulle vel egentlig toppen vært høyere, altså motsatt. Ettersom søkeord omhandler alt… skulle man tro.) Men uansett hvilken som er mest pålitelig, så viser grafen aktivitet i begge kategorier selv før navnet på spillet var kjent og stille perioder er somregel ikke noe å gå ut ifra i en analyse med så utpreget topp… En interessant ting å ta med seg er hvordan den lille blå søkeord TSW toppen før den endelig store, er når releasemåned ble børsmeldt av Funcom.(kommer til det senere i meldingen)
Høydepunktet i grafen er forståelig, ettersom det er tiden rett rundt release av TSW.
Conan Exiles er ikke I nærheten av disse tallene, og er en vanskelig sammenligning her med tanke på fasen spillet ligger i per idag… Den er nå ihvertfall med.
legger du til Age of Conan ser du forskjellen markert godt. Her kan det argumenteres for styrken til IP’en Conan. (tok med både søkeord og spill kategori, men som dere ser med AOC er disse identiske.)
Uansett hvordan sammenligning du skal prøve vil det kun være gjetning med tanke på hvordan Conan Exiles vil komme til å bli. Med det sagt kommer det 100% sikkert til å bli noe form for markedsføring og desto større interesse i Google Trends nærmere launch enn det det er per idag. Hvor stor interesse er det ikke lett å se for seg… Uansett hvor sterk Conan IP’en er, er ikke lenger Funcom IP’en like sterk som den var tidlig 2000-tallet.
Hvis du singler ut Age of Conan som jeg har gjort her:
Så kan man se at interessen starter på 1 på skalaen, November 2005. Neste bilde er side 27 i Funcom’s “Investor Presentation” når de kom på børs i November 2005:
Ettersom da alle mulige gamer blad allerede hadde brettet ut Age of Conan til verden, før grafen til Age of Conan på Google Trends treffer 1 på skalaen. Sier hvor lite årene før release av spillet betyr i denne sammenhengen. Det er først når releasedato er satt og markedsføring begynner, at man kan begynne å se noe tegn på Google Trends.
En liten funfact:
TSW var allerede planlagt i samme Investor Presentation fra børsstart i 2005. Den gangen het spillet The World. Deretter ble det den 11.05.2007, børsmeldt endringer i spillet:
“Funcom today announces the name and some concept information related to its next Massively Multiplayer Online Game (MMO). The game will be named The Secret World
. The project name has up to now been The World Online
. For additional information please refer to the related Funcom press release at www.funcom.com“
Deretter følger mye tid uten noe form for utslag på Google Trends for The Secret World, før releasemåned ble børsmeldt 16.08.2011, sammen med en registrering for betatesting i samme børsmelding. Det utslaget ser du i den lille kulen markert her:
børsmeldingen:
“Funcom hereby announces that the modern-day, Massively Multiplayer Online Game (MMO), ‘The Secret World’ will launch on the PC-platform in April, 2012. Starting August 26th, gamers can also register to join the upcoming stages of beta, through an interactive social media campaign that will be made available on www.thesecretworld.com. For more information, visit the official website at www.thesecretworld.com.“
Den neste lille toppen på Google Trenden over er Februar 2012, hvor det kommer en lang børsmelding om eksakt releasedato for The Secret World (et lite utsnitt fra den børsmeldingen):
“Independent developer and publisher of online games, Funcom, today announces that the highly anticipated massively multiplayer online role-playing game ‘The Secret World’ will launch on June 19th, 2012.“
Det ikke tvil om at det hele ligger i markedsføringen rett før release av et spill. Funcom viser nå en interesse for å gjøre seg store på den billige markedsføringen igjennom sosiale medier, men også en interesse for en kostbar markedsførings gjennom å hente kapital igjennom aksjer. Hva enn som vil vise seg å gjøre mest utslag er det ikke tvil om at når tiden for å åpne alle luker og spre ut informasjon om Conan Exiles kommer, da er tiden for å se utslaget på Google Trends for sammenligninger. Blir spennende å se utslaget.
For å fullføre dette som en teknisk analyse eller sammenligning om du vil, legger jeg ved et bilde av prosentvis vekst fra TSW tiden og da også den samme prosentvise veksten som kan forekomme før Conan Exiles release.
