Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - tegning av aksjer i "reparasjonsemisjon"

Det er helt riktig! :slight_smile:

hva? Overtegning er del av punkt 2 i mitt første svar. Hvis du har ferre tegningsretter enn du har tegnet deg for (dvs at du har overtegnet) vil du kunne få flere aksjer om du er heldig. (opp til det antallet du har tegnet deg for).

og i det andre svaret mitt synes jeg det kommer ganske tydelig fram at han har overtegnet (10k aksjer) - fått tildelt sine 5k tegningsretter, og så kjøpt seg 5k tegningsretter til på børs - da har han endt opp med like mange retter som antallet aksjer han ønsker, og han er ikke egentlig lenger overtegnet. Snittprisen per aksje blir da 0,75 kr. Om han bare hadde overtegnet og han får 5k ekstra gjennom overtegningen vil prisen være 0,55. Det er da vel helt klart en grunn til å overtegne seg?

Resultatet for 10k aksjer blir jo 7500 kr (for å kjøpe retter over børs), mot 5500 kr (ved overtegning, og om man er heldig og får 5000 aksjer ekstra gjennom overtegningen).

Eller misforstår jeg hva du mener ?

Vet ikke hva jeg mener :wink:
Joda, hvis en har mottatt 5000 tr for emi aksjer, og i tillegg overtegner for 5000 til og er heldig å få disse, da er prisen en må betale 0,55kr både for de en først fikk og deretter de en fikk ved å overtegne, altså prisen for 10000 aksjer blir 5500kr, snitt 0,55kr.
Men kjøper en tr må en legge til prisen for tr…

Da er vi vel i bunn og grunn enige ? :slight_smile:

1 Like

Er vel kanskje det, stress å lese alt :joy:

Ja, alle aksjene har en pris på 55 øre.

Hugs å skille på tegningsrett og aksje

Edit : der det kjøpes tegningsretter, så blir det naturligvis prisen det betales for TR å, pluss aksjen

Ps: bare hugs å cash på konto på oppgjørsdato

2 Likes

Samboeren min har et par tusen Funcom-aksjer, er det noen måte hun kan overføre de få tegningsrettene hun har til meg uten å gå via børsen? Er jo ingen grunn til å kjøpe 100 aksjer for å selge igjen da kurtasjen vil gjøre det hele til et tapsprosjekt, men jeg som uansett skal overtegne kan jo like gjerne ta med de rettene også om det er mulig.

Ble kanskje litt knotete formulert, men om noen har peiling hadde jeg satt pris på tilbakemelding.

Alle dere som skal overtegne, har dere tenkt tanken at aksjen kan bli billigere å kjøpe over børs, enn å kjøpe gjennom emisjonen ?

God natt :wink:

Edit : handlene må gå over børs, vertfall prøvde eg å få overdra noen retter fra en emisjon i Apcl, da det var en bekjent som ikke ville nytte sine, eg fikk vertfall ikke det til den gangen

1 Like

Med tanke på at aksjen selges for en krone nå ca. Så tror jeg aksjen fortsatt jeg ville overtegnet om jeg ville ha mer.

2 Likes

Ikke uenig i det, men det er mangen dager igjen av tegningsperioden.
Ser ikke at det er noe grunn til å stresse enda.

Ps: eg tror ikke det blir billigere å kjøpe over børs vs emisjonen, så det er sagt :slight_smile:

om man selger retter nå eller ei, vil det ha noe å si på hva man får senere?

Om du selger rettene dine nå, så får du jo ikkje aksjer for dei da…

2 Likes

Du må sitte med rettene til de er gjort om til aksjer.

Hvis du er langsiktig(og ikke har planer om å overtegne) er det jo like greit å selge rettene rundt 0.45kr og kjøpe aksjen til rundt 0.95kr

2 Likes

Er det noe øvre grense på overtegning?
Får 10k, tenker å tegne meg for 40k.

Sannsynligheten for at jeg får det er vell relativt liten? Har jeg i det hele tatt sjanse på 20k?

Om det finnes noe svar på dette/meninger blir jeg glad… :relaxed:

1 Like

Teoretisk sett så kan du få alle15 millionene som er satt av til emisjonen, dersom ingen andre tegner seg

2 Likes

Jeg tror det er mange som ikke tegner seg, jeg har troen på å få mer👍

1 Like

Ok slik jeg har forståt dette med Tegning.

Si når det starta sto det . Funcom Tr : Beholdning 5200 ( Det er aksjer jeg har krav på til 55øre ? )
så si jeg vil ha 50.000 aksjer. blir ikke prisen … 55øre + Kusren på Funcom Tr som er 47 øre ? som igjen gir en aksjepris på 1.02 kr … ?? for alle AKSJENE som er over de 5200 aksjene som jeg har krav på ?

skjønner ikke helt dette jeg…

Er ikke de funcom TR som man kan kjøpe en rett til å få fler? Hvis du har 5200 så vil du ihvertfall få 5200, om du overtegner på VPS siden, så får du kanskje 50.000 for 0,55 øre stykket, men ikke garantert

1 Like

Hvis du vil kjøpe de over børs så ja.
Hvis du skriver inn at du vil ha 50k og ikke de 5.2 du har fått ,- overtegner deg. Så får du x antall mer aksjer basert på hva andre tenker…

Om du overtegner deg, betaler du bare .55 uansett hvor mange du får. Skal du betale mer MÅ du kjøpe Funcom TR

2 Likes