Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Har linket til info flere ganger på dette forumet tidligere og hvis du fremdeles ikke stoler på meg så får du sjekke innkallingen til EGM i 2013. Renten på obligasjonen er foresten 5% ( ble endret fra 10% så en bra deal for FC ) og ikke 6%.

Jo det var den(hvorfor skulle man endre forfall på den uten å få noe igjen? ) og antall aksjer vil være slik som jeg sa etter at ny strike blir “godkjent” av obligasjonseierene.

Fra innkalling til EGM i år :

1. Proposal to approve certain amendments to the bond agreement entered into by and
    between Funcom N.V. and Norsk Tillitsmann ASA and dated 21 December 2011 as amended
    from time to time. (vote)
    Mr. Hans Peter Jebsen controls the company Kristian Gerhard Jebsen Group Ltd. that in turn
    controls KGJ Investments S.A., SICAV-SIF, which entity holds sixty bonds under the bond
    agreement entered into by and between Funcom N.V. and Norsk Tillitsmann ASA and dated
    21 December 2011 as amended from time to time.
    Maturity date
    The proposed new maturity date (which currently is 15 December 2016) is 31 December 2018 and
    will provide cash relief to Funcom N.V. in 2016, 2017 and 2018 to focus on attracting and utilizing
    funds for the development of new games. Reference is furthermore made to the press release by
    Funcom N.V. that was published – inter alia – on the website of the Oslo Stock Exchange and on
    Funcom N.V.’s website on 17 December 2015.
    The prepayment obligation agreed between Funcom N.V. and KGJ Investments S.A., SICAV-SIF
    in August 2015 in case of a sale of some or parts of the Funcom subsidiaries will prevail. Reference
    is made to the press release by Funcom N.V. that was published – inter alia – on the website of the
    Oslo Stock Exchange and on Funcom N.V.’s website on 12 August 2015.
    Conversion price
    The new conversion price of the convertible bond should be the lower of (i) USD 0.24 and
    (ii) the 5 day average share price prior to the Meeting plus 10 %. The 5 day average share price
    should be calculated in NOK as the volume weighted average closing price for the last 5 trading
    days prior to the Meeting and then converted from NOK to USD using the rate from
    DNB Bank ASA for the day prior to the Meeting (which rate is available on the following website:
    https://www.dnb.no/kursliste/historiske?la=NO&site=DNB_NO).
3 Likes

Stemmer at renten var 5%, men den er nå 6%

"_i. Maturity: 30 June 2019 _
_ii. Interest: 6% per annum (payable quarterly in _
_arrears) _
iii. Conversion Price: USD 0.18
_iv. The Convertible Loan Agreement combines the _
_following two currently outstanding loans: _

_- (A) USD 4,00,000 of the principal as outstanding on _
_the existing convertible loan agreement due in June _
_2017 (the “Convertible Loan Agreement”); and _
_- (B) USD 3,950,000 of the principal as outstanding on _
the working capital loan due in December 2016,

_into one convertible loan with a principal amount of _
_USD 7,950,000 and supersedes/amends the underlying _
loan agreements."

Du har helt rett i at 6200 lånet også ble gjort om strikeprice til 0.18USD. Det har jeg ikke fått med meg.

Derfor blir det litt annet regnestykke enn det jeg skrev ovenfor:

6200 / 0.18USD = 34m
7950 / 0.18USD = 44m

=78m

Over til EGM innkallingen og alle sakene som var på agendaen. Siden begge låneavtalene var oppe til stemming, og kun 1 av dem ble børsmeldt i ettertid av møtet som “disclosure of large shareholdings” vil det da si at 34m aksjer ikke er nok til å bli regnet som large shareholding? Selv om det skulle være tilfelle er det her da veldig rart:

