Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Videre oppgang er trolig prisgitt at Funcom out performer overordnet marked kommende uke. Noe aksjen også gjorde denne uken. Jeg synest det ser lovende ut på kort sikt, noe ullent på medium sikt og lovende på lang.

Historisk i chartet ligger det ann til å dra seg til nå. Jeg ser at de som følger det fundamentale nøye, som @Christian mf betrakter caset som vesentlig d-risket med seneste oppdateringer. Videre er det tydelig at CE trender fint hva angår økende popularitet og salg.
En stor oppsving er forventet ifm slipp og aksjekursen vil med stor sannsynlighet følge på her.

Ellers er det også verd å bite seg merke i hvor volatil aksjen var før slipp i fjor. Og kan utarte seg kommende to uker. Husker ikke nøyaktig, men intradags svingninger på 10-20% kan forekomme.
Forventer tiltakende profitt sikring rundt 24,5kr.

2 Likes

Blir det ikke litt komisk når du nevner FA når TA-en din er positiv, men ikke når den er negativ som ved HS-en din for tre dager siden? :slight_smile:

Da er vi nok enige, det kan være dette er starten på et brudd opp, men det er ikke et faktisk brudd opp.

Når du først drar inn det fundamentale, så ser jo spillertallene fine ut i dag, som kan få kursen til å sprette opp på mandag morgen. Samtidig, dette er mye pga ukentlig variasjon (helger har flere spillere), så antallet spillere på mandag vil jo falle betraktelig. Reviews/listeplasseringer ser jo også ut til å ha roet seg. Det skaper liksom ikke grobunn for et skikkelig rally. Jeg tror derfor at evt rally stopper samme sted som sist - eller lavere.

21,35 er forresten første fibonnaci-extension (161,8%) hvis man tar fjorårets bunn som 0% og januar-toppen på 17 som 100%. Det var ikke mye kjøpsvilje der oppe, det var nesten bare robot-handel.

3 Likes

Hvor var dette?

Forøvrig passer @vcp target på 24.50 noenlunde sammen med brudd ned fra kilen dersom kilen slår til. Noe lavere i mitt chart (ca. 24 blank).

Tror ikke man kan nevne spill-aktiviteten alene som fundamental faktor. Da må man ta med andre faktorer også, så som en ventet PR kampanje og varslede nye videoer osv.

Mao, flyter man bort fra TA segmentet.

Forøvrig så har Trafficestimate tallene begynt å flytte på seg også. Da dette er tall basert på trafikk siste 30 dager skulle man ha hatt tilgang til tallene fra de dagene som faller ut for å virkelig se økningen (den kan ha ligget veldig lavt for inntil noen uker siden)men i allefall er man nå oppe i 131 000 unike besøk siste 30 dager, med en økning på ca 2 000 hits siste døgn.
Mutantyearzero.com har “bare” 59 000 til sammenligning, men ikke minst her kan man stille spørsmål med hvor mange dager dette domenet egentlig har hatt offentlighetens lys rettet mot seg.

Intradag high 18.04.2018 på 21,66. Nå skal det jo sies at jeg ikke mener at denne bevegelsen, fra ca 21 til 21,66 er verdt å trade, men så driver jo @vcp med 15-minutters chart og 3-4% er jo masse for en daytrader. :slight_smile:

:disappointed:
Tildels mye og strengt tatt unødvendige kveruleringer på dette @Christian .
Kursen har etablert seg over kilen, derav “faktisk” brudd opp. Vi får se ved en større re-testes hvorvidt bruddet etablerer seg videre.

:disappointed: har du også begynt på dette kjøret?
Mye her inne som framstår latterlig til tider.
Om du sikter til mitt forrige innlegg #500219 april, 11:47
Så er dette en enkel og mer nøytral analyse, det ser du om du leser hva jeg skrev. Kortsiktig formasjon utspilte seg ikke og det tolker jeg som en styrke.

