Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Im in :+1::confetti_ball::tada::+1:t2:

1 Like

1MUSD per mann er jo rimelig heftig da :slight_smile:

4 Likes

Joda, det er heftig. Men jeg har seriøst vurdert å gå for hele potten alene en stund nå. Det eneste som stoppet meg er alle flaggene som må passeres på vei til realisering, noe som ikke er bra for kursutviklingen og da øker risikoen.

Hvis denne siden av investeringen fjernes er det kun avtaler som gjenstår. Det er nok et interessant prosjekt for både langtids og korttids investorer, som selvfølgelig alle må ha samme tro på potensialet i Funcom som jeg har.

Med andre ord, var ikke en spøk

6 Likes

Tar du hele på 10MUSD så risikerer du vel budplikt på hele selskapet :slight_smile: Håper uansett at du har flagget samme investeringsvilje ovenfor ABG.

3 Likes

Det har du rett i at det er på grensen. Med en emisjonskurs på 1.8 går det akkurat.

1MUSD hver synes jeg er litt drøyt så lenge vi ikke vet mer enn nå. Men vi kommer nok til å få nyheter jevnlig fremover så da blir det jo lettere å ta en avgjørelse. Øket beholdningen min med 100 K på fredag. Burde jo kjøpt flere men lett å være etterpå klok.

1 Like

Hvor mye egenkapital trenger man for å låne 1MSUD ved kjøp av Funcom aksjer da.? Jeg kan gå all inn på noe sånt…

1 Like

Hyggelig å lese årsrapporten, her var de mer fremoverlent og entusiastiske. Gå med overskudd i 2016! Jeg tror 2,20 brytes neste uke. Nå har jeg ikke lengre troen på Funcom, jeg vet det er ett sikkert bet.
K

7 Likes

Det er egentlig av interesse her også. Problemet blir vel å få lånet siden banken jeg har er per definisjon tilbakestående

2 Likes

Generelt vil jeg tro at banken ikke er ultra positiv til å låne ut penger til aksjekjøp :slight_smile:

4 Likes

Ser jeg bare har 10% belåningsgrad i FC via Nordnet, noe som trolig blir satt i forhold til risiko? (uten sammenligning kan jeg feks. belåne 85% i statoil).

3 Likes

Hvis man skal låne til aksjekjøp bør man ha annen sikkerhet. F.eks låner du med Funcom-aksjer som sikkerhet så må du selge deg ned om kursen skulle dippe ned til 1, selv om den går opp til 5 etterpå.

3 Likes

Ta pant i hus :wink:

I det du må ta opp lån for å finansiere kjøp av Funcom-aksjer, så er du på vei ut på veldig tynn is.

7 Likes

Jeg kunne belånt huset å gått inn i tungvektere som betaler utbytte etter en kjempedipp i markedet med dagens rente, men inn i Funcom så ville jeg ikke gått med mer enn jeg kan tape. For de som har nok å ta av så greit, men lån for pokker ikke mye penger for å kjøpe høyriskaksjer, og låne en årslønn el., greit nok.

7 Likes

Kunne vurdert kjerringa til tider ift risk management, men huset; nope :wink:

3 Likes

Risiko gjenspeiles klart i f.eks de store institusjonenes lånegrad for aksjen. En risiko som er i institusjonenes øyne basert på helt andre verdier enn verdiene en storinvestor blir nødt til å se på.

De forskjellige muligheter for en realisering av dette tiltaket er mange. Det blir selvsagt en avtale som må skjerme all personlig risiko til beste evne og bli godkjent gjennom avtaler om tiltak som skal tas dersom forventninger i avtalen ikke blir møtt. De store institusjoner kan ikke bli sett på som potensielle lånegivere ettersom det ikke er sannsynlig at lånebetingelsene er noe vi kan godta.
Det er dermed nødt til å bli mer delt mellom risiko og gevinst ved å gå til enkeltpersoner i samfunnet med en slik ide. Slik at muligheten for risiko og gevinst blir delt mer mellom lånetager og lånegiver. En mer mellommann rolle

Her er et utdrag fra årsrapporten:

“On 12 August 2015, Mr Ole Gladhaug and Mr Magnus Grøneng, both representing the KGJ group, stepped down from the Supervisory Board on the ground that the strategic options that the Company was going to pursue could lead to a potential conflict of interest.”

er vi ferdig med denne strategiske planen til Jebsen i form av låneavtalene som er satt i ettertid? Eller er dette kun begynnelsen på en større plan fra Jebsen sin side? Som da vil som beskrevet her ikke være til fordel for selskapet

1 Like

Generelt enig, men har du boliglån så har du vel uansett tatt opp lån for å investere i aksjer? Hvis ikke ser jeg ikke noen fundamental forskjell på å øke belåningsgraden på huset for å kjøpe aksjer fremfor å betale ned mindre enn du kan og kjøpe aksjer for dette. Når det er sagt så tror jeg at vi nå er ved et punkt der det er lurt å redusere risiko fremfor å geare opp ytterligere (i aksjer, obligasjoner og eiendom).

Dette kom samtidig som Jebsen fikk en klausul om at en viss prosent ved salg av eiendeler skulle gå til å tilbakebetale lån. Tanken med dette var vel å sikre at Jebsen ikke skulle kunne tvinge igjennom et salg som ikke var fordelaktig for de andre aksjonærene (eller mistanker om dette).

2 Likes