Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - tegning av aksjer i "reparasjonsemisjon"

Alle de 15 millionene aksjer koster 55 øre stykket.

Retten til å kjøpe noen av disse aksjene har du enten fått “gratis” fordi du allerede hadde aksjer, eller du har betalt for dem ved å kjøpe andres TRer (for øyeblikket 47øre ). Dette påvirker ikke prisen på aksjene, men kjøp av TR øker selvfølgelig totalprisen.

Om noen ikke vil benytte tegningsrettene sine, og ikke har solgt dem til noen som vil, så er det åpent for at de som er interessert kan kjøpe flere aksjer til 55 øre uten å måtte betale for “retten” til disse. Antallet her er avhengig av hvor mange som har overtegnet og hvor mange som ikke har benyttet seg av rettene sine.

I tillegg kan det komme noen kroner i form av administreringsgebyr fra de som håndterer aksjeporteføljen din.

1 Like

Det begynner å bli en litt morsom tråd dette :slight_smile:

1 Like

Viss du har si 5000 aksjer du er tildelt på vps ! Disse betaler du 55 øre for den 11 august, viss du legger inn at du ønsker og overtegne deg med 50000 aksjer til , får du ikke vite før tegningsperioden er over (8 august?).de resterende TR som enten ikke er betalt for eller de er blitt avslått av de som har fått tildelt på vps! Da kan du være heldig og få 50000 aksjer til 0,55 , eller 1000 til 0,55! Jeg er usikker på hvordan “leftovers” blir fordelt! Om de deler de likt på alle som ønsker og overtegne seg ?
Kjøper du derimot TR over børs , så betaler du det som selger vil ha på sin tildelte TR, (prisen som du ser ), 0,45-0,49 ish, pluss at du betaler 0,55 kr for TR i seg selv. I mitt hode så blir det omtrent gjenspeiling av intradags kurs på ticker Funcom !

2 Likes

TR handles for 0,46 som burde tilsi at aksjen skulle være 0,46+0,55 = 1,01

men aksjen er nå 0.96

Da kan man like gjerne kjøpe aksjen og spare 5%

6 Likes

TR handles høyere fordi overtegningsaksjer blir tildelt proporsjonalt med hvor mange TR man har. Og siden Storebrand med sine 18mill aksjer har sagt at de ikke vil delta i rep emi, så er det gunstig å sitte med TR når overtegningsaksjene blir delt ut.

2 Likes

Storebrand har ikke lenger 18 milioner aksjer, det er også navn på aksjonærlisten som stod frem i FA i artikkel om dette med å ikke benytte seg av retter, som har solgt seg enten ut eller vertfall redusert betydelig

2 Likes

Ok. Men har jeg tolket dette riktig om tildeling av overtegningsaksjer?

Allocation of the VPS Offer Shares will take place on or about 9 August 2016 in accordance with the
following criteria:
(i) Subscription made on the basis of Subscription Rights will be allotted VPS Offer Shares;
(ii) Over-subscription by subscribers with Subscription Rights on a pro rata basis; and
(iii) Subscription by subscribers without Subscription Rights on a pro rata basis.

Er det lurt og vente og se an prisen på funcom aksjen frem mot tegingsrett fristen går ut før man bestemmer seg for å prøve seg på en overtegning ?

Teoretiskt sett kan jo aksjeprisen komme under 55 øre før fristen går ut og da vil det vel være smartere og kjøpe aksjer til under 55 øre enn tegingsretter til 55 øre ?

1 Like

Teoretisk sett skal det ekstremt mye til for at den går under .55, da er tegningsrettene så godt som verdiløse/unødvendig.

Om det likevell skulle gå dritt, så tror jeg ikke det går dritt at vi får se .55 før august

Tror ikke jeg heller. Så er det vel også mulig å velge og ikke benytte seg av tegningsretter om jeg har forstått det riktig dersom det mot all formodning skulle bli mulig å kjøpe aksjen til under .55 før den tid.

Noen som vet?

1. Jeg fikk 5000 tegnigsretter pga aksjene jeg eide 30.juni.
    2)Jeg valgte å overtegne i VPS, ønsket meg 20.000 aksjer og jeg fikk bekreftelse i retur at ordren var mottatt.
  2. Så solgte jeg de 5000 tegningsrettene.
  3. Nå har jeg kjøpt 100 Funcom T.

HVA VIL SKJE MED ORDREN MIN I VPS PÅ DE 20.000 AKSJENE JEG HAR ØNSKET MEG?

Vil jeg få en NY melding i VPS i august om at jeg kan tegne 100 aksjer for de Funcom T jeg da sitter på?

Takknemlig for svar om noen vet dette…

Sånn sirkus hele tråden her vet svaret. Lønner seg å scrolle kjapt igjennom.
Det skjer ingenting med ordren din, den ligger der den. Det eneste du er nå garantert av aksjer er 100 stk, resten blir fordelt utifra hvor mange som ikke benytter seg av rettene sine.

Er du heldig så får du 20k. Er du uheldig får du kun de 100 du har. De du har solgt har du ingen garanti for lenger

Noen som kan gjenta hvilken dato som er siste dag for omsetning av TR? :slight_smile:

Viktige datoer
Startdato for omsetning av tegningsretter: 05.07.2016
Sluttdato for omsetning av tegningsretter: 04.08.2016
Tegningsstartdato: 05.07.2016 kl. 9.00
Tegningssluttidspunkt: 08.08.2016 kl. 16.30
Betalingsdato: 11.08.2016
Offentliggjøringsdato: 09.08.2016 kl. 9.00

5 Likes

hva ser for folk for seg av muligheter for overtegning !? Det er kun 15 mill aksjer i emisjon og fordeler du likt på 10.000 aksjonærer så får hver enkelt 1500 stk hver! Dette da før det er trukket fra de aksjene som er tildelt ut fra beholdning 30 juli !?

Viss de “store” ikke deltar på emisjon så blir det noen få ekstra !?

Viss de 10000 aksjonærene vil overtegne med 50 k hver ! Så snakker 500.000.000 aksjer !?

1 Like

Tipper den blir overtegnet x4 :blush:

Nvm feil

Tipper vi ser over *4.
Reppemien er i utgangspunktet enn vits med det lave antallet aksjer å det kommer til å bli en kamp om å få muligheten til å få ned snittet ved hjelp Emi aksjer.
Eg tror vi kan se tidenes overtegning

3 Likes

Det vil i såfall bli det endelige beviset på en i utgangspunktet håpløs emi!

7 Likes