Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Ja er sikker. Har spurt dem om det :slight_smile: Svaret var at det blant annet ble for tidkrevende for viktig nøkkelpersonell i teamet. Og dermed for kostbart i forhold til alternative løsninger. De skriver imidlertid at de kommer til å delta på andre konvensjoner hvis det passer seg i forhold til programmet.

5 Likes

Tross alt sett 60k ganger allerede, fin reklame for Funcom og The Park.

8 Likes

Enig :wink::ok_hand:t2:

Det viktigste her er vel egentlig at Funcom har gjort sin første konsoll-release relativt greit innenfor tidsrammen de hadde satt seg og uten store tekniske problemer etter launch.

Aksjekursen vi ser i dag gjenspeiler jo ingenting som har med hvor godt The Park selger, så om den selger 10k, 20k eller 30k spiller virkelig ingen rolle.

4 Likes

“så om den selger 10k, 20k eller 30k spiller virkelig ingen rolle.”

Hvor tar du dette fra? Jeg tror at om The Park nærmer seg å selge like mange kopier på konsoll som PC så vil det ikke gå upåaktet hen. Det blir nok meldt og vil sånn sett ha en umiddelbar positiv effekt på prisingen av Funcom. Videre så må man huske at “The Park” er nedbetalt. Spillet vil ligge i PS4 og XBOne store og generere fine bunnbidrag til Funcom i mange år fremover.

2 Likes

Fordi Funcom selv skriver i årsrapporten at The Park sine mål ikke er finansielle. Det The Park tar inn av inntekter vil aldri være noe make-or-break for Funcom sin videre overlevelse.

This project’s main goals were not financial in nature and, instead, focused on building the Osloteam’s capabilities with a new technology (Unreal Engine 4), transitioning from multi-yeardevelopment cycles to half a year ones, experimenting with new market segments and pr/marketingactivities and releasing a game for Consoles.

Release of the Console version ofThe Park was initially targeted for Q1 2016 but due to unexpected delays and technical requirements in the process of certification with Consoles is now targeted forrelease during Q2 2016. The experience from this release process withThe Park is building Funcom’s internal competence for Console game products and will greatly benefit all future Console releases on both technical and planning sides.
http://cdn.funcom.com/investor/2016/FUNCOM_NV_Annual_Report_2015.pdf

Mange som setter for lave målsetninger. Det trenger ikke bety at salg av the Park vil bli så lavt som de forbereder aksjonærene sine på.

5 Likes

Funcom er ikke kjent for å sette for lave målsetninger såvidt jeg vet. :wink:

Andre tider det du snakker om vettu :wink: Nye Funcom har langt i fra vært hausete…

6 Likes

Jeg tror vi kommer til å se “vil ikke gi signifikant inntekt” på mange titler fremover, men det tror jeg har med ny strategi å gjøre.
Ingen av spillene vil være “make-or-break” alene, men kan sammen utgjøre mye etterhvert (med ny strategi med å ikke satse for mye på et kort og heller flere små titler)

1 Like

Penger er penger og The Park selges jo til full pris nærmest, så klart at det betyr noe om The Park salget dobles pga. konsoll beslutningen. Spillet er vel betalt allerede? Så dette mersalget må jo være hyggelig.

Penger er penger, men i denne sammenheng er The Park insignifikant, som var poenget mitt.

1 Like

Nei altså, 30 000* 11.69$ vil alltid være 350 730 $ i bruttoomsetning. Det betyr noe for Funcom?

2 Likes

Jeg ville ikke sagt små titler. Jeg snakket faktisk om at Funcom var perfekt for Early Access games allerede for et år siden. Det er fordi MMO-problematikken med “launchrage” på mange måter ble løst med lansering av begrepet Early Access. Et spill kan settes i EA på forskjellige nivåer i utviklingen. Fra alpha stadie og helt til lanseringsklart egentlig. Egentlig ser jeg bare fordeler med Early access - for spillselskapene da. For oss forbrukere også egentlig. Vi får mer uferdige spill, men flere spill kan utvikles til lansering på EA. Og så blir det brukt mer penger på de mest populære. Vinn / vinn :slight_smile:

2 Likes

I det regnestykket, så har du glemt å trekke fra:

• Mva
  • Unreal-royalty (5%)
  • PS/XB cut (typisk 30%?)
  • Kostnadene ved å porte fra PC til konsoll
  • Div administrative kostnader

Jeg tipper hele The Park greia kan se på som en test av ny utviklingsmetodikk og teknologi med et finansielt resultat som går i 0 og med et vellykket resultat når det kom til det tekniske.

1 Like

Stikkordet er bruttoomsetning, ingenting er glemt vil jeg påstå :smile: . Jeg kjenner ikke til %ene så godt som dere, men om du deler 350 730$ på 2 så vil jeg tro du har et greit nok estimat av hva som går inn i bunnlinja. The Park er allerede betalt som sagt. I den situasjonen Funcom er nå så er 350 730$/2=175 365$ ikke usignifikant selv om det er kommunisert at det ikke er The Park som skal redde Funcom. Også det du sier om hvordan The Park går i 0 når allerede i + bare på PC, skjønner jeg ikke. Du må gjerne forklare, er litt nysgjerig bare.

Som sagt, så har ikke The Park blitt portet til konsoll og lansert på to plattformer helt gratis.

1 Like

Så konsoll utgivelsen brenner av plussen fra PC utgivelsen pluss mange 100 000$ i tillegg fra konsoll utgivelsen? Jeg trodde det å utgi spillet på konsoll krevde minimal ekstrainnsats (som for eksempel 25 000 $)? Salg er salg, penger er penger, og jeg tviler på at 200 000$ ekstra i bunnen dette kvartalet blir møtt med et skuldertrekk.

Er enig i at The Park neppe redder Funcom alene, men at The Park slår ann betyr også noe i pengeboken over tid. Spillet er allerede betalt og hvert kvartal fremover nå vil profitten på dette lille prosjektet bare øke etterhvert som salgene tikker inn.

1 Like

Jeg kan ikke tro det å porte et spill fra PC til konsoll skal koste så lite som 25TUSD når selskapet aldri har gjort det før og de er på en helt ny plattform. Hvorfor skulle det ellers ta nesten 6 måneder fra PC-lanseringen til konsoll-lanseringen?

Jeg ser du gjentar dette utsagnet, men som jeg skriver over, jeg tror du undervurderer utgiftssiden ganske grovt.

Ettersom Funcom ikke faktisk gir tall som er i nærheten av spesifike nok for å kunne gi et svar på det vi diskuterer her, så tror jeg nesten vi må være enige om å være uenige. Du har ihvertfall fått forklaringen på hvorfor jeg mener det er relativt lite relevant hvordan The Park selger.

2 Likes

Jeg leste Funcoms Annual report, Funcom selv hevder spillet er en ubetinget suksess. Det er ikke ord man bruker om noe som har gitt røde tall.

Jeg har ikke det. But, nevermind. I den situasjonen Funcom er nå så er 100 000$, 200 000$ eller 300 000 $ ekstra på konto av veldig stor betydning. Man må passe seg for å ikke bli så omtrentlig at man faktisk bare tar feil.

2 Likes