tilbake til 13.4 børsmeldingen så skrives det slik i nederste avsnitt:
"_Following the grant of convertible rights «Total _
_capital interest» for companies controlled directly or _
_indirectly by Mr. Hans Peter Jebsen will be 100%, _
further to the way of calculating, **whereby «Total **
**capital interest» is calculated as number of shares **
**owned plus potential shares issued in the future from **
_convertible loans and convertible bonds, divided by _
_the current issued share capital of Funcom N.V. Funcom _
_N.V. current share capital is 92,208,134 of which Mr. _
_Hans Peter Jebsen holds a depositary ownership of _
_24,683,075. In case of conversion of all convertible _
_loans and convertible bonds (currently representing an _
_interest of 69,166,667) the combined ownership of Mr. _
_Hans Peter Jebsen under the applicable calculation _
_will be more than the current share capital of Funcom _
_N.V. In case Mr. Hans Peter Jebsen converts both the _
_convertible bond and convertible loan, the actual _
ownership in Funcom N.V. would be 58.16%."

Tydelig har jeg markert hvor det står “alle konvertible lån og bonds”

Ettersom denne meldingen er etter EGM, hvor det i en melding etter EGM, ble børsmeldt at alt som var oppe til stemme i EGM ble vedtatt. Kan det vel ikke være lovlig å skrive en børsmelding på denne måten. Når det er klart at Jebsen eier konvertible lån og bonds til en verdi av mer enn 69m aksjer.

1 Like

Endring av strike på den konvertible obligasjonen må godkjennes på et obligasjonseiermøte og av en eller annen grunn er ikke det møtet holdt enda.(Sist jeg spurte om dette fikk jeg til svar at det sannsynligvis ble iløpet av april.) Strike er derfor fremdeles 0.24USD og børsmeldingen er dermed korrekt.

Det du lister opp er renten + info på det konvertible lånet og ikke den konvertible obligasjonen.

3 Likes

Ser nå hvor lett det er å skumme igjennom… Har heller ikke stor erfaring med å trade i selskapsaksjer. Så tar det her som verdifull lærdom. Takk for konstruktiv kritikk.

det viktige her er tydeligvis å gå helt i sømmene på børsmeldinger. For det er en klar trang til å skjule verdifull informasjon. Som du sikkert har skjønt er jeg en som trader for det meste på tekniske analyser. Igjen, takk for tålmodigheten

4 Likes

Funcoms gjeld er stor og ikke helt enkelt å få oversikt. Konvertible bonds, konvertible lån, work capital lån etc. Kanskje en del av funcoms finansielle løsning vil være sletting av litt gjeld. Jebsen har aldri gått den veien før som jeg kan huske, men kanskje denne gangen?

Han kan jo slette gjeld ved å konvertere, noe som vil være en bedre løsning for ham. Å slette gjeld uten å få noe tilbake ser jeg ikke hvorfor Jebsen skulle ønske.

2 Likes

Ingen ønsker å slette gjeld, men er det det som må til for å redde selskapet er det et bra alternativ til konkurs.

edit: Her fra NAUR:

Spillet for et slikt selskap er å få obligasjonseierne til å tro at uten
ny egenkapital vil selskapet gå til skifteretten og långiverne måtte ta
store tap. Obligasjonseierne blir tilbudt en «haircut» på gjelden, mot
at selskapet klarer å fylle på med nok egenkapital til å overleve.
Valget til obligasjonseierne blir derfor å risikere alt ved å nekte
nedskriving av halvparten. Skriver de ned halvparten (et eksempel, ikke
basert på tall fra slike forhandlinger), vil selskapet klare å hente
over 1.5 milliarder kroner i egenkapital og således klare å betale
rentene sine.

http://www.nordnetbloggen.no/kl-13-11-naur-trenger-mer-tid-men-det-har-vi-nok-av/29/01/2013/

Den dagen det skjer tror jeg det vil være kjipt å være aksjonær for da sitter Jebsen med ca 96% av selskapet :wink:

Jeg tenker ikke fullt så dramatisk. La oss si en stor-fisk er interessert, men synes gjelda er for høy. 10% lavere gjeld krever han blant annet og han går så inn med 50 millioner kr.

Overraskende slapp Funcom dag til at de nå har spikret datoen for Park på konsoll… men men… ny dag i morgen :slight_smile:

merker at de negativt anlagte tar mer og mer over på forumet her, må få noe krutt snart nå :wink:

I forhold til frekvens de pleier og poste på Facebook, så vil det komme en post idag/ senest i morgen.

