Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Jo, men det er jo det som er problemet. Jebsen har totalt sett 23 mill aksjer å låne ut om man regner med alle aksjer i alle selskaper. Om handelen går unna like fort som i dag så er de resterende solgt allerede før lunsj i morgen. Ingen med vettet i behold kan tørre å shorte slik. Går de tom for aksjer før 10 Juni så blir det tidenes shortskvis? Går de tom allerede til lunsh i morgen så blir sluttkursen adskilig høyere enn closing i går.

Salgene må være direkte fra Jebsen.

2 Likes

Så lenge noen slipper å løfte en finger for å få en jobb gjort så driter de selvfølgelig i medmennesklighet og vhem som skulle hatt hva, slik er det - verden er urettferdig, ble litt rompekjørt i dag, jeg har mer aksjer enn jeg hadde i går, jeg har mer minus i dag enn i går, men jeg tåler det, jeg har troa på Conan Exiles - og ikke minst på hvordan Funcom driver sjappa rent strategisk.

Skal du være grådig å vente med å kjøpe eller skal du ta litt nå på 0.9 tallet? Hva har det å si om 4 mnd, om 6 mnd om 1 år?

3 Likes

Som jeg sa:[quote=“Slobo, post:8138, topic:17”]
Salget fra Neo startet vel allerede ved åpning etter “halt” perioden.
[/quote]

Hvorfor det? De kan da vel “sitte” på de lånte aksjene fram til de får aksjene sine fra emisjonen 10. juni? (Jeg antar altså at det er noe som har kjøpt aksjer til 0,55 som har solgt for en krone)

2 Likes

De har selvsagt fått låne aksjene ut 10. juni slik at de får dekket seg inn med de nye emisjonsaksjene. Det er mest sannsynlig snakk om profesjonelle investorer ala Ya-bank som vet hvordan reglene er.

3 Likes

Det var altså i praksis ikke mulig for andre enn Jebsen selv å utføre så mye salg så kort tid etter “halt” perioden…

2 Likes

Jeg tror det blir jævlig tøft å ha pisset ut 23 mill aksjer på 1 krone og se at aksjen begynner å tikke kraftig oppover. Husk og at emisjonen ikke er godkjent. Det er en livsfarlig situasjon å være i, med giganttap som en mulig utgang. Vi snakker mulige tap på over 100 mill NOK. Har man pisset ut 23 mill aksjer til 1 krone og markedet er villig til å prise videre opp så er de HELT avhengige av at emisjonen godkjennes. Ingen med vettet i behold ville gjøre noe slik.

En annen ting jeg kommer til å tenke på nå etter å ha lest litt. Så stygg Funcom er i disse dager så kan det og hende de vet at emisjonen ikke blir godkjent og at de bare gjør dette for å få billige opsjoner. Høres villt kriminelt ut og fullstendig science fiction ut. Samtidig så kan man faktisk begynne lure så vill vest ting er.

1 Like

Det er aksjonærene som må godkjenne emisjonen, hvis ikke den blir godkjent er det neppe noe stort problem å dekke inn shorten da usikkerheten trolig ville presse kursen lavt.

3 Likes

Du kan da virkelig ikke mene det du skriver her?

2 Likes

Hva er Funcom verdt hvis aksjonærene sier nei til finansiering? Da snakker man konkursspøkelse veldig fort…

4 Likes

Jeg mener det ikke. Men du ser at det faktisk er en mulighet. Vi snakket her om dagen om at Funcom kan klare seg til August før emisjon. Etter å ha gjennomført en idiotemisjon til 0.55 pr aksje så kan man jo nesten lure på hvor langt de er villige til å gå.

Forøvrig så synes jeg ikke mitt scenario er mindre konspiratorisk enn dette om at Jebsen skulle lånt ut aksjer på inside informasjon og noen skulle riske å gå tom for de 23 mill aksjene. Short gjør man på høye kurser ikke i bunnen.

1 Like

Så en del av dere ser for dere følgende?

1. Funcom presenterer sitt prospekt for noen få investorer innenfor en svært begrenset gruppe.
  2. Jebsen kjører chit chat og låner ut millioner av aksjer til enkelte av disse investorene som ønsker å deltar på dumpingemisjonen til Funcom. Låner han da ut aksjene før eller etter at de har tegnet seg?
  3. De dumper ut mange av de lånte aksjene så snart Funcom har presentert meldingen til markedet.

Er det sånn dere mener det har foregått? Her var det mange som på et tidlig tidspunkt visste at Funcom skulle kjøre dumpingemisjon og hadde mange aksjer = ikke lov å selge/shorte med en gang.

Vi regnet over det. de skal klare seg til August uten. dessuten, blir denne emisjonen kanselert så er det ingenting i veien for å kjøre en mindre emisjon til 1,55 pr aksje. Folk virker da til å ønske kjøpe Funcom som bare pokker.

Vet du hvordan aksjonærene kan stemme imot en emisjon? Må alle samle seg fysisk på EGF å stemme der?

Kan @pdx-test2 lage en uformell avstemning på forumet her for å lodde stemningen for/mot emisjon. Fint hvis hver enkelt også kan legge inn antall aksjer…

Det er ikke AGF som avgjør dette. Emisjonen som nettopp ble gjort skal godkjennes av Nedrlands rett. Rabatten er langt utenfor det som er vanligvis tillatt.

Prøv å gjøre det selv :smiley: Det er en egen knapp for å lage avstemninger helt til høyre i menylinjen når du skriver et innlegg :slight_smile:

Ja det hadde vært morro å prøve på det :smile::+1: Ihvertfall hvis det er så enkelt som å fylle ut ett skjema :smile:

Svarer på denne her til steart da den viser hvorfor de interesserte ikke fikk være med i emisjonen. Funcom kan ordne et litt flotters prospekt, men her går det veldig an på typen investorer man henvender seg til. En IPO mot “alle”, inkl. småsparere krever en mye mer forseggjort og juridisk vanntett prospekt enn et emisjonsprospekt mot institusjonelle 100k euro+.

På tross av dette så kan ikke Funcom slenge rundt seg med innsideinfo og spesialbehandling til litt større småsparere som kanskje er med på 100k hvis infoen er god nok.

Funcom ville ha 5m+ euro. De ville ha profesjonelle investorer som visste risikoen som innebar i denne typen emisjoner uten ekstra info. De ville helst ha færrest mulig aktører å forholde seg til for å forenkle forhandlingene. Da endte de opp på 0,55. De kunne kanskje fått 0,75 eller 1,-, hvis de hadde gått bredere ut, men da ville forhandlinger tatt lenger tid, større juridiske utfordringer, spesielt om hver og en skulle bestille spesialinfo før de takket ja til caset.

Storfisk spiser småfisk, spesielt når selskaper trenger mye penger og har dårlig tid.

7 Likes

Og samtidig lånte Jebsen ut aksjer på festen?