Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Vel, “historisk” sett så er det vanskelig å treffe hypetoppen. Det er imidlertid svært lite som tyder på at vi allerede er der!

Og selv om funcom sine spill ikke har vært noen store økonomiske suksesser til nå så kan det fort endre seg. Det er vanskelig å si hvor nære de var med feks AoC til at det kunne blitt en megahit. Det vil vel være surt om en solgte på en liten lokal hypetopp i forkant om funcom skulle treffe blink med CE!?

Men hver sin lyst, og strategi!

:slight_smile:

2 Likes

The Park har vært en stor suksess for Funcom. 3 mann i 5 måneder, siste måneden kom resten av teamet delvis inn. De har altså lært seg en grafikkmotor, og fått skikkelig godt betalt for det i prosessen. Nå har de også fått erfaring i salg på PS4 og Xbox.

Det er rett og slett en gedigen suksess for Funcom med The Park.

7 Likes

The park skaper kanskje ikke millioner av kroner men det skaper en veldig viktig erfaring teamet trenger til CE, De har nok fiasko lansering ti AOC friskt i minne med server krasj og i det hele tatt. Det kommer ikke til og skje da spillet bygger på at du kan spille på egen oppsatt server og ikke er avhengig av at serveren til Funcom skal hoste hele trafikkken.

Millioner av kroner skaper det - i følge årsrapporten rundt $800K i fjor. Det er over 6 millioner kroner det :slight_smile:

På steam har The Park solgt ca 40K og har nesten 1500 reviews. Om forholdet på mellom reviews og salg er det samme på ps4 (ca 27) har TP solgt 6000 spill så langt på PS4. Tipper Xbox har solgt halvparten av det, altså 3000.

2 Likes

Tjah, du kan sammenligne med LMO og toppen der, og justere for antall aksjer ved en emisjon på dagens kurs og med konvertering av alle obligasjonene. Er vi allerede høyere enn ved LMO-hype-toppen?

Jo det er jo forsåvidt det :wink: hehe

1 Like

På Steam leverer kanskje flere enn halvparten spillet tilbake, så du kan nok minst doble salgssifferene der hvis de skal sammenlignes på den måten.

På Steam leverer kanskje flere enn halvparten spillet tilbake, så du kan nok minst doble salgssifferene der hvis de skal sammenlignes på den måten.

Høres tvilsomt ut.

"…some claiming that their refund rate has skyrocketed to anywhere between 30 and 70 percent"

" A small game (it’s main story can be completed in under an hour) for a small price (just $2), Qwiboo has seen a massive uptick in refunds ever since Valve implemented the feature. As you can see from the graph to the right, it’s sales have absolutely plummeted. “Out of 18 sales 13 refunded in just last 3 days. That’s 72% of purchases. Rate of refunds before was minimal”"

10.000 solgte er noe jeg har tro på er innafor, det er veldig bra :slight_smile: Lønna til 2 ansatte i ett år det :slight_smile:

4 Likes

Det er mulig å rate spillet selv om du kjøper en boks, men trolig mindre andel

Hvis vi får salgstall fra unravel blir det et viktig datapunkt til, men Soma lå på 12 så det bruker jeg for å estimere salget enn så lenge

Det som er veldig gledelig er at de har klart å lansere spillet på PS4 og xbone uten større problemer, og et helt greit salg med de forutsetningene spillet har. Jeg er fornøyd.

2 Likes

Så siden en indieutvikler solgte 18 spill og 13 ble refundert så gir det grunn til å tro at vi bør mer enn doble salgsestimatet til TP? Det er jeg ikke enig i. TP har solgt mye mer enn 20 kopier og har helt sikkert enn helt annen kvalitetsfølelse enn et indiespill til 2 dollar.

Noen (av de som ikke liker spillet) vil sikkert returnere det, men jeg tipper denne andelen er neglisjerbar for et spill som selger tusenvis av kopier. De fleste pc-spillerne er redelige (tror jeg). For å være ærlig er jeg litt skeptisk til denne problematikken. En del av meg mistenker at noen lure indieutviklere har sett sitt snitt til å skaffe seg litt ekstra publisitet.

Octodad hadde etter at dette ble satt i gang, en refund rate på 30%. De har over 400K eiere i følge Steamspy. Og det spillet har opptil 6 timers spilletid.

http://www.hardcoregamer.com/2015/06/09/octodad-developer-touts-30-return-rate-since-steam-refunds-introduced/152709/

“Since June 2nd, 30% of Octodad units sold have been returned”

Er det ikke sannsynlig da, med et spill som er bare i overkant av 1 time, at over 30% blir returnert? Jeg har to barn som benytter seg av steam - de har benyttet seg av 2-timersregelen.

2 Likes

Det er mulig de som kjøper boksen kanskje rater spillet mindre. Men da er det vel også mulig at de som spiller et lengre og større spill kanskje ikke rater i like stor grad som de som spiller 1 time og er ferdig? De kanskje føler for å rate der og da siden de er ferdig med det og det er en slags “filmopplevelse”?

Se også forholdet Soma/The Witness på Steam, som nok kan gi en pekepinn på refund rate også.
Soma: 150000 salg Steamspy - Faktor 30.
The Witness: 100000 salg Steamspy: Faktor 55. <- Her har utvikler også sagt at Steamspy underrapporterer.
The Park: 40000 salg Steamspy. Faktor 27.

Uansett om vi må ned på 15-20, er 5000-7000 salg på PS4 fullt ut godkjent det også. Ta med Xbox og man er da oppe i over 10K.

2 Likes

Går det ikke på skinner om dagen, rent spillutviklingsmessig? Hva tilsier at de ikke skal lykkes med Conan Exiles, annet enn en rufsete fortid?

Jeg er meget positiv til caset, hvis finansering blir fikset på en ok måte. Der ligger min frykt, men heldigvis har Funcom Jebsen som stiller opp gang på gang. Kanskje ikke etter hvert fordi han vil, men fordi han må.

Det jeg er litt redd for er at større fisker ikke helt får med seg den gode utviklingen Funcom er inne i.
De ser bare: AoC.Flopp. TSW.flopp. LMO.flopp. Og knallrøde tall, stort fremførbart underskudd, og meget høy gjeld. Lovende CE-spill, men IP-en er ikke fullt så god som den var, nå snakker jo alle om Game Of Thrones. Det hadde vært noe. Denne Jebsen eier alt alt for mye. Pass.

Men om nødvendig tror jeg Jebsen finansierer hele butikken selv til release av CE. Knallgod ide av Funcom.

Enig og jeg tror/håper at Funcom nå jobber på spreng for å ha noe å vise frem på E3 2016 14-16 Juni. Det er ikke lenge til.

1 Like

Funcom prioriterer ikke å bruke penger på E3 nå, de skal ikke ha stand der.

1 Like

Er du sikker? De leier ofte et lokale i samme by, men de vil ikke være med på en offisiell oversikt over utviklere på E3. Masse presse der slik at det blir relativt billig å vise spillet frem.

Mener de gjorde det både for TSW og LMO, men husker kanskje feil.

2 Likes