Hva mangler i regnestykket ditt for å få 140-70=48? Antar det er noe jeg ikke har fått med meg.
“Reference is especially made to the agenda items #11 and #13 that propose the
authorization to issue up to a maximum of 140,000,000
shares in the capital of Funcom N.V. in total”
Betyr at Funcom får fullmakt til å øke antal aksjer fra 92 mill (dagens nivå) til 140 mill in total and in addition to the authorities granted in the Extraordinary General Meeting of Shareholders of Funcom N.V. of 25 February 2016.
140 mill - 92 mill = 48 mill
Altså rettighetene blir innskrenket?
Litt besnærende og at omlag 40 mill aksjer * 20% rabatt gir oss nettopp 10 mill USD i økt kapital som meldt tidligere ;). Men dette innebærer altså at de ikke har fullmaktene til det konvertible lånet oppe å går for resten av 2016 og deler av 2017. Kan det være de gjør dette for å gjøre døren smalere og bare understreke at Jebsen ikke planlegger å konvertere i år?
Det er sånn jeg leser det også.
Hvis som du sier det kommer en emisjon nå med 20% rabatt, så kommer emisjonen på litt under 40m aksjer. Altså en ny kapital på 132 ish aksjer i Funcom. Hvor 1/3 av dette er 44m aksjer, så da kan Jebsen øke sin aksjebeholdning med 20m aksjer uten å trigge en budplikt.
Så hvis du da tar 48m aksjer + tidligere vedtatt 70m aksjer = 118m aksjer
Så trekker du fra 40m til emisjon + 20m til Jebsen + 30m opsjoner + 3m warrants til Conan LLC så får du 93m aksjer. Med da 25m aksjer til overs som kan brukes til Jebsen hvis f.eks alle opsjoner + warrants blir brukt, slik at han da kan konvertere mer uten å trigge budplikt
edit: samt til flere utenforstående ting, det vil alltid bli utløst fullmakt til langt fler aksjer enn det blir brukt
Det du skriver over kan ikke stemme. Hvis du leser innkallelsen til generalforsamlingen i 2015 skriver de:
Proposal to designate (aanwijzen), pursuant to Section 4.9 and 4.1 of Funcom N.V.’s
articles of association, the Board of Supervisory Directors as body (orgaan) of Funcom
N.V. authorized to issue up to a maximum of 30,000,000 (thirty million) shares
(aandelen) in the capital of Funcom N.V
http://cdn.funcom.com/investor/2015/AGM2015/convening_notice_agm2015.pdf
I år så skriver de:
Proposal to designate (aanwijzen), pursuant to Section 4.9 and 4.1 of Funcom N.V.’s
articles of association, the Board of Supervisory Directors as body (orgaan) of Funcom
N.V. authorized to issue up to a maximum of 130,000,000 (hundred thirty million) shares
(aandelen) in the capital of Funcom N.V.
http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=II+-+Convening+Notice+-+Explanatory+Notes+-+PoAs.pdf&attId=149609
Som du ser, så er teksten prikk lik. Hvis logikken din skulle stemme, at det er snakk om totalantallet aksjer, så måtte Funcom ha hatt mindre enn 30 mill aksjer i fjor. De hadde minst det dobbelte.
Mao, de 130 millionene aksjer de nevner i avsnittet over er NYE aksjer. Lengre ned nevner de 10 mill flere aksjer, så total 140 mill aksjer kan trykkes når dette går igjennom.
Olepedersk versjon er nok rettest ja. Men jeg stusset litt for når du bruker “shares in the Capital” så betyr det vanligvis dette:
De 70 Mill fra 25 februar blir økt til 140 mill aksjer. men det innebærer altså som han sier at her er det ikke nok aksjer til å konvertere alle Jebsens obligasjoner. Men Jebsen trenger vel ikke det heller siden disse ikke utløper før Juni 2019
Reference is especially made to the
agenda items #11 and #13 that propose the
shares in the capital of Funcom N.V. in total and in
addition to the authorities granted in the
Extraordinary General Meeting of Shareholders of
Funcom N.V. of 25 February 2016.
Er ikke en utvidelse til 140m er i tillegg til de 70m som allerede var godkjent i Februar.