Og med all respekt er det også i den siste analysen nevnt at det ser noe ruglete ut på mellomlang sikt.
Jeg benytter helgene til å gå mer i dybden og samle en oversikt over det totale bildet. Uansett dette er kun mine tanker om caset og ikke en anbefaling andre trenger å tolke som troverdig osv.
Med siste dagers endringer ble det tatt med en helhetlig betraktning på det tekniske med forklaring til FA relaterte endringer.

1 Like

Jepp, kan si meg enig. Må bare huske å ta med meg perspektivet du har på disse tradene. Jeg bruker vanligvis TA til å finne innganger til investeringer, ikke korte trades.

Dine millioner kommer med tiden. Bare lær av dine misstak i FING og SDS så er du good.

2 Likes

Jeg setter pris på konstruktive tilbakemeldinger og synspunkter, men må innrømme at det blir slitsomt og demotiverende i lengden å dele tanker om det tekniske, om innleggene til stadighet skal latterliggjøres og forsøkes plukkes fra hverandre. Kanskje det mest hensiktsmessige er å kun dele chart. Så får det snakke for seg. Litt usikker da det ofte kommer spørsmål til selv chart med pointere, men det vil uansett ekskludere en del personlig bias. Ofte de som skaper uro.

Tenker i grunn at alt står og faller på om innleggene er for egen vinning skyld.
Svaret her er både ja og nei, ikke utelukkende.
Selvsagt ønskelig og et mål å få andre tradere/investorer til å se det samme som jeg ser i chartet.
Videre er det også nyttig å dele, for å få andre synspunkter og konstruktive tilbakemeldinger. Man sitter sjelden på fasit og det er fort gjort å overse tydelige signaler.

Hvordan kan vi gjøre denne tråden bedre? Tror samtlige har en felles interesse der.
Tidsperspektiv er nevnt som en av forbedringene. Selv om dette i de fleste tilfeller vises ved valgt tidsperspektiv på chart det vises til.

11 Likes

Du har ett av de beste innleggene her inne så fortsett slik du har gjort. Så får andre ta seg en bolle en gang iblant

1 Like

Har ikke noe godt svar, utenom at man må selv klare å ta inn over seg tidsaspektet. I tillegg, så er TA sannsynlighetsgambling, typiske 60/40 i odds, eller kanskje dårlige for mange mønstre.

Det største problemet er nok at TA-en som blir postet fra mindre enn dagschartet ofte påvirker folk med lenge perspektiv negativt. Tar meg i det selv. :stuck_out_tongue:

1 Like

8 Likes

Takk :blush:

1 Like

Merker det samme selv, og har fått en del pm hvor enkelte med lengre perspektiv har solgt i affekt som følge av en negativ betraktning på kort-mellomlangt sikt. Tro det eller ei, men dette har jeg tatt til etterretning og tilnærmet sluttet med å poste negative “analyser” bassert på kort til mellomlangt sikt. Ble litt påvirket av diskusjonen her i uken. Anser det som et avvik.

Jeg forholder meg i hovedsak til TA på kort sikt, men er ingen daytrader. Jeg jobber stadig med å dempe kjøpe trangen og sikte på «meat of the move» kontra å forsøke å treffe bunn og topp. I tillegg til at jeg sover bedre om natten når jeg swing trader.

Hva angår min egen trading er dette en kontinuerlig læringsprosess. Etter mange av @babyrage sine gode innlegg og jeg leste meg opp på Mark Minervini har jeg hatt 20% forbedring i treff på mine handler. Og handlet ca 50% mindre. Har fremdeles mye å gå på hva angår Mark sin strategi og disiplin, men mye av dette handler om å finne sin egen vei.

Jeg trives på dette forumet og setter stor pris på å diskutere TA, så jeg har som noen har påpekt startet med reine ark og justert meg deretter. En felles dugnad for å forbedre tråden og tonen hadde vi vært tjent med alle.

En konkret og enkel regel jeg følger er å ikke disse eller kommenterer på reine fa innlegg her. Da er det vesentlig bedre å rapportere innlegg som “off topic”. Ryddig og effektivt.

Noen med formeninger om det tekniske, out performer Funcom markedet til uken?

