Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Vil vi få noen svar på dette i morgen?

Eller må vi vente til etter generalforsamlingen?

Det er absolutt en mulighet, Funcom kan betale for rettigheter etc med aksjer slik som de gjorde med Conan-avtalen.

1 Like

Det kan komme noe basert på kveldens melding, men med forutsetning om at forslaget blir vedtatt på gf

1 Like

Ja dette var ikke lett å forstå seg på. Slik jeg ser det da så har de rettigheter til å utstede alt fra 140 mill eller 280 mill aksjer etter Juni 2016. Litt rart er det, men man kan vel bare spørre i morgen?

Etter å ha tenkt igjennom saken tror jeg at det finnes en veldig god grunn til dette. Selv om det ikke ser så bra ut. Dette er forsåvidt noe vi visste alle sammen siden innkallingen til EGM 2016.

Ettersom det var et ekstraordinært møte på en tid hvor kursen var mye lavere enn den er idag. Så ble det godkjent 140m aksjer i en tid hvor også dollarkursen var mye høyere enn den er idag. De 140m som ble godkjent under EGM 2016 tok utgangspunkt i en worst case scenario av at emisjonen kunne bli satt helt ned til 0.62kr
87m (datidens dollarkurs*10mUSD) / 140m aksjer = 0.62kr
Dette visste vi allerede i innkalingen til EGM tidligere i år. Men som kursen ikke ville godta og vi er nå der vi er idag.

Jeg ser det som at Funcom separerer disse to møtene ved å si at EGM 2016 fullmaktene er øremerket en emisjon. Mens de nå 140m aksjer som er forespurt fullmakt til vil kun være for årlige opsjoner, Conan LLC warrants og konvertible lån.

Med andre ord. En viss bekreftelse på at Jebsen har som intensjon å konvertere lånet

EGM var jo delt opp i 70 millioner aksjer til emisjonen, 50 og 20 millioner til de forskjellige konvertible lånene

http://cdn.funcom.com/investor/2016/Explanatory_Notes_Convening_Notice_EGM_2016.pdf

2 Likes

Fullmaktene fra 25 Feb og nå fra 30 Juni har utløp 30 Juni 2017. Så det blir litt sånn at de må gjenta seansen hvert år, men at de i mellomtiden er skodd for hva pokker det skulle være.

Når jeg får tenkt meg om nå så er jeg søren meg ikke så sikker på emisjon lengre. kan det være de er gal nok til å forsøke å lansere Conan Exiles bare med midlertidig lån? Da blir oppsiden stor, men da må de og ha mulighet til å gjøre en dumpingeemisjon senere i året om det går til helvette.

1 Like

det ville være alt for stor risiko å satse på lån, fremfor å hente penger.

Men som det nevnes over her, det er muligheter for at en del av aksjene evt skal nyttes til strategiske oppkjøp, selv om eg for min del tror dessverre det handler om å innhente nok penger til lansering, og også å dekke gjeld.
Det er altid spenning knyttet til Funcom, det er det også i tiden fremover.

Enig, det vil være uansvarlig av Funcom å vente med emisjon til etter release av CE. En emisjon må komme før release. Er nok nesten umulig å hente inn penger hvis CE flopper.

4 Likes

Jo strategiske oppkjøp vil de jo og ha mulighet til. Litt som GIG. Slikt styrker jo et selskap og setter fart på verdien av selskapet og. Men de trenger ikke 140 mill aksjer for slike oppkjøp. Jeg fikk en åpenbaring her nå. De skal pokker meg forsøke lansere CE uten emisjon. Lanseringsdato til CE kommer i morgen :wink: 15 Juni.

1 Like

Det vil si 50m + 20m + de nå 10m som også er tiltenkt bonds = hele det konvertible lånet. Med andre ord passer som hånd i hanske.

Du har helt rett holmes. Det vil si at ordlyden i de 70m fra EGM 2016 som er:
“via either a private placement (with repair issue afterwards) or a public placement in order to attract fundsfor the development of new games.”

Blir i tillegg til de nye 130m som etterspørres slik:
“the flexibility in attracting funds in the most efficient manner, should strategic opportunities present themselves”

Med andre ord 200m til en emisjon? Hva isåfall er grunnen til dette. Det skal selvfølgelig legges til at ordlyden i de 130m også sier:
“and facilitate the execution of Funcom N.V.’s Share Incentive Program”

Så hvis det er tilfelle at de 70m aksjene som allerede er godkjent for en emisjon blir kun øremerket for dette, så er det noen rike ansatte i Funcom som plutselig vil kjøpe 130m aksjer sånn ut av det blå…

edit: hvis Funcom plutselig vil bruke 200m aksjer i en emisjon, så må emisjonskursen bli 0.425

2 Likes

Hva skal de med 280 mill aksjer da? det henger ikke på greip, med mindre de er veldig veldig ivrig på å få satt prisen pr aksje så lav som mulig. Og det er det ingen som er. Jeg kan ikke se noe annet svar her enn at de skal forsøke lansering uten emisjon.

Driften til Funcom for dette året er vel og guidet positivt?

1 Like

Siden jeg solgte i dag ville jeg selvsagt vært fornøyd om de skulle ut med 200mill + i aksjer, men det hørtes voldsomt ut

1 Like

Uansett er det jo ikke dermed sagt at alt av aksjer evt skal nyttes på en gang, men gjennom en periode til forskjellige formål.
Strengt tatt er det jo ikke fastlåst at aksjene skal trykkes, og heller ikke at dei skal nyttes, selv om det tidligere er meldt at penger skal hentes gjennom å utstede flere aksjer.

God natt, lykke til imorgen ( eg antar noen sover dårligere enn andre inatt )

Dette ordner seg, hvis de skal ut med så mange aksjer så er det noen som skal inn. Er ingenting å bry seg om.

I EGM 2012 ble det gitt tillatelse til å utstede 10 mill. aksjer. Det utgjorde på den tiden 165 millioner NOK, iom. at kursen var 16,5. Nå er alt dette med konvertering og greier kommet i tillegg, så det er klart at de trenger litt å gå på.

4 Likes

Kanskje @rcasais kan gi oss en preview av presentasjonen i kveld :smiley: :wink:

5 Likes

@olepederk

Jeg tror mange av aksjene kan komme dersom de feiler CE launch, men begynner nå å tro at de faktisk vil sette avgårde bare på lån. De må ha noen positive indikasjoner mener jeg for å tørre dette. Videre så kommer det jo andre spill og etter CE, det kan nok og gjøre det lettere med en emisjon i etterkant. Når det gjelder share incentive program, så kan det være de ønsker å gi en heildundrende opsjonspakke i januar 2017 til de ansatte om de lykkes. Det trenger ikke være så dumt. Det kan lokke folk til å jobbe sinnsykt hardt om folk har opsjoner opp mot 1% av selskapet hver. Dette er vel og litt mer på linje med å frigjøre hver av artistene mer til å gjøre det som måtte falle dem inn.

Jeg mener det er opplagt at de vil launche på lån. Bare tenk hva du ville gjort selv om du var Jebsen?

2 Likes

Dei kan ikke vente til det evt har feilet, her må Funcom være i forkant og evt ta det på stigende kurs.
Feiler conan, lansert på lånte penger, da er det game over

2 Likes