Ser også for meg at de kunne funnet på å slippe en trailer før/under årsrapporten som kommer på fredag (?) :slight_smile:

1 Like

FUNCOM TO LAUNCH ‘THE PARK’ ON PS4 & XBOX ONE MAY 3rd

Published on (2016-04-18)

The Park´, Funcom’s single-player psychological horror experience, is launching on PLAYSTATION® 4 and XBOX ONE on May 3rd, 2016

Oslo, Norway – April 18th, 2016 – Funcom is excited to announce that the company’s latest game, ‘The Park’, will be available to horror fans around the world on both PLAYSTATION® 4 and XBOX ONE next month, on May 3rd.

‘The Park’ will be Funcom’s first console release since ‘Dreamfall: The Longest Journey’ in 2006.
“We are thrilled to develop games for consoles again,” says Funcom CEO Rui Casais. “Not only because ‘The Park’ is a great fit for console gaming, but the process has also given us a lot of experience which we can use for some of our upcoming games, like ‘CONAN EXILES’.”

‘The Park’ first served its ice cold chills when it launched on PC during Halloween last year. It quickly became a favorite among streamers, and in the weeks following its release it generated more than 10 million views on various Let’s Play videos on YouTube.

In ‘The Park’ players step into the shoes of Lorraine, a mother whose son goes missing at the Atlantic Island Park. Here players must explore the dilapidated amusement park and face panic and paranoia as they progress unravel Lorraine’s story and the history of the park itself. Focusing entirely on intense storytelling and exploration instead of combat and action, ‘The Park’ draws inspiration from other first-person exploration games such as ‘Gone Home’, ‘Dear Esther’ and ‘The Vanishing of Ethan Carter’.

Fra Funcom sin FB nå nylig. - https://www.facebook.com/funcom/posts/10153765264083999

12 Likes

Nå ligger den også på PSN

https://store.playstation.com/#!/en-no/games/the-park/cid=EP1833-CUSA04397_00-0000000000000003

11 Likes

Gleder meg til det er CE som står for tur på PS shoppen :clap:t2::clap:t2:

8 Likes

Var ikke klar over at XBOX release kom samtidig. Det er veldig kult!

1 Like

Det blir spennende å se hvor bra Funcom lykkes med det tekniske. Starbreeze sin nextgen lansering gikk jo til h… for xbox og de har enda ikke kommet ut med noen DLC-er, så det er jo ikke bare enkelt.

2 Likes

Enig, smart å teste ut med dette spillet på PS4 og Xbox før CE. Det er viktig med bra launch og riktig pris på CE når du skal prøve å treffe flest mulig av de totalt (omtrentlig) 54 millioner PS4 og Xbox One eierene. Lærdom fra dette er ekstremt viktig for at neste launch blir bra.

Ser at nyheten om The Park release begynner å spre seg litt:

http://www.gamasutra.com/view/pressreleases/270691/FUNCOM_TO_LAUNCH_THE_PARK_ON_PS4__XBOX_ONE_MAY%203rd.php

http://gematsu.com/2016/04/park-launches-ps4-xbox-one-may-3

http://www.highdefdigest.com/news/show/games/funcom/the-park/PS4/Xbox_One/the-park-hits-ps4-and-xbox-one-next-month/31461

http://www.jeuxvideo.com/news/473858/the-park-lancement-le-3-mai-sur-ps4-et-xbox-one.htm

osv…

7 Likes

En liten del av meg sier at de kommer til å smelle til med over forventet salgstall for The Park… :slight_smile:

Så lenge de priser den riktig er det ufattelig mange som bare kjøper for å ha/teste.

Jeg tror TP kan komme som en solid overraskelse på Q2 regnskapet

2 Likes

Akkurat der tror jeg FC treffer ganske bra med å si at det ikke kommer til å gi signifikante inntekter eller utslag i regnskapet - dessverre. (men jeg har som nevnt tatt feil før :slight_smile: )
Men det sagt, så får de jo som nevnt av flere og diskutert tidligere enorme synergier av det i form av lærdom mm. som kanskje ikke kan måles i kroner og øre.

3 Likes