Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - tegning av aksjer i "reparasjonsemisjon"

Om du overtegner deg, så betaler du 55 øre for aksjen menst tildelte retter du får tildelt av det du overtertegner, betaler du ingenting for.

1 Like

Det fungerer såvidt jeg har forstått som følger: (det blir et veldig utdypet svar, men det virker som at det er mange som er usikker på hvordan det fungerer).

• Du har et antall tegningsretter du har fått tildelt
  • Du kan også ha et antall tegningsretter du har kjøpt på børs (Funcom T)
  • Du tegner deg gjennom vps til et antall aksjer du ønsker.

Det er da 3 muligheter:

1. du har like mange tegningsretter som antallet aksjer du ønsker: da er du 100% sikker på at du får antallet aksjer. Du må betale 0,55 kr per aksje. (og den faktiske “prisen” blir da altså det du betalte for retten + 0,55 kr)
  2. du har ferre tegningsretter enn antallet aksjer du ønsker: du er garantert å få like mange aksjer som du har tegningsretter - men kan også få flere aksjer, basert på hvor mange som ikke vil delta i emisjonen. Dvs: prisen er det du har brukt på å handle funcom T + kommisjon + (0,55 * antallet aksjer tildelt)
  3. du har flere tegningsretter enn antallet aksjer du ønsker (har tegnet deg for): Du får tildelt det antallet aksjer du ønsker, men de resterende tegningsrettene “forsvinner”. Dvs: om du har betalt penger for de er dette selvsagt bortkastede penger.

tl;dr
Snittprisen er:
( [antallet aksjer tildelt] * 0,55 + det du har brukt på å kjøpe retter (Funcom T) + kommisjon ) / [antallet aksjer tildelt]

2 Likes

Takk for gode svar :slight_smile:

Må vel betale for aksjene ved tildelte tr? Hvis ikke kunne en vel bare fått aksjer rett på konto?
Må betale 0,55 kr for tildelte og evt overtegna tr, mens en ved å kjøpe tr først betaler for tr og så 0,55 for aksjen?

Selv om jeg ikke vil trade rettigheter er det interessant å lese om det. Takk for de som tar seg tiden til å forklare :smile:

1 Like

er dette riktig forstått…?

Hvis jeg har 5000 tr på investor.vps, og overtegner med 5000 tr, og får de 5000 overtegnet, da blir prisen fortsatt 0,55 stykket?

Men om jeg kjøper 5000 funcom tr nå for 0,45 stykket, så må jeg også betale 0,55, da total pris på 1kr stykket?

Det jeg kjøper av funcom tr er retten til å kjøpe ekstra? Som da er garantert i tillegg til de man har på investor.vps

2 Likes

Ja, men de rettene du allerede har (5000 stk) får du til 0,55. Og de neste 5000 blir prisen 1 kr (pris for tegningsretter + pris for å kjøpe emi-aksjer) , og snittet på de 10 000 altså 0, 75 :slight_smile:

Hvis det du sier er riktig er det null poeng å overtegne, da kunne en like godt kjøpt tr, jeg tror det du sier må være feil.

Man har rett på x antall aksjer for de tegningsretter man har. Ved å overtegne så kan du være heldig å få flere aksjer á 0.55 dersom noen ikke bruker sine tegningsretter.

Om du kjøper tegningsretter så betaler du kostpris +0,55 Per aksje.

5 Likes

Det er helt riktig! :slight_smile:

hva? Overtegning er del av punkt 2 i mitt første svar. Hvis du har ferre tegningsretter enn du har tegnet deg for (dvs at du har overtegnet) vil du kunne få flere aksjer om du er heldig. (opp til det antallet du har tegnet deg for).

og i det andre svaret mitt synes jeg det kommer ganske tydelig fram at han har overtegnet (10k aksjer) - fått tildelt sine 5k tegningsretter, og så kjøpt seg 5k tegningsretter til på børs - da har han endt opp med like mange retter som antallet aksjer han ønsker, og han er ikke egentlig lenger overtegnet. Snittprisen per aksje blir da 0,75 kr. Om han bare hadde overtegnet og han får 5k ekstra gjennom overtegningen vil prisen være 0,55. Det er da vel helt klart en grunn til å overtegne seg?

Resultatet for 10k aksjer blir jo 7500 kr (for å kjøpe retter over børs), mot 5500 kr (ved overtegning, og om man er heldig og får 5000 aksjer ekstra gjennom overtegningen).

Eller misforstår jeg hva du mener ?

Vet ikke hva jeg mener :wink:
Joda, hvis en har mottatt 5000 tr for emi aksjer, og i tillegg overtegner for 5000 til og er heldig å få disse, da er prisen en må betale 0,55kr både for de en først fikk og deretter de en fikk ved å overtegne, altså prisen for 10000 aksjer blir 5500kr, snitt 0,55kr.
Men kjøper en tr må en legge til prisen for tr…

Da er vi vel i bunn og grunn enige ? :slight_smile:

1 Like

Er vel kanskje det, stress å lese alt :joy:

Ja, alle aksjene har en pris på 55 øre.

Hugs å skille på tegningsrett og aksje

Edit : der det kjøpes tegningsretter, så blir det naturligvis prisen det betales for TR å, pluss aksjen

Ps: bare hugs å cash på konto på oppgjørsdato

2 Likes

Samboeren min har et par tusen Funcom-aksjer, er det noen måte hun kan overføre de få tegningsrettene hun har til meg uten å gå via børsen? Er jo ingen grunn til å kjøpe 100 aksjer for å selge igjen da kurtasjen vil gjøre det hele til et tapsprosjekt, men jeg som uansett skal overtegne kan jo like gjerne ta med de rettene også om det er mulig.

Ble kanskje litt knotete formulert, men om noen har peiling hadde jeg satt pris på tilbakemelding.

Alle dere som skal overtegne, har dere tenkt tanken at aksjen kan bli billigere å kjøpe over børs, enn å kjøpe gjennom emisjonen ?

God natt :wink:

Edit : handlene må gå over børs, vertfall prøvde eg å få overdra noen retter fra en emisjon i Apcl, da det var en bekjent som ikke ville nytte sine, eg fikk vertfall ikke det til den gangen

1 Like

Med tanke på at aksjen selges for en krone nå ca. Så tror jeg aksjen fortsatt jeg ville overtegnet om jeg ville ha mer.

2 Likes

Ikke uenig i det, men det er mangen dager igjen av tegningsperioden.
Ser ikke at det er noe grunn til å stresse enda.

Ps: eg tror ikke det blir billigere å kjøpe over børs vs emisjonen, så det er sagt :slight_smile:

om man selger retter nå eller ei, vil det ha noe å si på hva man får senere?