YA har en vanskelig oppgave når det er rolige tider i Funcom og Funcom har satt en “høy” minstekurs. Hvis jeg har forstått det riktig er det ikke vanlig shorting de driver med. På den ene siden låner de aksjer fra Jebsen og disse vil de selge til høyest mulig kurs. Da har de tjent bra, men da skylder de Jebsen noen aksjer som de kjøper igjen billigere av Funcom. Og jo lavere den laveste volumvektede snittkursen er jo bedre. YA skal betale 96% av den.Så ideelt sett skal YA selge til høyest mulig pris, men samtidig få kursen en dag til å omtrent krakke (helst uten å selge en aksje) dog ikke så mye at den volumvektede snittkursen kommer under minste-kursen til Funcom.
For å få høyest mulig kurs mistenker jeg at de driver å trader med seg selv gjennom forskjellige meglerhus. Er det ingen kjøper-interesse må YA skape den. Er det YA som på dyktig vis sørger for at kursen ligger mellom 2.0 og 1.9 ved bruk av store poster i ordreboken?
Alt dette skal være avsluttet enten i løpet av 10 dager eller 15 dager. Det er Funcom som bestemmer valget her. Og alle som følger Funcom burde nå vite at YA er i gang igjen. Det gjør det enda mer vanskelig for YA. Jebsen låner neppe ut aksjene sine gratis heller…
Kompliserte greier hvis jeg har forstått det riktig.