fisker igjen på 2,80…hmm, får lyst til å leke litt
også villig til å skrike at vi er på dag 1 av 3 vedrørende oppgang, for så å lempe ut da volumet er som høyest. For så videre å si at nå kommer trolig en liten dipp fordi nå er RSI veldig høy, klarte ikke det kursmålet som viser svakhet osv.
Ser det ligger en artikkel om Funcom ute på DN.no nå:
http://www.dn.no/privat/investor/2016/05/02/1515/Finans/to-av-tre-investorer-er-optimister
Er det noen som kan lime inn text her slik at en “fattig” ex-student også kan lese?
Gode nyheter?
En måte å måle optimismen i aksjemarkedet på, er å se på andelen av
aksjene der investorene har kjøpt til nye rekordpriser, kontra aksjer
der de har solgt til rekordlave priser. Investtechs
hausseindekser er bygget opp rundt dette prinsippet, og beregner andelen
aksjer som har steget og utløst kjøpssignaler i forhold til andelen som
har falt og utløst salgssignaler.
To av tre er optimist
Mot slutten av januar indikerte
Investtechs hausseindekser at bare 17 prosent av de kortsiktige
investorene på børsen var optimister. Denne andelen har steget
betraktelig de siste månedene, og hausseindeksene indikerer nå at rundt
to av tre investorer, både de kortsiktige og langsiktige, er optimister.Det
tekniske bildet er også positivt, med indeksen liggende i stigende
trender på både kort og lang sikt. Det er litt mer blandet på mellomlang
sikt, med motstand ved 610 poeng, og samlevurderingen for de kommende
ukene og månedene er svakt positiv.
Mange av de mindre selskapene viser en spennende utvikling
for tiden. I flere av disse indikerer det tekniske bildet at flere
investorene er på vei inn i aksjene, samtidig som kjøp fra innsidere
indikerer at prisingen er fundamentalt billig. Vi har sett på fire
slike.Golden Ocean ligger i en stigende trend på kort sikt og har
brutt opp gjennom den tidligere motstanden ved 6,60 kroner. Positive
investorer utløste med dette et kjøpssignal. Volumutviklingen er positiv
og en videre oppgang i kursen indikeres. Ved reaksjoner tilbake er det
nå støtte rundt 6,60 kroner. Golden Ocean er positiv på innsidehandler
etter kjøp fra finansdirektør Birgitte Ringstad Vartdal, styremedlem Ola
Lorentzon og Herman Billung tidlig i mars.
Spillselskap i stigende
Hexagon Composites har gitt kjøpssignal fra en
omvendt-hode-og-skuldre-formasjon og brutt opp gjennom taket på en
stigende trendkanal på kort sikt. Dette indikerer at bedrifter opplever
en god økonomisk utvikling og at kjøpsinteressen fra investorer er
økende. Kursen utløste et kjøpssignal ved bruddet over 23 kroner og en
videre oppgang indikeres. Positiv volumutvikling styrker aksjen og det
er nå støtte mellom cirka 22 og 23 kroner ved reaksjoner tilbake.
Investtech eller nærstående eier aksjer i selskapet.
Funcom ligger
i en stigende trendkanal på kort til mellomlang sikt. I forrige uke
brøt indeksen opp gjennom den tidligere toppen i overkant av to kroner
og et kjøpssignal ble utløst. En positiv volumutvikling indikerer at
kjøperne er aggressive, mens selgerne er avventende, og en videre
positiv utvikling indikeres.
Gaming Innovation Group har mer enn
firedoblet seg siden ifjor sommer. Aksjen ligger i en stigende
trendkanal på kort sikt og en videre oppgang indikeres. Finanssjefen og
fire styremedlemmer kjøpte seg opp i selskapet siden ifjor høst, og
aksjen er svakt positiv på innsidehandler.
Var det ikke Ed som skul ut på 2,46?
Han er sikkert fornøyd nå…
Du må huske og at 4.0m lånet var på den tiden et av mange lån, hvor alle lånene til Funcom har hatt forskjellige betingelser. Nå er alle de tidligere lånene samlet sammen mange ganger til nye betingelser. Så det du leste der trenger ikke å være tilfelle når nå det 4.0m lånet er samlet sammen med 3.950m lånet.
Og siden det er så diffust i Funcom hvordan de ordlegger seg, så kan det være du har rett at vi får den informasjon ved et senere tidspunkt. Men per i dag så er ordlyden endret fra det var et 4.0m lån til det nye 7.950m lånet som ikke enda inneholder de samme ordene du limer inn her.
