Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Hvorfor det, om de drifter i pluss i 2016? De kan bare gjøre en emisjon i September før det neste spillet kommer ut. Emisjonskurs kan kanskje bli lavere enn nå, men det er vel kanskje bla. det de tar høyde for? Lykkes de, vel da vil deres beslutning i etterkant virke genial?

1 Like

Hva om det ikke blir pluss da ?
Hva vil skje med kursen da ?
Hvor mangen aksjer må det da til ?
Hvem vil da delta i emisjon, etter nok ett prosjekt som ikke betaler seg ?

Det beste for alle, er å hente penger nå.
Gjelden til Funcom blir ikke borte uten videre

Edit : i tillegg tror eg Funcom er tjente med å stable på bena noen gryn til å starte på nytt prosjekt på siden av conan

ok, enda et regnestykke:

Vi kan se bort ifra 80m av disse 280m aksjene som er øremerket bonds, hvorvidt Jebsen konverterer eller ikke er fortsatt et tema:

Så la oss se på de resterende 200m aksjene:

70m av disse er allerede øremerket en emisjon fra EGM 2016 hvor selvfølgelig kursen har gått en hel del siden dette var godkjent, så det er ikke sannsynlig at hele beholdningen blir brukt til en emisjon. Så vi sitter igjen med 130m aksjer.

Så kan vi trekke fra 3m aksjer til Conan LLC, så nå sitter vi igjen med 127m aksjer.

De siste to årene har antall utstedte opsjoner vært henholdvis 33m og 30m, men de to årene før var disse henholdsvis 10m og 15m. La oss ta utgangspunkt i kursen på tidspunktene til disse tispunktene;
10m aksjer i 2012 var 160m NOK,
15m aksjer i 2013 var 30m NOK,
33m aksjer i 2014 var 165m NOK,
30m aksjer i 2015 var 60m NOK
Tar vi utganspunkt i dagens åpningskurs vil det da i 2016 være 323m NOK i opsjoner.

2 Likes

Nå tar det greit av her folkens, snakk om å male fanden på veggen. Er Conan en flopp allerede? Skal de ikke vise noe før emisjon settes for å vise hva man kjøper annet enn forhåpninger som nå?

3 Likes

Jeg tror vi henger oss for mye opp i disse 140 mill aksjer ! authorization to issue up to a maximum of 140,000,000
shares in the capital of Funcom N.V. in total .
Er det ikke 92.000.000 pluss 48 mill aksjer ? = 140.000.000???
Jebsen er på ingen måte interessert og vanne ut så mye! Han av alle burde tenke at dette ikke er greit ! Kjører de tidlig EA og får inn kroner til drift til hovedlansering + inntekter fra the park og denne sidekicken av TSW, så kan det fort føre til at de bare trenger og sette i stand en mindre emisjon rett før lansering !?

Det er naturlig i morgen at funcom kommer med et nytt estimat på kapital-behov fremover, og kanskje skal noen av disse mulige aksjene benyttes til nye rettigheter eller en rettet emisjon eller noe annet bra. Snart får vi nok svaret. Men antall aksjer er høyt av en eller annen grunn. Spennende som alltid i Funcom.

1 Like

Antar du sikter til meg der, men det eg skrev rett ovenfor her er “om” det floppes, så ville alle vert tjent med at hentes peng nå, å ikke vente til en evt flopp skjer.

Blir det samme med f.eks ett oljeselskap, så har en lovende brønn, det hentes penger da den er lovende, ikke etter en evt tør drilling.

God natt, måtte Funcom lykkes, å gagne aksjonærene

Jeg sitter fortsatt med mine aksjer. Etter å ha solgt meg først ned fra 527k til 500k har jeg fortsatt alltid mellom 470k-500k aksjer i Funcom og vil som sagt ha dette i lang tid (år).

Men jeg fortsatt nødt til å være skeptisk til hva som skjer hele tiden og er ikke helt overbevist over måten de nå spør om fullmakt til å utstede denne mengden aksjer. Det er jo selvfølgelig ikke heldig for min investering. Selv om jeg har klokketro på at investeringen min over de neste årene vil være en fantastisk investering uansett utfall av disse 280m aksjene. Conan Exiles, ny ledelse, omstrukturering og laging av småspill er hele grunnen til min tro på suksess.

Funcom er eneste aksje jeg har på Oslo Børs, alt annet ligger i utlandet og i råvarer.

Men som sagt er oppfølgning viktig og hvis jeg ikke liker hva ledelsen finner på må jeg si ifra. Jeg er selvfølgelig ute etter å maksimere min investering.

8 Likes

Agenda på genfors er ikke bare generert av ledelse. Agenda kommer like mye fra relevante aksjonærer.

Spennende er sikkert og visst! Vi får nok vite mer i morgen. Jeg har satser mye på at Funcom vet hva de gjør og at de tar kloke valg.

