Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

jo, men sover bedre av en sånn feil, enn feilen av å ikke ha solgt :wink:

ps: eg har flere Funcom aksjer

1 Like

Så for å avslutte dagens meldingsmaraton kan vi da se på et drømmescenario for nåværende aksjonærer:

Si at emisjonen kommer på 4kr (hvem vet, kan forsåvidt skje) og at dollarkursen er på 7.5 når denne settes. Da vil antall aksjer i emisjonen bli 18.75m. Altså 92.2m+18.75m=111m~

Da vil Jebsen ikke eie mer enn 22% av aksjene. Så han konverterer opp til 33.2% så han slipper budplikt. Som da vil bli 18m aksjer konvertert. Altså 111m+18m=129m

Så bruker Conan LLC sine warrants. Altså 129m+3,13m=132m~

Så regner du med opsjonene, som ikke alltid blir løst inn av mange grunner, noen har også ugunstige innløsningspriser, istedenfor 8m sier vi 5m her. Altså 132m+5m=137m

Så i et drømmescenario ligger vi på 137m aksjer i selskapet og lån tilbakebetalt (siden CE ble solgt mye). Går vi også da utifra at The Park blir en grei hit på konsoller, TSW får økt interesse pga det nye spinoff spillet som lages om TSW og at den nye modellen hvor Dreamworld og tredjeparts plattformer integreres såpass godt at Funcom spytter ut en hel haug flere spill iløpet av de neste 3 årene.

I dette scenaret går Funcom så greit rundt at 3mrd MCAP vil være en selvfølge. Da regner vi ut kursprisen herfra og sier 3mrd/137m aksjer = 21,89kr

snakkes der

20 Likes

Kongepost Ole!

Vi prates! :wink:

1 Like

hmm, kan noen åpne børsen igjen ?

7 Likes

Det du linker til der gjelder obligasjonen og så vidt jeg vet har ikke Funcom mulighet til å betale den tilbake før forfall. Lånet vet jeg ikke men tviler sterkt på at FC kødder med Jebsen og itillegg har nok han konvertert lenge før FC har nok cash i banken til å betale ned lånet.

1 Like

Funcom er lovmessig pålagt å se etter alle aksjonærers ve og vel, det er ikke opp til dem å bestemme at nå skal de være veldig snille med Jebsen? Begynner pengene å strømme inn med CE, så vil nok betydelige deler av lånet bli terminert ved tilbakebetaling. Mens resten av lånene kanskje blir konvertert i 2018 (etter maks renteutbytte)?

De kan fortsatt ikke bryte en inngått avtale. Gjelden blir betalt i cash eller konvertert til aksjer ved forfall (det som Jebsen ønsker), eller (edit start) så kan deler eller hele lånet (edit slutt) bli betalt i cash ved salg av eiendeler eller når som helst konvertert til aksjer.

Jeg tolker det som at de skal betale renter opp til maturity date. Å nekte noen å betale tilbake et lån, tror jeg ikke er en lovlig/gyldig avtale?

Dersom du har utstedt gjeld med en viss løpetid og fast rente så kan ikke denne termineres etter eget ønske dersom dette ikke er angitt i avtalen.

2 Likes

Et vanlig konvertibelt lån kan betales tilbake når låntager ønsker. Det kan være snakk om at man er pålagt å betale renter inntil maturity, men noe utover det tror jeg ikke er mulig. Likevel, selv om det skulle være mulig, så føler jeg ikke at dere har vist hvor det er meldt? Har lest litt Funcom nylig og jeg har ikke lest noe slik hvertfall.

utdrag fra aksjeloven:
“Lov om aksjeselskaper (aksjeloven).
Kapittel 11. Finansielle instrumenterI.
Lån med rett til å kreve utstedt aksjer
§ 11-1. Adgangen til å ta opp lån hvor fordringen gir rett til å kreve utstedt aksjer
(1) Et aksjeselskap kan ved avtale om lån gi fordringshaveren rett til å
kreve utstedt aksjer mot innskudd i penger eller mot at fordringen
nyttes til motregning.
(2) Retten til å kreve utstedt aksjer kan ikke skilles fra fordringen.”

Jeg leser det som at det da må være avtalt om fordringshaver har denne retten, altså at det da må børsmeldes.

Her er neste punkt i loven:

