Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Det er vel viktigere å få med seg at 9 millioner aksjer forsvant fra NEO på veldig kort tid i dag. Hvis det er samme speed i morgen så har alle shortaksjer med opphav fra et utlån av Jebsen forsvunnet allerede før lunsj. Blir morsomt ikke så morsomt å leke short da. :D. Er det samme kjøpslyst i morgen tidlig så får vi i såfall se en retrett og inndekningsrally rimelig fort.

“This investment is a major turning point for the company,” said Funcom CEO Rui Casais. “Funcom has been making great games for more than twenty-three years, but it is no secret that the company has had a strained financial situation in recent years that made it challenging to fully realize our new strategy and get back on the right track. This investment allows us to finally do that.”

:unamused:

1 Like

Hvis det er noen som har vært med på emisjonen som shorter så trenger de jo ikke å kjøpe aksjene som skal leveres tilbake over børs -> det blir ikke inndekningsrally :slight_smile:

5 Likes

Støtter meg litt til Slobo her, og mener det må være innsidehandel hvis det shortes aksjer i etterkant av en dumpingsemisjon som det her. Av noen som har vært med på emisjonen.

1 Like

Helt enig i det utsagnet fra CEO-en, men de kunne sikret seg litt mer cash, og mer fornøyde aksjonærer med en større reparasjonsemisjon.

3 Likes

Du er i Norge. Udekket short er ikke tillatt. Aksjene må være formelt utstedt og være synlig på din traderkonto før du kan selge dem. Derfor er eneste mulighet at dette er lånte aksjer fra Jebsen (hvis man skal tenke short hvertfall). Det kan jo og selvfølgelig være Jebsen selv. Et helt vanlig salg for å komme under 33%.

Når handelen åpnet igjen satt vel alle med den samme infoen om emisjonen ?

2 Likes

Ja men man kan låne aksjer av Jebsen. Var vel dette YA gjorde flere ganger.

1 Like

Jebsen har da villig lånt ut aksjer før, feks til Ya-bank. Denne gangen er det dog en mye større bolk (96m aksjer) som potensielt skal ut.

Hva gjør at desse to herrene på XI kunne delta og være med å utarbeide emisjonen ???

Hadde eg hatt mangen aksjer i Funcom, tror eg at vil stilt en del spørsmål ang utførelsen

2 Likes

Når man har fått aksjene så billig som det der, så er man på en måte i en “innsideposisjon” når man har fått de aksjene. Bare det å ha mottatt aksjer til 0,55 bør sette deg i en posisjon hvor du ikke kan shorte.

Vel, det er nå ikke sånn reglene rundt innsideposisjon er da…

2 Likes

Du får sende en mail til Oslo børs og foreslå endringer av regelverket…

Hvorfor ikke? De vet langt mer enn markedet når de går inn i emisjonen?

Når de solgte satt markedet med samme info.

Og aksjen kunne ha startet mye lavere enn 0.99, det er et veddemål de som ble med på emisjonen har tatt.

3 Likes

Det som kanskje kan være greia er at de satt på sensitiv info før emisjonen, og solgte seg ut da, men salget etter emisjonen er det ikke noe å si på. Jeg tviler på at det er skjedd noe ulovlig her.

1 Like

Så dere mener at de som nå har deltatt på emisjonen ikke har noen annen info enn det vi har?

I tilfelle er det en ekstremt dårlig måte å presentere firmaet på.

1 Like

Jebsen har totalt sett 23 mill aksjer å låne ut nå. Resten av emisjonsaksjene utstedes ikke før om noen uker og da vil dette meldes. Det betyr at Jebsen, selv om han lånte ut alt så kan han ennå ikke låne ut mer enn 23 mill aksjer. 9 mill av disse er nå allerede solgt. Hvis dette virkelig er en short så er alle aksjene allerede spist etter et par timer i morgen.

Jeg lurer også litt på hva det prospektet inneholdt.

1 Like