Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Det de skrev var vel at det var en suksess utfra de kritierne de hadde gitt? Siter gjerne utsnittet du sikter til her. Det eneste jeg finner er det jeg allerede har sitert:

This project’s main goals were not financial in nature and, instead, focused on building the Osloteam’s capabilities with a new technology (Unreal Engine 4), transitioning from multi-yeardevelopment cycles to half a year ones, experimenting with new market segments and pr/marketingactivities and releasing a game for Consoles.

Jeg mener bestemt at det ble sagt at PC salget var langt over break even. Eller var det noen fra forumet her eller noe sagt i et intevju? Her må folk gjerne supplere med hva de vet. Uansett, jeg tviler på a de bruker så fete typer om deres suksess om de har røde tall fra det prosjektet. De ønsker neppe å hilse på Økokrim igjen vil jeg tro? :slight_smile:

1 Like

Jeg er ikke enig i at han undervurderer utgiftssiden. Bylos har sagt at de var 3 mann i 5 måneder, hvorpå de utvidet teamet den siste måneden. Typisk multipliserer man lønnskostnaden med 2-2,5 for å finne reell kostnad.

La oss si hver mann koster 60$ timen -(reell kost) - 10 timer pr. dag. $600 pr. dag, 21,5 dager pr. mnd = 21,5 dager *$600 * 3 menn * 5 måneder = $193500. Så samler de teamet den siste måneden og vi er kanskje oppe i $250K. Når spillet så i følge årsregnskapet håver inn $800K, så sier det seg selv at de har tjent penger. Og dette er regnskapstall - momsen føres mot egen konto i regnskapet.

De sitter altså igjen med et overskudd på $550K i begynnelsen av 2016. For PC-versjonen.

Det sier seg selv at The Park er en suksesshistorie, når de på toppen av det hele kombinerer det med kompetanseheving.

5 Likes

Hvis du har sett credits-lista til The Park, så vet du at det var endel flere involvert.

Hvor har du 800TUSD fra forresten? En referanse til rapport/sidetall hadde vært interssant. Såvidt jeg vet, så er inntektene fra TLJ og The Park ført i samme segment “other games”, så du har kanskje fått med deg inntektene fra TLJ også?

Ser i årsrapporten på side 33 at “small scale mmo” har 796TUSD i hele 2015, Det er kanskje den inntekten du tenker på? Den inneholder The Park, TLJ, LMO til PC, etc.
http://cdn.funcom.com/investor/2016/FUNCOM_NV_Annual_Report_2015.pdf

1 Like

Lang måned det der siden de utvidet med flere folk i juli/august :wink:

Og lanseringen skjedde først 27. oktober, så da blir det juli, august, september oktober?

Den posten var foresten på 355 TUSD etter Q3 og hvis vi antar samme inntekter for Q4 vil det gi ca 300 TUSD på The Park.

Tror vi kan si august - oktober.

Når ble “small scale MMO” til offline games?

Her sier Bylos 3 menn i 5 måneder - utvidet team den siste. Se fra 07:25.
https://www.twitch.tv/microsoftstudios/v/64736649

1 Like

@koe den kategorien du nevner der hadde 136TUSD i inntekt etter Q2 2015, så jeg tror du er ganske på villspor hvis du tror hele inntekten hører til The Park.

Så hva annet er det Funcom har som er offline? Ikke LMO i alle fall.

Og uansett hvor du vrir og vender på det, ble nok utviklingskostnaden til The Park betalt i 2015, og vel så det.

Om vi sier TLJ ligger inne der, og annet småtteri, er vi likevel oppe i kanskje $500000. Suksess det også vil jeg si.

1 Like

Kan du si hvordan du kommer fram til 500 TUSD ? Hvis du ser i Q4 rapporten så har de hatt 439 TUSD i inntekter under Other Games og alt det er ikke fra The Park. Fra Q1 til Q3 hadde totalt 355 TUSD under Other Games og med ca samme inntekter i Q4 vil The Park ha generert ca 300 TUSD i Q4 . Jeg synes foresten at det er en OK sum for et spill som begynte som et testprosjekt for å lære seg ny engine…

2 Likes

LMO har foresten FC bekreftet at blir ført under Large scale mmo.

2 Likes

Ser du det jeg legger ved så er “offline games” en annen post enn “other”. Hva mener du er offline games?

Altså ikke “offline games”.

Jeg vet hva jeg definerer som offline games men har alltid vært usikker på Funcom sine definisjoner :wink: Hvis du ser på rapportene for 2015 så har funcom en kategori som heter Free-to-play MMO games i Q1 og Q2 mens i Q3 og Q4 heter denne Other games . Inntektene fra årsrapporten på 796 TUSD for Offline games samsvarer med inntektene under Other Games/Free-to-play MMO games ( 794 TUSD ) + Mobile and tablet games and other WFH ( 3 TUSD ).

Hvis du ser i Q4 rapporten så har de også oppført 9362 TUSD som inntekter under Large-scale MMOs . Jeg hadde jo trodd at alle MMOs var online games men ble litt usikker når årsrapporten sier de har 8719 TUSD i inntekter fra online games.

2 Likes

Ja jeg tror de har skiftet på hva de fører hvor i løpet av fjoråret. Og hva de kaller hva. Helt håpløst. De burde spesifisert spill for spill.

6 Likes

376 ratings på PS4.
397 ratings på Xbox.

Faktor
12 9276
15 11595
20 15460
30 23190
40 30920
50 38650

For moro skyld :smile: Hvor mange kopier har Funcom solgt av The Park på konsoll?

• <5000
  • 5000-7000
  • 7001-9000
  • 9001-11000
  • 11001-15000
  • 15001-20000
  • 20001-25000
  • 25001-30000
  • 30001-35000
  • 35001-40000
  • '>40000

0 stemmegivere

3 Likes

Nå er det open beta i Overwatch. Anbefales.

1 Like

Jeg tror dette stemmer ganske bra, det er uansett bedre enn vi hadde estimert her på forumet, og jeg ble derfor positivt overrasket da jeg leste rapporten. Dessuten kan det virke som at TP har fortsatt å gi gode/greie inntekter i Q1 på Steam.

Alt i alt så må vi kunne si at TP har vært en suksess både økonomisk og teknisk /spillmessig ut i fra de små resursene som ble satt på dette. Sammenlign det med katastrofen LMO for eksempel.

Den store utfordringen til Funcom nå er å rette til kapitalsituasjonen og skaffe nye friske midler for å kunne satse mer og forhåpentligvis vise at de får til dette nå også i større skala og med mer avanserte spill.

4 Likes