§ 11-2. Beslutning av generalforsamlingen
(1) Opptak av lån som nevnt i § 11-1 besluttes av generalforsamlingen med flertall som for vedtektsendring. Ved bruk av retten til å kreve utstedt aksjer etter en slik låneavtale kan aksjekapitalen forhøyes uten ytterligere beslutning av generalforsamlingen.
(2) Bare aksjeeierne eller bestemte navngitte personer kan innbys til å tegne lånene.
(3) Generalforsamlingen skal for hvert enkelt lån fastsette lånevilkårene. Beslutningen skal angi:
1.det samlede lånebeløp. Det kan fastsettes en øvre og en nedre grense for beløpet;
2.hvem som kan tegne lånet;
3.fristen for tegning av lånet. Fristen for tegning på grunnlag av § 11-4 må ikke være kortere enn to uker fra avgivelsen av underretningen etter fjerde ledd;
4.fordringens pålydende (nominelle beløp) og rente;
5.kursen ved tegningen av lånet;
6.tid og sted for når lån skal være innbetalt til selskapet;
7.vilkår for å kunne kreve utstedt aksjer, herunder hva som skal ytes som vederlag for de nye aksjene;
8.fristen for å bruke retten til å kreve utstedt aksjer. Fristen må ikke være lengre enn fem år fra generalforsamlingens beslutning ble truffet;
9.dersom det er eller skal være aksjer av ulike slag i selskapet, hvilken aksjeklasse de nye aksjene skal tilhøre;
10.hvilken stilling rettighetshaverne skal ha ved selskapets beslutning om forhøyelse eller nedsetting av aksjekapitalen, ved ny beslutning om opptak av lån som omhandlet i dette kapitlet, eller ved oppløsning, fusjon eller fisjon. Det kan bestemmes at rettighetshaverne ved slike beslutninger skal ha samme rettigheter som en aksjeeier;
11.fra hvilket tidspunkt de nye aksjene gir rett til utbytte.
(4) Aksjeeiere eller andre som etter beslutningen skal ha rett til å tegne lånene, skal gjøres kjent med beslutningen etter reglene i § 10-1 tredjeledd.

Det er greit, men husk at deres påstand er at Funcom ikke skal få lov til å betale tilbake lånet før Maturity. Det har jeg ikke sett meldt. Snarer tvert imot så fant jeg den meldingen om at det er dette Jebsen ønsker.

Enig i at det var det han ønsket, men siden det ikke var presisert i det nye lånet er det usikkert om han fortsatt vil dette.

Grunnen til at man har et konvertibelt lån er fordi man får en merverdi ved at man har rett, men ikke plikt, til å konvertere lånet til aksjer.

“En konvertibel obligasjon er altså et lån til selskapet som skal tilbakebetales. Samtidig har kreditor en rett til å få lånet gjort om til aksjer. En konvertibel obligasjon vil dermed - i tillegg til et låneelement - også ha et opsjonselement, det vil si en rett til å erverve aksjer for en forhåndsbestemt pris. Vanligvis avtales det en rente på obligasjonen, som vil være lavere enn det selskapet ellers måtte betalt for ordinære obligasjonslån. Opsjonselementet vil jo ha en egenverdi for obligasjonsinnehaveren”

https://www.magma.no/konvertible-obligasjoner-og-fritaksmetoden?tid=213203

Kronn lider litt under trading adhd :slight_smile: Hender seg jeg får ett snev av samme symptomer…

3 Likes

Eg synst det er veldig vanskelig med Funcom aksjen nå, og det har jo naturligvis med finansieringen å gjøre.
Så tror eg det er veldig mye håp/ kjærlighet til aksjen ute å går, og da er det skummelt om det butter litt imot en dag.
Men som sagt, eg er ikke tom for aksjer;)

2 Likes

@holmes, det du sier her går på det jeg tror alle er enig i. Det du påstår imidlertid er at den som utsteder lånet skal ha rett til å nekte låntager betale lånet tilbake fortere enn nedbetalingsplan. Jeg tror ikke det stemmer. Men del gjerne noe på det om du finner. Jeg er interessert.

Ed sa han hadde 416 000 aksjer som skulle selges til 2,46. Tror ikke han hadde noen aksjer. Oppdiktet alt sammen og ting hang ikke på grep. Han sa tidligere han hadde kjøpt 200k aksjer ekstra og senket snittet sitt fra 2,48 til 2,46 eller noe sånt.

3 Likes

Tenk deg at selskap X er i store problemer, og med den høye risikoen ønsker kreditor Y en konvertibel obligasjon for å få større oppside for den økte risikoen. Dersom det går bedre for selskapet vil Y få en oppside større enn rentene ved å kunne konvertere gjelden til aksjer som da vil ha høyere verdi en konverteringskursen, løpetid settes til 3 år. Etter 2 år har X fått orden på driften og snudd resultatet til pluss. Kreditor Z tilbyr å låne ut samme sum, men i en vanlig obligasjon nå som risikoen er lavere. X utsteder de nye obligasjonene og betaler ut Y som får tilbake beløpet som er lånt ut + renter, men ingen aksjer som nå har doblet seg i verdi.

I ditt scenario vil Y ta økt risiko, men uten å få oppsiden som instrumentet tilsier. Dette er selvsagt ikke mulig i den virkelige verden.

Samme gjelder vanlige obligasjoner. Hvis du har 10 års obligasjon som ble utstedt da rentene var mye høyere kan ikke denne bare løses inn før tiden nå som det er mye billigere å låne. Tenk deg selv med fastrentelån på huset, du må betale for å løse det inn tidligere dersom rentene har gått ned.

2 Likes

Da blir det early accsess sonde bekrefter på sin Facebook side til CE!
Det har vel tidligere vært spekulert i om de skulle få til early accsess! Dette vil gi en veldig god pekepinn og mulighet for Funcom til og forme CE etter publikum sine innslag !
Detta er godt nytt!