Endel krisemaksimering her nå, tydelige agendaer. Men sivilisert og ryddig diskusjon!

:slight_smile:

3 Likes

Har sendt spørsmål til Funcom for ordens skyld så poster jeg svaret, regner med det drøyer par dager :slight_smile:

4 Likes

Må si at det river litt i buksebeina med over 50% i fun. Men jeg har fortsatt tro på caset og sitter dønn i ro.

5 Likes

Sitter med 100% i Funcom, men er vel for dum til i bli nervøs, har nattevakt allikevel så sove skal jeg ikke før etter webcast imorgen.

Uansett hvordan dem får til finansiering er positivt i mine øyne, men noen måter er nok bedre enn andre.

Selv så håper jeg på en viss % oppkjøp.

Eller lån fra Jebsen om nødvendig.

Håper vi får litt vettig info imorgen, eller så blir jeg veldig skuffet.

2 Likes

Det kom ut fullmakter til 140 mill aksjer i Februar uten at det hadde noe å si for aksjekurs (aksjen gikk vel opp nesten +20% i dagene etter den fullmakten var innvilget). Også den 1 Nov 2015 klokka 11:15 på dagen da agenda til ekstraordinært møte 25 Feb kom ut, så gikk aksjekursen noen % opp i etterkant. Jeg tviler derfor på at dette vil få noe å si nå heller, selv om enkelte synes nokså negativ :wink:

Det er helt andre ting som vil drive kursen nå. Kvartals rapporten i morgen for eksempel tror jeg får mer å si. Positive tall og nyheter om Conan Exiles tror jeg kan bli veldig kursdrivende. Jeg har et håp nå faktisk om at de klarer seg så bra at de skal klare seg uten emisjon nå i først omgang.

1 Like

Et mulig, men høyrisikabelt scenario er så klart morsomt å se på. Lansering av early access CE med lån fra Jebsen. Ser de dårlige intikatorer tidlig så har de muligheter til å tweake på spillet, legge om strategien og fokusere på andre prosjekter, og tilfeldigvis med 200M aksjer i lomma som de kan selge i en dumpingemisjon for å holde skuta gående. Ingenting er vel umulig. Det er Funcom vi snakker om.

Mer sannsynlig får vi en emisjon ved/på lansering, etter at alle detaljer er ute rundt CE, hvor de samler 10M usd til ferdig utvikling, markedsføring og nye spill. Resten av tilgjengelige aksjer brukes til bla. oppkjøp. Se på hva GIG har gjort.

Høres jo ut som at halvparten her inne allerede har dømt CE til en flopp. Vær så snill… Denne typen spill er hyperaktuelt om dagen. Twitch kommer til å kaste seg over dette. Høsten/vinteren 2016 kommer kidsa til å skulke skolen for å bygge hus og drepe hverandre i Conan Exiles.

Blir bra dette :slight_smile:

2 Likes

Ingen som mener at conan har floppet før det er komt ut, eg tror alle er enige om at potensiale er stort, men at det er viktig at Funcom gjør dei viktige valgene til rett tid.
Dette gjelder alle selskap, som deleier så ønsker eg vertfall at strategiske saker, gjøres på smarte tidspunkt, å det er det de handler om.
Funcom er blitt ett selskap med ånd i veggene, og dei er i startgropa til en stor fremtid dersom dei rette valga gjøres i riktig tid.

En viktig forskjell fra Funcom til Gig, er gjeldsgraden og at i Gig så har innsidere puttet store penger i selskapet, noe som eg har vertfall har savnet i Funcom og også gjort mine valg basert på manglende innside kjøp.
I Gig så er nesten hele topp tyve, tilknyttet insidere eller kjente av insidere.
Men også Gig har problemer med å balansere inntekter og utgifter.

Lykke til alle sammen, eg har som sikkert en del andre, ordnet meg noen timer fri på starten av dagen for å følge med.

3 Likes

Funcom hadde flere salg av The Park på konsoll en pc! Det er da absolutt en glad nyhet :grinning:

Ny liten game er også planlagt release Q4 2016

6 Likes

One such game has passed internal prototyping and approval, being a small multiplayer game based on “The Secret World” IP designed to experiment and innovate in a smallniche market and build the internal competency of the North Carolina team in Unreal Engine 4. This game is preliminarily scheduled for release on PC in Q4 2016 and due to their budget limitation and experimental focus is expected to have limited revenue impact.

Tilsynelatende skal ingen av Funcoms spill i den nye strategien tjene penger. Her står og faller alt tydligvis på CE.

2 Likes

Og de har mer cash :slight_smile:
“The cash position improved from USD 616 thousand at the end of 4Q15 to USD 1,014
thousand at the end of 1Q16.”

7 Likes

Lurer litt på hva som menes med bedre salg av the park, og hvor mye cash det kan bli av det