Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Vi kan vel legge inn litt TA her etterhvert. @Irathi hva er dine tanker om Funcom nå?

Ble kjøpssignal før påske i norsk bulls (med få aksjer omsatt skal sies):

Sidelengs trend i vente på nyheter

3 Likes

Det mest positive er undertonen i RSI som stiger. Ellers er det lite å action og lave volumer hele veien.

Ingen tegn på ny trend annet enn videre sideveis utvikling.

Det virker som om markedet kun venter på nyheter rundt LMO og at det er dette som vil trigge kursoppgang/nedgang.

2 Likes

Ja det er riktig det. Enten kan du kjøpe nå når det er rimelig dødt eller så kan du risikere å løpe etter når det kommer nyheter om LMO på iOS eller annonsering av nytt prosjekt. Det kan jo også komme dårlige nyheter ifbm f.eks. økokrim, LMO etc

Personlig synes jeg risk/reward er god nok nå. Vurderer å øke litt på disse nivåene.

3 Likes

Funcom er en aksje det er svært vanskelig å drive teknisk analyse på da den nærmest er totalt drevet av nyheter. Eksempelvis så har TA tidligere ved markante negative nyheter og kursfall straks vist “oversolgt” og “strong buy” slik at TA således har meldt seg ut av virkeligheten.

Et positivt tegn i aksjen nå er at kjøperinteressen på disse nivåer kan se ut til å være økende og at en også ser meglerhus som tidligere ikke har vært spesielt aktive nå kommer på banen.

I og med at utviklingskostnader alltid er svært høye i sluttføringen av et spill så er det vel ikke usannsynlig at selskapet om dagen henter inn noe friske midler via YA Global Master. For disse må det være en strek i regningen at kjøpersiden bidrar til at støttenivået mellom 1.90 og 2 kr ser ut til å være meget sterk.

Mener bestemt at Risk/Reward på dagens kurser er svært attraktivt. Det er snarere sannsynlig enn ikke sannsynlig at ios/android versjoner av LEGO MMO vil få høye nedlastingstall og at aksjekursen i et slikt scenario vil være langt høyere enn dagens.

I mellom tiden kan vi få meldinger om mindre utvanning som følge av YA trekk og sannsynligvis et svakt første kvartalsresultat som følge av de nevnte utviklingskostnader, men vi kan også få positive meldinger om nye spill og LEGO MMO meldinger.

Ledelsen har desverre valgt en “over forsiktig” informasjonspolicy og meddeler svært lite informasjon til markedet. Bare en fordel for oss som ønsker å benytte anledningen til å øke eksponeringen, men reelt sett blir det også å misslede markdet. Dette fordi det er kjent at tilnærmet alle LEGO spill på nettbrett/mobil , ios/android plattformer har blitt nedlastet i flere millioners antall.

Kursen i dag reflekterer ikke en slik lansering innen dette halvåret slik jeg ser det.

3 Likes

Det Lego spillet til nettbrett som ligner aller mest på LMO, nemlig Lego Legends of Chima Online var så vidt jeg vet slett ikke noe suksess til ios og blir lagt ned 1. juni.

Ser ingen god grunn til at LMO skal gå bedre.

Chima ble vel hudflettet for bug etter lanseringen på ios. Så det er nå i hvertfall en ting. Så har vi satsingen på minifigurene fra Lego sin side også.

Det er mange variasjoner av TA, for eksempel har @Christian vist hvor smart det hadde vært å trade Funcom etter SMA.

Å trade etter norsk bulls ville også vært vellykket selv om de ofte gjør feil så koster feilene mye mindre enn det de tjener på fulltreffere. Når det er sagt så jukser norsk bulls litt, og det er ikke mulig å følge de eksakt og få til samme kjøps og salgskurser som de angir. Men jeg har personlig blitt reddet av salgsanbefaling fra norsk bulls ved et par anledninger, og det var en av grunnene til at jeg ikke ble med ned under 4.30.

2 Likes

Jeg tror nedlastingstall for LOCO og LMO og andre spill med llignende betalingsmodellerer vil typisk være i en helt annen liga enn de klassiske gratisappene, men tiden vil vise.

