Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

17000 solgte er bra. Hvor finner du dette tallet? Vises det i xbox-store eller noe sånt? Eller er det estimert utfra antall ratings?

Tallet kommer fra Bagger. Vet ikke hvor han har hentet det fra…

1 Like

Ja når det kommer fra bagger må det jo være 100% korrekt :wink:

4 Likes

Neppe langt unna, og han tar heller ikke i med det tallet der. Han bruker faktor 15. Tror kanskje han er for forsiktig i sitt anslag, men hvem vet.

4 Likes

Eller vi kan snu på det. Så lenge han har blitt tatt i løgn/snakke usant før, så må dette 100% sikkert også være løgn/usant? :wink:

2 Likes

Han kan selvfølgelig være 100% korrekt i beregningene sine nå men normalt har det vært greit å ta vekk 30-40% for å finne korrekte tall :wink: Vi kan uansett være enige om at The Park har vært et vellykket prosjekt for FC og det betyr mer enn om det har solgt 10k,15k eller 25k på xbox.

4 Likes

Alle pissa i buksa enda? :slight_smile:
Avtagende volum, ikke lengre overkjøpt
Snur det allerede i morgen, eller er alle livredde for at Funcom skal faile?

Med faktor 15 blir det vel ca 9000 solgte på Xbox? Ikke dårlig det heller, men et annet tall enn det som ble nevnt over

3 Likes

Overrasket over at den faller såpass i dag, ser ingen grunn til det. Fremtiden ser lysere ut enn på lenge for Funcom mener nå jeg!

:slight_smile:

Jeg har ikke fulgt med på handelsloggen i dag. Var det DNM som kjørte stoploss-raid i dag også? Han kommer vel til å gjøre det frem til det kommer nyheter, eller det er en trigger som hypes opp med stort volum. Dette føles litt som tiden før release av LMO der SBM1-mannen tradet ned kursen hver dag.

2 Likes

Jeg leste på hegnar og vedkommende estimerer 17k solgte totalt på konsoll, ikke per plattform

3 Likes

Fikk svar fra funcom angående revenues i årsrapporten men vet ikke om det oppklarte så mye :wink:

“Thank you for your email and for your interest in Funcom. The Note 5 in the Annual Report for 2015 presents two different classifications of revenues, by segment and by content, in order to provide the accounts’ reader with the most relevant information.

3 Likes

Det er samlet for Xbox og PS4.

1 Like

Så lenge ingen tar i mot så går det ned. Det er på lavere og lavere volum, det er straks over, eller skal plutselig ikke Funcom lage spill? Har alle mistet troen på CE?

Er Funcom for høyt priset?

“Thank for your your email and for your interest in Funcom. Please note that the category “offline games” mainly relates to ‘Dreamfall’, ‘The Park’ and ‘The Longest Journey’.”

Er “noe” her som genererer mer inntekter enn hva først antatt :wink:

Edit:
For de som ikke har fulgt diskusjonen, så gjelder dette svaret for denne posten i regnskapet for 2015 -

Altså ikke noe LMO eller noe online-spill. Alt er fra The Park og TLJ/Dreamfall.

7 Likes

Hvis vi regner med att CE i alle fall blir en middels suksess for Funcom og att de kommer med ett eller flere spill i tillegg som klinger brukbart i markedet synes jeg att vi fremdeles er på slaktekurser og derfor NEI, Funcom er ikke for høyt priset pr. nå. Når de målet sitt med positive tall allerede i 2016 vil vi se andre kurser.

3 Likes

Innlysende spør du meg. Offline betyr vanligvis ikke online :slight_smile:

Så nå da “The Park” åpenbart har omsatt for mer i 2015 enn hva spillet kostet, har jeg to spørsmål:

1. Hvor mye tror du det positive bidraget for “The Park” var i 2015 på PC?

2. Hvor mye tror du det positive bidraget for “The Park” har vært til nå i 2016 på PC?

Det tredje spørsmålet, “hva er bidraget på konsoll så langt?” kan jeg selv estimere. Det er omlag 1100 reviews så langt. Alt etter hvilket ratio folk bruker så gir det 16500 til 33000 salg. Middelen av det er 24 750 solgte spill til 11.69$ stykket = 289 000$ i bruttoomsetning

Om jeg tar hardt i og bare deler dette på 2 så går minst 145 000$ av dette til Funcom. Om vi setter 3/2 årsverk i 5 til 6 mnd bare for å porte dette til Xbox (-45 000$), så er det fortsatt 100 000$ igjen i bunnlinja for dette konsoll prosjektet.

Det hører videre med til historien at alt salg i fremtiden bare vil øke plussen til dette prosjektet. Hver gang det er salg, hver gang det er Halloween osv. Jeg synes dette ser ganske lyst ut, og i morgen så er vi kanskje nesten oppe i 1200 reviews :slight_smile:

5 Likes

Ingen kan lenger si at Funcom ikke har laget et suksessfullt spill på 10 år.

Jeg liker det nye Funcom. De har beina på jorda og lager spill med måte.

Det er nå det skjer folkens :slight_smile:

6 Likes

Ser ikke ut til å være samme trøkket på stoploss-raid i dag. DNM og MSI kjøper på bid i dag. De har vel fått prisen ned på et nivå de er fornøyd med, og kommer vel til å fortsette å ta i mot litt og litt på bid fremover. Dette er vel et tegn på at det snart skal snu

6 Likes

Ingen kan lenger si at Funcom ikke har laget et suksessfullt spill på 10 år.
Jeg liker det nye Funcom. De har beina på jorda og lager spill med måte.
Det er nå det skjer folkens

Om TP hadde tjent inn utviklingskostnadene hadde det garantert stått i årsrapporten, så det er fremdeles ok å si at funcom ikke har laget et suksessfullt spill på 10 år om noen har lyst til det(forutsatt at en måler suksess i kroner og øre).

Funcom gjør lurt i å ikke fokusere på TP, vanskelig å imponere investorer nok til å spytte flere titalsmillioner kroner i et selskap som har mye gjeld dersom lokkemiddelet skulle vært spill som TP som selger som middels/store indiespill. Funcom har sagt at poenget med TP er/var å lære unreal/konsoll.

Selvsagt er det mulig TP tjenes inn ila året. Tipper det i såfall ikke en gang meldes, men at det kommenteres i en kvartals/årsrapport en gang.