Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Tøys, The Park er inntjent for lenge siden.

3 mann i 5 måneder - siste måneden litt mer mannssterk. Det er begrenset hva sånt koster.

Og de 3 første månedene var ment brukt for å lære seg Unreal Engine 4.Skjønner ikke at man kan tro at dette spillet ikke er inntjent? Hva tror du egentlig det har kostet å lage det?

796 i inntekter i 2015 for The Park, Dreamfall og TLJ. Hvis du kan regne pluss og minus, vil du se at det er inntjent. I dag tjener det inn gode bunnpengekroner for Funcom.

v

5 Likes

Ny stilling lagt ut på http://jobs.funcom.com

Engine Programmer Technology Team 2017-05-05 Oslo

2 Likes

Som @nofun nevnte, så er inntektene for 796TUSD minus inntektene for Q1-Q3 + EQ4 = ca 300TUSD. Å da kun dra opp tallet 796TUSD er rimelig villedende.

Det vet du ikke - Funcom har plassert litt her og litt der i de der postene sine i regnskapet. Og de har solgt minumum 40K på PC til nå (selv om jeg tror tallet til Steamspy er litt for lavt), og da er det i pluss, også finansielt.

Det sagt, så har det ikke noen “significant” innvirkning på det finansielle, og meldes derfor ikke til markedet.

Edit: Kan tenkes at de melder noe om The Park i Q1, da det nå etter hvert begynner å generere såpass inntekter at det merkes i regnskapet - spesielt nå når de trenger disse inntektene.

“Revenue offline games” er en ny kategori som kommer med deres nye strategi hvor de har tenkt å lage flere offline games. De inntektene du nå søker å trekke fra (Q1-Q3) inneholder og omsetning fra online games, derfor er disse 300 TUSD du nevner feil som påpekt tidligere av bla. koe. Jeg tror de fleste skjønner dette og det er ikke spesielt villedende. Det som kan være litt villedende er de feilaktige argumentene som blir repetert her inne. Av en eller annen grunn blir man veldig kreativ når det kommer til å “bortforklare” at Funcom endelig lager et spill som bidrar i bunnen. Et bevis for at Funcoms nye strategi kanskje virker.

2 Likes

Blah, hadde faktisk klart å glemme hele surret med at de hadde redefinert disse inntekten underveis i kvartalet, så det hele ble ganske så uklart. Samtidig, det jeg sier er ikke nødvendigvis feil, men ikke nødvendigvis riktig heller. Mao, ikke noe jeg egentlig skulle sagt noe på…

3 Likes

På HO innrømmer Ed at han er ut nå!
Så nå kan vi snu oppover?

8 Likes

Mitt estimat er at TP er kostnadsført med 300K -500K USD og har tjent inn rundt 250K USD i 2015.

Men da forutsetter du at TLJ+Dreamfall har tjent inn 550TUSD. Er det sannsynlig? Kan jo legge til at IOS-versjonen av TLJ ble utgitt i oktober 2014.

1 Like

Vi vet at denne kategorien (offline games / free-to-play MMOS / other) har

Revenue 796
Profit 397

Operasjonelle kostnader for hele kategorien blir da 399, så kostnadene til utvikling av TP kan i hvert fall ikke være høyere i 2015.

1 Like

Om DF: Chapters betaler 2 dollar per kopi i royalties og det ble solgt 150K (her må jeg anta at kopier solgt via gog og hjemmesiden til RT ikke trenger spille via steam) så er det 300K fra det. Da må TLJ og Dreamfall stå for resten, 250K.

Vet ikke, kanskje det er litt høyt, men i så fall må TP ha solgt mer enn de 40K som steamspy viser.

Vi vet at denne kategorien (offline games / free-to-play MMOS / other) har

Revenue 796
Profit 397

Operasjonelle kostnader for hele kategorien blir da 399, så
kostnadene til utvikling av TP kan i hvert fall ikke være høyere i 2015.

Bra sett. Da har jeg lyst å anta at TP kostet 399K å lage. Noen motforestillinger?

1 Like

Operasjonelle kostnader inneholder utgifter til distributøren og (Steam)?

Nå begynner det å flate ut, det er vel på tide for de som har stått utenfor eller solgt høyere opp og gjøre en inntreden igjen, mm man er for redd for noe negativt. Tekniske bildet i Funcom har nesten vært perfekt etter boka, det er litt skremmende.

1 Like

Det kan være spill i den kategorien som ikke er ferdig utviklet enda/andre kostnader. Holmes peker til at det er maks utviklingskostnad.

1 Like

Det var min konklusjon etter å ha sett Q4, kan ikke tro at DC kan ha tjent veldig store summer i 2015 med tanke på at det ble lansert 2014, og mange av eierne har kommet i 2016.

Steamspy viste vel 25k solgte i 2015 for TP, det kan ikke bli 300tusd hvis man regner med royalties og nedsatt pris, men ser heller ikke at de andre spillene kan ha tjent inn så mye. Mulig TLJ iOS har tjent inn mer enn vi har trodd også.

1 Like

Nei, fordi Steam får pengene først og tar sin andel og ordner betaling av mva. Funcom “ser” bare sin del av kaka og har dermed ingen utgifter til steam.

1 Like

Jeg tror ikke bruttoomsetning kan utelates fra regnskap. Det blir som å godkjenne hvitvasking av penger. Jeg vil tro pengene til steam må utgiftsføres. Kan du dele kilde for din påstand forresten?

Steam fører omsetningen fra TP som inntekt og funcom sin andel som en kostnad. Funcom fører sin andel som inntekt. Dermed er ikke bruttoomsetning utelatt noe sted og alle er happy.

3 Likes

Haha, neinei, det blir hvitvasking av slikt?

Steam fører inntekt fra Funcom og TP, et beløp med samme størrelse som det som er skrevet som utgift i Funcoms driftsregnskap. I allefall er det slik jeg ser for meg at det bør være for at Steam selv ikke bare kan drømme opp et beløp og føre som inntekt. Funcoms utgift må være steams inntekt… Slik er vanlig regnsskapsskikk. Hvis det gjøres på annet vis så kan du kanskje vise hvorfra du tar det?