Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Gevinsten for den som utsteder lånet er kun rentene (som vanligvis er høyere enn rentenivåene i bank). Rentene skal betales enten til det punkt lånet er innfridd eller til maturity date (dette er to vanlige former for lån). Långiver/kreditor har i tillegg lov til å konvertere lånet til aksjer etter prisene satt for dette så lenge lånet fortsatt ikke er terminert, men kan altså ikke nekte låntager å betale lån tilbake fordi långiver/kreditor er interessert i å se hvor mye han i fremtiden kunne fått for disse konvertible aksjene. Det du beskriver synes jeg høres mer ut som en slags opsjonsrettighet?

vedr, eksemplet du gir om fastrente på huset, så er det et eksempel på et lån som låntager kan betale inn når han matte ønske det, men renten opp til maturity date må låntager likevel altså dekke. Slik er kontrakten (den ene av de to formene jeg nevner). Dette er likevel ikke det samme som å nekte låntager å betale lånet tilbake.

2 Likes

The Park review (PSN);

14 Likes

OK da ser jeg poenget ditt, at du får lov å betale ut en obligasjon så lenge du fortsetter å betale renter. Om det gjelder de konvertible obligasjonene til Funcom er det kanskje best å maile de om, selv om jeg blir overrasket dersom dette er tilfellet med tanke på at rentene du får består delvis av opsjonsretten, og sånn sett burde denne beholdes etter samme prinsipp som at du må fortsatt betale rente når du løser inn en vanlig obligasjon.

Et annet poeng er at i ditt scenario dersom Funcom har 100.000 kroner som de vil betale ned, så kan de tvinge Jebsen til å konvertere alt dersom han ikke ønsker å miste opsjonsretten. Så lenge Jebsen velger å konvertere fremfor å ta imot pengene har Funcom fortsatt 100k og kan fortsette å stille dette kravet helt til hele gjelden er konvertert. Det virker urimelig.

Total rentekost for et lån med fast rente er regnet ut og kjent fra den dag nedbetalingsplan blir gjort, så alt som skjer den dag lån blir terminert er at resten av hovedstol pluss resten av total rentekost blir betalt i en smekk. Jeg mener det er slik, for et konvertibelt lån er bare en form for et lån. Det er ikke det samme som en opsjon. Om kreditor foretrekker å konvertere så må han gjøre det før låntager plutselig finner for godt å betale tilbake lånet. I Funcoms tilfelle er jo imdlertidig ikke faren for det særlig stor, men etter CE launch så kan det nærme seg en slik situasjon.

Dette beskrives i det sitatet jeg la inn over

Her er vi uenige:

Det beste er sikkert å få dette bekreftet fra Funcom selv.

2 Likes

Jo, men altså kun inntil låntager har terminert det konvertible lånet.

Greit, takk for diskusjon.

3 Likes

Sitter å koser meg litt med en The Secret World stream på twitch jeg: https://www.twitch.tv/breeixie

3 Likes

Jeg sjekket term sheet for den konvertible obligasjonen ( dvs den på 6200 TUSD ) og det er ikke call option på den ( DVS, funcom kan ikke betale den ut før tiden ).

10 Likes

Såvidt jeg kan se så har de rett (og plikt) til å betale ut før tiden bare hvis de selger alle eller deler av datterselskapene eller andre eiendeler.

http://cdn.funcom.com/investor/2015/NO0010630437_SB_Funcom_20151012-418680-Summon_Letter.pdf

og det ble bekreftet på EGF 25. februar at denne avtalen vil fortsette å gjelde

http://cdn.funcom.com/investor/2016/Explanatory_Notes_Convening_Notice_EGM_2016.pdf

3 Likes

På en slik dag som dette, angrer jeg nesten i et svakt øyeblikk på at jeg ikke går mye mye tyngre inn i Funcom slik som jeg kunne gjøre i mine yngre dager for en kort periode. Men bare nesten. Blitt mye mer ansvarlig nå, sprer risikoen mer enn jeg gjorde i mine galeste øyeblikk.

9 Likes

Skal vi rett opp og teste neste motstand på rundt 3.20-3.30 med det volumet og momentumet allerede denne uken?

1 Like

Tikk takk. 12 min igjen… til hva ?

THE PARK :slight_smile: PS4. LAUNCH.!!!

Ta plass og hold på hatten. For det knager i skroget og vi skal laaaangt opp :slight_smile:

Takk skal dere ha alle sammen på dette formuet. “Alle” både inne og ute.

Takk for meg.

2 Likes

The Park er med i ID@Xbox-programmet til Microsoft, noe som betyr at det vil få litt ekstra oppmerksomhet i hele mai måned.
https://indiemarathon.com/2016/05/02/news-the-newly-announced-idxbox-games-fest-is-exactly-what-the-xbox-one-needs/

Og det betyr også at de publiserer det selv, gratis :wink:

6 Likes

Mulig de bruker Central European Time (CET) og da er det enda en time til release. I alle fall ikke åpnet her på min PS4.

Edit: Etter å ha undersøkt litt, ser jeg at de ikke oppdaterer butikken før ettermiddag/kveld. Må altså vente en stund til.

1 Like

jeg venter jeg og… er litt full på en dag som denne. :slight_smile:

2 Likes

17 ratings og opp mot 5 stjerner er jo bra så langt

4 Likes
2 Likes

Funcom gir bort spillet i bytte mot lojalitet. Fikk denne på mailen i dag.

4 Likes

Virker som at vi kan få greit volum idag også, håper kursen følger positivt etter… :slight_smile:

1 Like

Alltid noen som skal selge for å gevinstsikre, vi ser fort hvor det går videre. Ser ikke avskrekkende ut foreløpig, men det er klart hvis en triggerhappy storaksjonær plutselig vil selge så raser det noen øre, men blir nok fort hentet inn, hvorfor skal Funcom mye tilbake nå`?

Edit: Var det alt?

2 Likes