Alt stod i børsmeldingen, så alt som har skjedd etter den var kjent for alle. Det er såvidt jeg har fått med meg nedsalget etter denne du reagerte på.
Nå er det vel ganske vanlig å sette restriksjoner for resalg ved en slik emisjon. For et visst tidsrom.
Det er ganske tydlig at det ikke var Funcom som dikterte vilkårene for denne emisjonen.
Nåja er nå ikke så sikker på at de var nødt til å legge seg på det nivået der. Er jo ikke Jebsen som kontrollerer ASC.
Også presterer de å gi de ansatte en haug med opsjoner, etter en dumpingsemisjon. Helt utrolig. Men så lenge det er tillatt så er det vel kanskje der skoen trykker.
Denne her sier vel at aksjene ikke kan selges før 10. juni?
“The New Shares and the Conversion Shares will initially be issued on a separate ISIN pending
approval by the Netherlands Authority for the Financial Markets of a listing prospectus and
publication of the same. Such prospectus is expected to be approved and published on or around 10 June 2016. Following approval of the prospectus, the New Shares and Conversion Shares will be converted to the same ISIN as the Company’s existing Shares and thus listed on Oslo Børs and made tradable.”
De opsjonene blir kun verdt noe hvis de faktisk leverer. Det er ikke som de ansatt har levd fett på opsjonene de har fått tidligere år…
Ok sa da er det greit? Kanskje de kan sende en melding etterpå om at Conan Exiles utsettes i et par år. For deretter å utstede opsjoner til de ansatte?
Etterpå kan de jo bare si at de tok feil og slippe det etter noen måneder.
Jeg synes likevel de kunne tatt bedre vare på de mindre aksjonærene her. En dumpingsemisjon der alle aksjonære kunne delta med fortrinnsrett hadde vært OK.
Dette var faktisk helt utenfor mitt scenario, en veldig drøy avvikelse fra fortrinnsretten dette (slik jeg subjektivt tolker det fra de fakta som foreligger).

“The New Shares and the Conversion Shares will initially be issued on a separate ISIN pending approval by the Netherlands Authority for the Financial Markets of a listing prospectus and publication of the same. Such prospectus is expected to be approved and published on or around 10 June 2016. Following approval of the prospectus, the New Shares and Conversion Shares will be converted to the same ISIN as the Company’s existing Shares and thus listed on Oslo Børs and made tradable.”
Spør igjen. Denne må jo bety at aksjene ikke kan omsettes før 10. juni?
Jeg har laget et virtuelt merke som kan tildeles alle TekInvestorer med aksjer i Funcom i dag.
Jeg kaller det “Black Thursday Survivor”.
Trykk på “like” hvis porteføljen fikk en trøkk i dag, så gir jeg deg merket
Føles litt bedre allerede nå Takk.
Kanskje vi alle etterhvert før mulighet til å handle aksjer på samme vilkår som det ble gitt i emisjonen.
Men uansett råttent gjort mot eksisterende aksjonærer, og der eg har fått følelsen av at selskapet er av ett bedre kaliber enn tidligere, og mye mer aksjonærvenlig, så sviktet det totalt.
Vel, håper alle sover godt inatt, og at ingen havner i store problemer grunnet dagens utvikling, som jo var langt verre enn hva man i utgangspunktet kunne vente.
Har selv sett 500.000kr bli til 100.000kr i Funcom, og det er ikke noen god følelse.
Jeg tror det er på tide at du tenker deg om litt: hvis du var i Funcom fordi du trodde CE faktisk kunne lykkes, hvorfor bruker du ikke anledningen til å øke eksponeringen? (Hvis du er all-in fra før, eller tungt eksponert, så er det ikke noe lurt da). Nå er det ihvertfall sikkert at Funcom har penger til å drive i et par år, og lånebyrden er vesentlig lettere. Hvis du faktisk tror på at Funcom kan levere, skru av PC-en og vent med å se på aksjekursen til uti august en gang.
De kunne f.eks. tatt 5musd rettet , men prioritert mot aksjonærene som har en historie med selskapet eller allerede satt på aksjer og som sannsynligvis ville vært mer langsiktige enn det vi så i dag (hvis vi legger til grunn at dette var shortsalg fra de noen som deltok i emisjonen) og 5musd med fortrinnsrett
Ja. Det er poenget mitt vedrørende hvem som selger hvem sine aksjer nå. Ingen kan begynne å dundre ut emisjonsaksjer nå. Derfor, jeg tviler på at det er en short med lån fra Jebsen nå. I såfall går de på megasmell.
Jeg er enig med deg @holmes, men det er jo rimelig klart at Funcom ikke dikterte vilkårene her. Kanskje de som gikk inn ikke ønsket seg en bred emisjon, sånn at det faktisk ville være mulig å tjene pengene på shorting i dag?

Har selv sett 500.000kr bli til 100.000kr i Funcom, og det er ikke noen god følelse.
Jeg tror det er på tide at du tenker deg om litt: hvis du var i Funcom fordi du trodde CE faktisk kunne lykkes, hvorfor bruker du ikke anledningen til å øke eksponeringen? (Hvis du er all-in fra før, eller tungt eksponert, så er det ikke noe lurt da). Nå er det ihvertfall sikkert at Funcom har penger til å drive i et par år, og lånebyrden er vesentlig lettere. Hvis du faktisk tror på at Funcom kan levere, skru av PC-en og vent med å se på aksjekursen til uti august en gang.
Hva har dette med diskusjonen å gjøre? Jeg har enda troen på CE og har ingen planer om å selge whatsoever. Jeg satte stoploss for å kunne kjøpe aksjene tilbake billigere hvis de raste av en eller annen grunn. Jeg har fortsatt troen på Funcom, men mener gjennomføringen her var ufin. Får jeg ikke lov å si fra fordi jeg har aksjer her?
Jeg er for øvrig fortsatt i pluss på funcom, alt sett under ett. Jeg var tidlig inne, mens konkursspådommene raste her på forumet.
Igjen, jeg sliter med å skjønne hvem sine aksjer dere mener er lånt inn for en short. Der er ingen aksjer utstedt ennå.
Jeg anbefaler en (eller 5) kronberg blanc for i kveld. Utover det heier jeg videre på alle som var vektet tungt her.
En teori er at Jebsen har lånt ut sine aksjer til noen som ble med på emisjonen. Dersom Jebsen selv selger så må det meldes før børsen åpner i morgen.

En teori er at Jebsen har lånt ut sine aksjer til noen som ble med på emisjonen. Dersom Jebsen selv selger så må det meldes før børsen åpner i morgen.
Jebsen har tidligere solgt og konvertert til aksjer samtidig (ved LMO-rallyet).Kanskje han gjør det igjen. Svaret får vi i morgen.