Jeg har forsåvidt skrevet mye, lenger oppe i tråden om hvor interessant det egentlig vil være for Jebsen å konvertere. Det er mye mulig det kan bli for vanskelig for han å komme seg ut når han da blir etterhvert sittende med over 50% av selskapet om alt konverteres. Planen til Jebsen kan også være å ikke konvertere for å da gjøre sine nåværende 26% av selskapets aksjer mer verdt igjennom å gjøre det på denne måten. Budplikt er noe som kan skremme han (selv om det er diffust for meg hvordan det fungerer… om det da blir konverteringsprisen hans eller en gjennomsnittelig pris han må ut med i budplikten… Er det konverteringsprisen, vil han ikke være så bekymret for budplikten)
Men som jeg skrev over her:
Dette er tatt ut fra avsnittet om lånet på 6.2m som enda ikke er godkjent konvertert til 0.18, men 0.24. Som da kanskje endres til en annen ordlyd når dette da blir godkjent.
Det er markedskursen eller nær markedskursen, 10% ned kanskje er OK , men ikke 50%
I dag er første gang siden pre-TSW jeg er i pluss på investeringene mine i Funcom. Liten milepæl det her
“The interest is payable at maturity or conversion in either cash or Funcom shares at the discretionof the bondholder.”
Dette sier jo bare hvordan det skal kompenserers for renter. Det ville jo være helt merkelig dersom låntager selv ikke skulle kunne betale tilbake lån når og om han ville det. Det mener jeg er på det rene. Tenk om du for eks. ikke skulle få lov til å betale tilbake huslånet ditt dersom du ønsket det? Det ville vært merkelig. Er forøvrig enig i at det kan være et spørsmål om at renter må betales helt opp til maturity date selv om Funcom skulle innfri nå i høst allerede, men at de ikke skal få betale hovedstol om de vil har jeg ingen tro på.
legger inn en qoute fra lovdata.no som jeg også gjorde lenger oppe her:
§ 6-10.Tilbudet
(1) Tilbud skal fremsettes uten ugrunnet opphold og senest innen fire uker etter at tilbudsplikten inntrådte.
(2) Tilbudet skal omfatte alle selskapets aksjer, herunder aksjer med begrenset stemmevekt eller uten stemmerett.
(3) Et tilbud kan ikke gjøres betinget.
(4) Tilbudsprisen skal være minst like høy som det høyeste vederlag tilbyderen har betalt eller avtalt i perioden 6 måneder før tilbudsplikten inntrådte. Dersom det er klart at markedskursen når tilbudsplikten inntrer er høyere enn den pris som følger av første punktum, skal tilbudsprisen være minst like høy som markedskursen.
Men det jeg da ikke er sikker på, er hva som skjer når han da konverterer. Si kursen er 5kr når han konverterer. Han konverterer da 78m aksjer til en pris av si 1.54 per aksje. Hvis da markedskursen går rett i bånn ned til 1.54, vil jo markedskursen akkurat når budplikten hans inntreffer være 1.54. altså konverteringspris.
I samme avsnitt, hvis du har funnet det i årsrapporten så omtales renter som “5% coupon” og ikke “5% interest”. Eneste stedet i tråden det er nevnt “interest” er i denne setningen. Som da kan karaktiserer som hele “interessen”
somsagt Funcom er flinke til å være diffuse
gratz selge nå da eller
Eller så stiger kursen fordi folk forventer et bud.
Men det er vel mer naturlig å konvertere porsjonsvis og selge ut, så når han aldri budplikt.
ja, da kan sånn sett spekulere i små summer om gangen og tjene greit på det. Men da er jo også spørsmålet om hvor langt i konverteringsprosessen han er kommet før investorer begynner å åpne øynene og sender kursen ned. Noe som igjen vil sette hans nåværende aksjer i spill også
edit:
Med sine nå 26% er det mange flagg rundt han. Lite han kan gjøre skjult i denne posisjonen
Hmm, hvis Jebsen skulle på en eller annen måte komme inn under budplikt, og ikke vil kjøpe, så kan han vel bare gi et “skambud” og eventuelt ta det som kommer, eller håpe flesteparten snur ryggen til det?
Er det noen regler som sier at budet må være innenfor et bestemt beløp, nedover altså?
Eks, han når 30% og sier: “Jeg kjøper resten for 2 kr, alle som ønsker å selge.”
Må innrømme at jeg vet fint lite om regler rundt budplikter og oppkjøp av selskaper.
Ja, det skal være tilsvarende markedskurs, men man kan noen ganger komme unna med å ligge litt under (men ikke mye)
solgte litt i auksjonen nå, får litt høyderskrekk
Er noen kroner i minus igjen nå, men uansett ingen planer om å selge med det første
Er det ikke lett å gjøre samme feil som du gjorde med GIG aksjene dine, dvs. å selge for tidlig?