Hvis den samme veksten som før TSW kommer også nå med Conan Exiles, går prisen på Funcom aksjen opp til 5.74. Hvis LEGO toppen brukes med samme utgangspunkt, ender den prosentvise veksten med en kurstopp på 3.90
En annen interessant vri på mulig fremtidig kurs:
Bunn nivået som jeg tok utgangspunkt I grafen over for pre-release av TSW. Hadde Funcom kun 53m aksjer. En MCAP på 163m NOK.
Toppen før release av TSW på 24.7 hadde Funcom 61,8m aksjer. En MCAP på rett over 1.5mrd NOK
En topp nå med MCAP 1.5mrd hvis du teller med lån konvertert ligger kursen på 9.3(det er ikke regnet med emisjonen som kommer). Antall aksjer i Funcom er per idag i overkant av 92m aksjer, antall aksjer etter konvertering av lån er i overkant av 161m
Hva vil skje?:
Da gjenstår å se om det blir en Tryvannsreprise eller ikke. Hvor flinke vil Funcom bil til å spre informasjon om spillet ut til verden. Uansett utfall av de neste månedene, skal det ihvertfall bli spennende å følge kursutviklingen.
Det er ikke noe hemmelighet at kursen stiger kraftig før release, så det spennende her blir hvor lenge investorer tør å følge med toget før de går av. Ved å se på tidligere Funcom statistikk, så tror jeg ikke nervene til de fleste klarer å holde ut veldig lenge.
Om det blir 3.9, 5.74, 9.3, 17 eller 30 som blir endelig kurs om et års tid skal bli veldig spennende å følge med på.I min personlige analyse har jeg såpass tro på Conan IP’en at TSW tiden om noen års tid ikke vil bli sammenlignbar i det store bildet. Det vil da være snakk om Conan 1 og Conan 2 når du ser på graf utvikling av Funcom siden børsstart.
En må selvfølgelig også regne inn emisjon fra 5-10 MUSD her da dette er en underliggende forutsetning for at de i det hele tatt skal kunne utvikle CE. Ellers kan regnestykket være en mulighet.
Helt enig, men når emisjonskurs ikke er kjent, så blir det kun spekulering. Det er allerede opplyst at det med sikkerhet kommer en form for kapitalinnhentning i form av utstedning av aksjer før release av Conan Exiles.
Hvor mange aksjer, hvilken form for emisjon eller kurspris for dette er ikke kjent.
Når den tid kommer er det bare å ta 1,5mrd/(92m+69m+Xm) og komme frem til en mulig topp helt selv.
Alt over 0,3% av 36 millioner (>108K) må vel antas som en større suksess siden Funcom ikke forventer å tjene noe særlig med penger på det.
108K ville vært en megasuksess. 40K solgte på PC, en platform med en god del flere brukere en PS4 og xbone tilsammen og med et publikum som tradisjonellt sett har hatt brukere som i større grad liker TP type spill en konsollene.
20K solgte ville vært ok. Det gir 100K USD ekstra i q2.
I praksis må du regne med at det kommer 83m aksjer fra konverteringer og ikke 69m. Grunnen til det er at ny strike på den konvertible obligasjonen ikke er godkjent enda slik at de fremdeles har regnet med 0.24 USD og ikke 0.18USD i børsmeldingen som kom 13.4. Itillegg har obligasjonseierene ikke fått betalt renter siden midten av 2013 og man kan velge å få konvertert rentene til aksjer.
Kan du hjelpe meg å finne hvor det er skrevet at det ikke er blitt betalt 6% renter av lånet årlig, som avtalene sier.
Her tror jeg du tar feil. Strikeprice på 6200 konvertible lånet var aldri opp for diskusjon om en endring til 0.18USD såvidt jeg vet. Dette er et gammelt konvertibelt lån. Det eneste nye i låneverdenen til Funcom er det gamle 4000 konvertible lånet som ble integrert sammen med det gamle 3950 kapital lånet, som gjorde at strikeprice på de gamle 4000 ble endret. Heretter, som det er sagt i børsmeldingen om de 69m aksjer som kan konverteres er korrekt.
6200 / 0.24USD = 25m aksjer
4000+3950(det nye 7950 lånet) / 0.18USD = 44m aksjer
= 69m aksjer
heh… er det bare jeg som har sett skriveleifen i siste 13.4 børsmelding?
"- (A) USD 4,00,000 of the principal as outstanding on
the existing convertible loan agreement due in June "
hvis funcom tror de kan skalpe vekk 3,600,000m av lånet bare ved å skrive feil i en børsmelding tipper jeg det ikke er så lett som det…
edit: de har nå klart å plusse 400 000 med 3 950 000 og fått 7 950 000…