Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Steam endrer anmeldelses systemet.

1 Like

Lønner seg ikke for The Park - selv om det er bare 4% forskjell.

Iallefalll ikke en fordel for Payday 2 vil jeg tro.

Når det gjelder inntektene til funcom ifjor vil jeg ikke bli overrasket om funcom tjente like mye på royalties fra DF chapters som fra The Park. Steamspy har 185 000 solgte. Lurer på om det ikke er mulig å spille utenom steam også (tror det) hvilket betyr at antall solgte kan være en del høyere. Ikke umulig at funcom sitter igjen med 5% av omsetningen etter at skatter og steam har tatt sitt.

3 Likes

Hvis vi sier at Other games (tidligere f2p mmo) hadde omsetning på 723 TUSD, og trolig 300 TUSD var TP, så må 423 TUSD fordeles på DC og TLJ, så ikke usannsynlig at DC har tjent inn en del til Funcom også i 2015.

Men vi må også huske på at mye av omsetningen ble ført i 2014 da spillet ble lansert i oktober (noen av de som eier spillet i dag er de som støttet kickstarter kampanjen) og dessuten så kom det veldig mange nye eiere da spillet var med på en pakke (Humble Bundle) som var langt fra fullpris (og dette kom i år).

Nå husker jeg ikke hvor mange owners var oppført på slutten av 2014, men hvis vi sier 50k- 60k nye eiere i 2015 som et guesstimate?

30 USD * 55000 * 70% * 5% = 58 TUSD

´12. Oktober 2015

2 Likes

Det er vel en mulighet for at RT games ikke har betalt kvartalsvis, men at har betalt en større beløp i Q4.

Hovedprinsippet for denne type spill er: Det regnskapsføres når spillet blir tilgjengelig for kunden, når selve betalingen gjøres er separat.

Vi kjenner ikke til royalty avtalen, det kan bestå av up front + royalties, og royalty kan variere etter antall solgte.

Enig i det du skriver, men Rt games er et veldig lite selskap med en minimal adm stab og begrensede finansielle muskler. Derfor kan en årlig etterskuddsbetaling godt være mulig.

Jeg har også spurt de om diverse ting. Hvis man ser i årsrapporten på side 50 så finner man dette :

Large-scale MMO’s 8980 TUSD
Free-to-play MMO games 796 TUSD
Other activities 462 TUSD

På side 51 i samme rapport står dette :

Revenues online games 8719 TUSD
Revenues offline games 796 TUSD
Other 723 TUSD

Og i Q4 rapporten står Large-scale MMO’s oppført med 9362 TUSD i revenue. Blir interessant å se hva vi får til svar :smiley:

6 Likes

504 ratings på Xbox nå. Virker som at den “featuringa” de fikk gjennom ID@Xbox Game Fest gjør susen.

Nr 35 på bestselgerlista - siste uke
https://store.xbox.com/nb-NO/Xbox-One?page=2&sortby=SevenDaysPurchaseCount

5 Likes

269 på ps4

269 er EU-butikken. Legg til 171 for US .

Kings Quest, som har over 90K eiere på Steamspy, har 881 ratings, og er nå nr. 4 på bestselgerlista til Xbox siste 7 dager.

Må jo bety at The Park selger bra, og at dette med ratings kan være litt misvisende.

Edit: Jeg er klar over at Kings Quest er over flere episoder, og at episode 3 nettopp er kommet ut (Kings Quest er konge!), men poenget er at hvis det har solgt nærmere 100K på PC, bør det være et visst antall også på Xbox - 30-40K? - og da gir 881 en faktor mellom 30 og 40.

Som vil si mellom 15-20K for The Park.

Meneh…kan jo hende KQ selger mye dårligere på konsoll?

1 Like

Noen som vet om det er meldt eller om det står noen steder hvor mye TP har solgt til PC?

Vil vi noen gang få beskjed om TP selger godt på konsoll? og eventuelt hvor mange eksemplarer som ca må selges før det gis beskjed?

Hadde vel allerede fått beskjed om spillene solgte over forventing antar jeg. Er vel kanskje ikke så mange som hadde regnet med det uansett…

The Park har jo bare hvert ute for salg 4/5 dager til konsoll.

En kan jo håpe på en melding i nær fremtid.

2 Likes

Jeg tror ikke det kommer noen melding om salgstall for TP. Kanskje en liten notis i en Q-rapport, men neppe noe mer. Vi skal bare være glade for alle salg av TP, og at det er en suksess med å redusere risikoen for Conan exciles. Hvis TP går i pluss er det knallbra, men det viktigste er risikoreduksjonen for CE.

3 Likes

Ikke enig. Lista ligger høyere. Det viktigste er at The Park lanseres teknisk smertefritt og ikke blir nok en flopp.

Vi har vel rundet 1000 reviews nå på Xbox og PS4 til sammens? Alt etter hvilken faktor man bruker (pessimist eller optimist) så er det da sannsynlig med salg fra 15000 til 30000 kopier allerede. Vet ikke hvor mye eller fort de solgte på PC, men det virker til å selge fortere på konsoll…eller? Jeg tror ikke Funcom vil unnlate å melde at de totalt sett for eks. runder 100 000 salg, eller at deres konsoll release isolert sett er en stor suksess.

Personlig synes jeg det ikke er så rart. The Park er mer en coach experience for voksne mennesker enn for en kvisete tenåring på PC-rommet. Det kan fort bli en word of mouth hit blant voksne. Leste og her om dagen at det er nesten ingen horror games for konsoll. Kun 4 titler. Funcom har kanskje funnet et lite marked her?

8 Likes

Så The Park går etter alle solemerker bra. Nå diskuterer vi bare hvor bra!

:wink:

6 Likes

Haha TP har egen Wikipediaside :smile:

5 Likes

TP 35 plass hos Xbox under kategorien “mest solgte denne uken” :+1:t3:

11 Likes

Forstår det sånn Xbox er blitt oppdatert på antall salg ? 17000 på 6 dager ryktes det? Noen som kan bekrefte dette?

Vil nå tørre og påstå at 17000 på 6 dager er ganske så greit ? Viss da samme tall er for ps4 så runder vi 40k med god margin denne uken ?

1 Like