Det som satt meg ut var der de skrev “in total” og det kan som mye annet i Funcom misforståes. Men det Christian her viser til er nok helt rett. Det står enkelt forklart i innkallingen. Så det er som tidligere antatt en mulighet for at Jebsen vil gå for å konvertere alt iløpet av tiden mellom AGM 2016 og AGM 2017
Kan være jeg tar feil men …
Fra EGM tidligere i år :
Punkt 8 - 70mill aksjer
Punkt 10 - 20mill aksjer
Punkt 12 - 50mill aksjer
Dette blir 140 mill aksjer itillegg til det de hadde fått godkjent i 2015.
“This proposed designation of the Board of Supervisory Directors shall also be in addition to – expand – the
authority granted to the Board of Supervisory Directors in the Annual General Meeting of
Shareholders of Funcom N.V. of 26 June 2015.”
“Reference is especially made to the
shares in the capital of Funcom N.V. in total and in
Funcom N.V. of 25 February 2016.”
Jeg får det ikke til å stemme altså.
Står det ikke 140mill itillegg til det de fikk godkjent i februar? Er litt opptatt med fotball nå så fokus er ikke på FC
jeg tror du har rett nofun
Det ser ut som det er utrolige 280m aksjer Funcom nå har fullmakt over å utstede. Hørtes veldig brutalt ut
Send mail
Hvis vi ser vekk fra opsjoner og konverteringer så blir det rundt 180 mill til emisjon som er mye mer enn jeg forventet.
Edit: får sikkert avklart dette i morgen
De er først nå at eg har satt meg ned å lest gjennom forslaget.
Eg synst det kommer uklart frem, men eg leser det som om det bes om fullmakter til 140 milioner nye aksjer, en vesentlig økning siden forslaget som ble godkjent i februar.
140 milioner nye, pluss dagens 92 milioner, så kan da totalen bli 232milioner.
Så kan det være mangen grunner til det, men eg tror det har en sammenheng med at det trengs flere aksjer, til lavere kurs, for å oppnå ønsket kapital.
Det er min tolkning
Hvilken pdf/side er det du fant sitatet på? Jeg er rett og slett blind… EDIT: ser at du siterte børsmeldingen nå.
Vesentlig mer enn jeg hadde forventet, og jeg er rimelig negativ til Funcom.
Nå skal det jo sies at en mulighet til å utstede aksjer ikke nødvendigvis blir brukt. Samtidig, jeg tror Funcom har jobbet rimelig hardt med å få på plass emisjonen. Kan det være at de, hvis alt annet feiler kjører en dumpingemisjon?
Oh well, spekuleringer, det blir interessant å se hva som skjer framover.
Please find here attached the convening notice, with
the explanatory notes in relation thereto, the
proxies, the annual accounts and other supporting
information. Reference is especially made to the
shares in the capital of Funcom N.V.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=402157
Maks 140 milioner
Så da blir det 140 pluss dagens 92 = 232 milioner aksjer
@Kronn du må sitere hele teksten, resten lyder:
and in
Funcom N.V. of 25 February 2016.
Svært forundret over at de skal gå fra 92 mill aksjer til 232 mill, nær de skal lage ett spill som er betraktelig mye billigere og produsere enn samtlige tidligere mmo !? Det står jo også at det er 140.000.000 mill shares Funcom bla bla bla in total!? Det høres mer fornuftig ut i mine ører med og utsette 50 mill nye !?
Vi vet ikke hva de nye aksjene skal brukes til, men det nevnes stategiske muligheter, det kan jo være snakk om oppkjøp mm.
The proposed designation is intended to give the Board of Supervisory Directors, inter alia, the flexibility in attracting funds in the most efficient manner, should strategic opportunities present themselves
Vesentlig mer enn jeg hadde forventet, og jeg er rimelig negativ til Funcom.
Nå skal det jo sies at en mulighet til å utstede aksjer ikke nødvendigvis blir brukt. Samtidig, jeg tror Funcom har jobbet rimelig hardt med å få på plass emisjonen. Kan det være at de, hvis alt annet feiler kjører en dumpingemisjon?
Oh well, spekuleringer, det blir interessant å se hva som skjer framover.
[/quote]
Lurer også på om Funcom sikrer seg litt nå og gjør seg klar for en dumpingsemisjon hvis det må til.
Beklager, eg hektet meg opp i at det ble skrevet maksimum 140, men eg ser at eg nok feiltolket og leste ikke informasjonen godt nok.
Da blir det noe annet, og regnestykket blir 70 fra i feb pluss nå 140, altså fullmakter på 210 milioner aksjer oppå dei nåværende 92 millionene
Ps: takk for at du gjorde meg oppmerksom på glippen min