4 Likes

Tenkte jeg kunne se på Ichimoku cloud over flere tidsaspekter:

5-minutter: X9 > X26, F26 > kursen, Kurs > rød sky: BUY siden ca 20,80

15-minutter: X9 > X26, F26 > kursen, Kurs > grønn sky: STRONG BUY siden ca 20,90

30-minutter: X9 > X26, F26 > kursen, Kurs > rød sky: BUY siden ca 20,80

60-minutter: X9 < X26, F26 > kursen. Kurs > grønn sky. HOLD siden 18,5-ish

2-timers: X9 > X26, F26 > kursen, Kurs > grønn sky: STRONG BUY siden ca 18 kr

Dagschart: X9 > X26, F26 > kursen, Kurs > grønn sky: STRONG BUY siden ca 15 kr

3 Likes

Har en følelse av at ich er undervurdert.
Har brukt den for lite, men framstår ikke denne mer korrekt i ettertid?
Enn idikatorer som i ettertid alltid er perfekt da de justerer seg med prisutvikling. Mulig jeg tar feil her.

Det er null korrigering i ettertid i Ichimoku cloud, akkurat som i SMA50, SMA200 osv. Litt køddent å se på F26 i ettertid, så kan være jeg har bommet på den et par steder.

Testet litt med bare å bruke X9 og X26, men uten F26, så er ikke kjøp/salgssignalet til å stole på. Kjørte da på OSEBX tilbake til 90-tallet. :slight_smile:

1 Like

Dette er det jeg sikter mot også! Kjekt å høre om andre som får dette til! Minervi boken er i postkassen på tirsdag så da er det lesehestmodus! :joy:

2 Likes

Mye gode refleksjoner!

En liten kommentar som kan være verd å merke seg:
I 1 dags chart, er RSI på 70+ mer et kjøps signal enn salgs signal. Da RSI er bedre egnet som en momentum indikator enn oversolgt / overkjøpt indikator. Typisk “selg på 70 og kjøp på 30”

Her er kilde til forskning på akkurat dette:

https://www.investtech.com/no/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=wpArticle&tbReport=artSignalStatRsi21Nordic2015

Oppsummering

Vi har studert 24210 tilfeller der RSI 21 krysset over 70-grensen og 15508 tilfeller der RSI 21 krysset under 30-grensen. Vi har brukt 19 år med børskurser fra Norge og 12 for de øvrige landene. Dataene er fordelt med rundt 30 % fra Norge, 45 % fra Sverige, 15 % fra Danmark og 10 % fra Finland.

Resultatene er konsistente i de fire markedene, og viser at aksjer som har fått høy RSI, over det kritiske 70-nivået, har fortsatt å stige framover. Samtidig har aksjer med lav RSI, under det kritiske 30-nivået, fortsatt å gjøre det svakere enn børsen framover.

Resultatene er stikk i strid med vanlig bruk av RSI, der man selger en aksje som har steget mye, ut fra tanken om at denne er overkjøpt og skal få en reaksjon tilbake. Resultatene indikerer at RSI egner seg godt som en momentumindikator, ved at den identifiserer aksjer med høyt momentum, og at man ved å kjøpe disse, vil få en statistisk avkastning langt over gjennomsnittlig børsavkastning.

5 Likes

Først vil du bestemme deg for en timeframe du skal handle ut fra. RSI er en treg indikator og i min erfaring fungerer den dårligere på kortere tidsperioder enn lengre.

Går ut fra du ser på dagschart. Da kan du trekke en linje fra topper og bunner i RSI som du ville gjort i pris-chartet for asset du ser på. På den måten kan du f.eks oppdage negativ divergens (se BTC TA tråden for eksempel på dette - negativ divergens er at RSI er fallende mens prisen er stigende og motsatt).

Du kan bruke RSIs historiske verdier. Trekk en horisontal linje på tvers over de høyeste toppene i RSI, gjerne 3-6-12 måneder tilbake i tid. Begynn med å finne de høyeste toppene. Hvis kursen nærmer seg linjen kan det være lurt å vurdere gevinstsikring, hvis den f.eks alltid har snudd her.

NB! Ikke bruk RSI som en indikator alene til kjøp og salg med mindre du swingtrader over veldig lange tidsrom.

1 Like