Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Sist melding kom 17/03-2015 så det er vel på tide :speaker: @Morti

TSW steam salg -66%

http://store.steampowered.com/app/215280/

4 Likes

Tror det kan bli bra, er et ukessalg. Spennende å se om de klarer å komme seg litt oppover på lista.

1 Like

Flott. Jeg synes Funcom har gjort en bra jobb med å prøve å booste inntektene litt på TSW og også AoC i det siste. Det er her deres inntekter er størst for tida, så disse inntektene er viktig for funcoms overlevelse.

1 Like

Gjør det bra på Steam nå (MMOs):
#4 The Secret World
#6 The Secret World: Massive Edition
#10 The Secret World: The Fall of Tokyo

Tenkte det samme, men er 14. og 29. plass totalt, mao rimelig bra (og litt mer relevant). Hvis de klarer å få til en positive greie rundt salget, så skal du ikke se bort i fra at det selger bedre utover uka. Det ser ut som TSW kan komme til å komme seg inn på topp-10 lista, noe som er relativt selvforsterkende på salget.

@cagey2 litt lettere å følge her: http://tools.garry.tv/steamchart/?show=215280&range=180 enn å bla i listene på steam. :slight_smile:

3 Likes

Noen som har oppdatert informasjon hvor mye MSI har solgt for p.t ?

Og hvor mye som er lånt ut ?

Omsetningen i aksjen nærmer seg “sommernivåer” og det er ikke mye MSI får solgt ut hver dag nå…

MSI handel f.o.m 7. april:

Totalt solgt: -1423727
Netto handel: -1163929

2 Likes

Riktig og en drawdown varer i (max?) 10 eller 15 handelsdager (funcom velger lengden på drawdown).

edit:funcom har altså valgt 15 dager tyder alt på.

2 Likes

ca 400-700k igjen da tror jeg

Hører hva du sier, men jeg er fortsatt veldig skeptisk til at LMO vil være så mye mer vellykket på tablet enn på PC. De har jo såvidt jeg vet knapt endret noe fra PC-releasen som floppet. Jeg ser jo også for meg en liten “boost” når LMO blir sluppet for tablet, men hvor lenge vil det vare? Vil det bare være oppgang på luft, eller vil LMO til tablet faktisk redde Funcom?

1 Like

En ide:

Hvis du estimerer hvor stort markedet er for å spille LMO på Tablet vs PC og så kan du gange opp dagens inntekter fra LMO med dette forholdet og se om det da går i pluss.

Aner ikke om det vil gi et korrekt svar, men det kan være et sted å begynne.

Personlig mener jeg som jeg har sagt mange ganger før at PvP må på plass før jeg tror dette evt kan bli en stor suksess. Jeg skulle ønske Funcom var litt mer åpne (ikke minst mot spillerne) om hvordan de ligger an med PvP og mini games.

2 Likes

Helt uenig. Utvidet svar kommer snart (fra pc).

For min del er det forståelig at folk flest ikke klarer å vurdere spillet som et rent tablet spill. Dersom det ikke hadde eksistert et pc-spill ville alle fått bakoversveis av å se kvaliteten på LMO kontra det som er av konkurrenter i alle sjangere på ios store. Se under for flere eksempler, men for nå vil jeg gjøre poenget litt klarere. Pga den begredelige mottakelsen på PC er folk nå i fullstendig villrede. De klarer ikke å se spillet som et tablet spill. På PC konkurerer spillet med mange hundre spill av svært høy kvalitet. Spesielt for den eldste andelen av målgruppen. ESO, Neverwinter, WOW, Diablo 3 etc. Det er helt utenkelig at et tablet spill ville slått an på PC. Alle tablet spillene er jo veldig enkle i forhold til PC spill. Sjekk kvaliteten på dette spillet, mr Jump som ble lansert i mars og var lastet ned 5 millioner ganger bare på ios store, på kun 4 dager. Svar meg, tror du dette spillet ville slått an på PC markedet?
.
.

http://techcrunch.com/2015/03/23/mr-jump/

Hvor på denne listen havner LMO etter lansering? Her ser dere hva dere må sammenligne med. Tiden for å forklare hvorfor spillet ikke lykkes på PC er over for min del. De kan godt tune og adde pvp and whatnot, men det blir ikke et populært pc spill på hundre år med adding på det spillet der tror jeg. På PC platformen altså. Det eneste jeg kan tenke meg er at crossplatform funksjonen blir en x-faktor her og kan gi “uante” følgeeffekter.

Det jeg har gjort er å se på konkurrentene på den platformen de skal lansere på. Og der jeg tror LMO vil skinne som sjangerens ener og toppe flere lister. Rett og slett fordi det er det beste spillet der. Uten pvp. Slik spillet er nå. Og bedre vil det jo bli etter patching i månedene fremover, og da er det tablet brukerne som kommer til å bli fornøyde med nytt innhold. PC spillerne vil sikkert kreve mer av pvp delen av spillet enn tablet brukerne gjør.

The 105 best iPad & iPhone games: Great gaming apps for iOS tablets and smartphones

1 Like

Mr Jump er et spill hvor jeg kan få telefonen fra dama som sier “fy faen dette var vanskelig” og bruke et minutt på å teste. Hun kan da le, mens jeg desperat prøver å få ti poeng eller whatever for å slå henne.

Terskelen for å ta opp LMO er noe helt annet, terskelen for å spille det er som terskelen for å spille omtrent alle mulige action rpg-er. Ikke høy, men langt fra så lav som terskelen for å plukke opp et spill som Mr Jump. Forskjellen er faktisk så stor, at jeg mener sammenligningen ikke har noe for seg.

Det du sier med kvalitet på LMO tviler jeg ikke på. Utrolig mange spill på tablet som er av utrolig dårlig kvalitet rent grafisk. De er også ofte veldig enkle. Det spillene har til felles er at gameplayet er svært enkelt og vanedannende. Dette er kvaliteter som er mye viktigere enn utseende. Hvis LMO hadde vært enkelt og vanedannende, så hadde det slått an på PC også.

En av tingene Funcom kommenterte etter PC-releasen var at de slet med retention. Ikke å få folk inn, men å holde dem interessert. Ikke et tegn på at spillet er vanedannende. Du har også problemet med “paywall”, hvor LMO fort gjør at for å komme videre, så må du betale, eller grinde i timesvis.

Det kan godt hende LMO hadde gjort det bra - hvis det var gratis - men det er det ikke. Det koster penger og du ender da opp med at du har fryktelig mange gode alternativer - som er gratis, eller har en mye snillere paywall.

3 Likes

Det du ikke tar med deg eksplisitt her er hvordan man skal anslå hvor stort tablet-markedet for LMO er vs PC, hvor mye reklame de må kjøre på for å få kundene, hvor god retention de får og hvor bra conversion rate de får.

Angående markedsstørrelsen, så blir jo spørsmålet hvor mange tablet-spillere er interessert i et relativt grindy action-rpg rettet mot barn med paywall? Det nytter ikke å se på alle som spiller på tablet, ettersom LMO helt klart har sin egen nisje av dette markedet. Spillere på tablet har nok stort sett litt lavere tålmodighetsgrad enn de på PC. Det er jo også mer slitsomt å spille med et touch-interface enn det er å spille med mus.