Nå har jeg ikke sjekket LMO på en stund, men mitt inntrykk av betaversjonen til LMO kontra LOCO var at sist nevnte var et vesentlig bedre spill (har dog hørt at LMO har blitt betraktelig bedre etterhvert).

EDIT: litt off topic

Ikke enig her. LMO er designet fra grunnen av for først og fremst å spilles på tablet. Det enkle kontrollsystemet, menyene, hele greia rett og slett er designet med tablet i tankene.
PC-versjonen av LMO er i mine øyne en eneste lang beta for å gjøre tablet-versjonen best mulig:Små inntekter, men meget nyttig testing.

2 Likes

Uansett av interesse å vite hva “teknisk ananyse av Funcom etter SMA” viser og signaliserer nå i aksjen om noen har noen beregninger her ?

1 Like

@Christian sin teori var å handle utifra SMA200, dersom vi bruker det målet så er det for tidlig å kjøpe nå.

Dersom du istedet ser på SMA50 ser det nøytralt ut og som jeg skrev over: “Sidelengs trend i vente på nyheter”.

1 Like

interessant, hvor er det man finner disse kurvene sma200 etc på netfonds teknisk analyse? Hva heter metodene der og/eller hvilke parametre må man stille inn?

1 Like

Det er formodentlig det samme du finner på Hegnar, som der heter Weighted moving average…

1 Like

takk ,du har ganske mange å velge imellom, du har i alle fall
1.arithmetic moving average.
2.exponential moving average
3.weighted moving average

I tillegg har disse metodene som regel en hel haug med parametre å stille inn…

http://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=FUNCOM.OSE

Det er denne, og velge period: 50, 200 eller antall dager du vil se på. Noen ganger ser jeg på 5 dager også og tester den f.eks mot 50.

Du finner det også her for eksempel: http://finance.yahoo.com/echarts?s=FUNCOM.OL+Interactive#

Jeg bruker ikke dette blindt, men hvis det er en aksje jeg har tro på og bruker det heller til å se om markedet begynner å prise inn potensialet. Og også for å ikke selge for tidlig.

3 Likes

hmm tok en titt på ligningen på wikipedia og det er en simple moving average (sma) som ikke vekter slutt-kursene med volumet. virker litt rart, men ok.

En ting som er problematisk med SMA200 til trading er når kursen dupper opp/ned gjennom SMA200 flere ganger på kort tid. Det kan bli ganske dyrt å trade inn/ut hver gang. Man taper for 1-2% for hver gang man må trade inn/ut.

Trading etter SMA200 hjelper også lite når et firma må gjøre en kriseemisjon og kutter verdien til eksisterende aksjonærer med 90-99%. Stort sett et problem i firmaer som er sparsomme med oppdateringene og firmaet samtidig er i en dårlig situasjon når det kommer til egenkapital.

Funcom er i en svært dårlig situasjon når det kommer til egenkapital, hvor de lever på lånt tid fra obligasjonseierene. (Ref lånet hvor tilbakebetalingsdatoen som ble flyttet til 2016).

Kort sagt, ikke trade Funcom etter SMA200 og regn med at du sikrer deg mot store tap. (Det var noe annet når Funcom etter den feilede AoC launchen satt på rundt 200 millioner kroner i cash. På et tidspunkt så var Funcom priset til mindre enn cashbeholdning såvidt jeg husker.).

3 Likes

Helt enig i dette! Derfor jeg hadde følgende disclaimer over.

1 Like

Blir kanskje en litt selvoppfyllende profeti når det er såpass lite handel

“- Funcom ligger i en fallende trend. De siste månedene har det kommet kjøpere på rundt 1,76 kroner. Dette har stanset videre nedgang, og det er etablert et støttenivå. Hvis det kommer et brudd opp gjennom trendtaket, vil det signalisere en mer sidelengs utvikling på mellomlang sikt. Ved etablerte noteringer under støtten ved 1,76 kroner har kjøperne forsvunnet og videre nedgang innenfor trenden signaliseres. Vurdering: Svak salgskandidat, slår analytikeren fast.”

2 Likes