Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

For min del synes jeg små, konstruktive stikk med Fa i denne tråden er helt greit.

La oss si Bullish hadde posta et chart med 50 røde piler og alle pekte mot 12 kr.

Da kunne kanskje noen motargumentert, med at hvis 12 kr skal bli en realitet i 2018, så må ce dø ila få dager, pluss at myz “”“kan”"" være få mnd unna.

På den måten kan kanskje små stikk av Fa gi oss lesere litt større bilde om hvordan ting kan henge sammen.

Edit: Derimot kontinuerlig, repeterende spam med trigger algoer asp bots biome mas, synes jeg blir litt slitsomt, og litt lite konstruktivt.

1 Like

Ja kom det en liten kommentar bare iblant på ekstreme ta så passer det gjerne. Men vi har en egen fa tråd, når jeg vil se det fundamentale går jeg ser og så kan jeg samtidig få flotte analyser her (selv om jeg ikke liker de :stuck_out_tongue:)

1 Like

Ja, og jeg begynner å bli lei av å fjerne FA-poster her. Skjerpings! :smiley:

6 Likes

En høyre/venstre hjernehalvdel-diskusjon.

1 Like

At de fikk serverproblemer igjen var noe jeg ikke forventet. Rui fikk direkte spørsmål om dette lenge på forhånd. Og sa de hadde full kontroll.

5 Likes

@Aksjerik, det er en interessant diskusjon, men ikke i denne tråden - ta den heller her:

Er teknisk analyse verdt noenting?

2 Likes

Interessant dette med targets og at man sier det må være noe fundamentalt galt med selskapet for at aksjen skal ned til 12 kr. Kan man argumentere for det rent teknisk uten å se på FA?

Joda, se for deg følgende scenario (og dra opp daily chartet): aksjen faller til 16.80-16.70, og vi får en bounce opp, men setter en lower high ifht. forrige på over 23 kr. La oss anta vi ikke klarer å bryte over 20 kr igjen på denne bouncen men fortsetter ned. TA sier at jo flere ganger et nivå blir testet, jo større sannsynlighet er det for at nivået ryker (gjelder begge veier).

La oss si at vi ikke klarer å holde 16.70 på vei ned igjen for 2. gang og ryker gjennom. Vi danner da potensielt en Hode-Skulder formasjon. Measured move for denne formasjonen (fra hode til halslinje) er ca. 12 kr.

Før folk blir rabiate kan det være verdt å nevne at det er ekstremt mange faktorer som skal slå til for at dette skal utspille seg. Dette var bare ment som et tankeeksperiment for å kunne se, rent teknisk, om det kunne være hold i påstanden om 12 kr, annet enn at det er et støttenivå hvis 16.70 skulle ryke. Jeg sier altså på ingen måte at dette er en fasit :wink:

Jeg ønsker også å legge til at jeg har gitt opp langsiktige spådommer i min tankegang. Som @aksjerik var inne på er det for mange uforutsette faktorer som gjør at langsiktige spådommer basert på TA gir stor feilmargin. Jeg liker derfor å se på Daily for å se på den generelle retningen, men hva som skjer om 2-3 måneder er ekstremt vanskelig å forutse basert på TA alene.

Ethvert forsøk på en ny high som er lavere enn forrige topp er bearish på kort sikt. Det er verdt å ha det i bakhodet. Som jeg nevnte i går er det ganske god støtte i 19-ish kr. Da det sammenfaller med både støttenivå og 50-dagers glidende snitt.

Forøvrig enig med @anon80503862 tankegang fra «Er TA verdt noenting» tråden om konsolidering i ny tradingrange fremover (som jeg er ganske sikker på vil danne en lower high).

2 Likes

Fra Norskbulls i dag, om kursutviklingen i går.
Synest denne er dekkende og bekrefter min tolkning av chartet den dagen og utsiktene til neste.
Samt god strategi når det uventede skjer.

10

Jeg brukte bouncen opp etter panikken til å lukke posisjonen jeg hadde. Mistet hele oppgangen fra dagen før pluss litt til. Men som jeg skrev i går, et slikt volum respekterer jeg og tolker som en bekreftelse på signalene vi har i 1D og 1W chartene.

TA vs FA
Har selvsagt hatt mine tanker om å lukke hele posisjonen når CE har lagt stabilt innenfor GTS topp 5, men, og her er det et stort men, antall reviews nå sett mot antallet ved EA er svært svakt og balanserer det hele. Med server fuck up som prikken over i`en.

Jeg kan ikke si om det selger hverken sånn eller sånn. Det jeg kan si er at de indikasjonene jeg har fått, tyder strekt på at salgsvolumet på GTS topp 5 ikke er innenfor det jeg på forhånd hadde inntrykk av og hadde håpet på. Hva gjelder Xbox så er indikasjonen dårlige og på PS4 gode og potensielt bedre enn mange hadde forventet.

Oppsummert er min tolkning av tidligere nevnte divergensen mellom FA og TA en god del mindre nå, enn for bare et par dager siden. Dette inntil vi eventuelt får konkrete og motbevisende salgstall på bordet. Mest av alt er denne endringen grunnet et urealistisk bilde av salgspotensialet. Noe jeg ser flere med meg har og har hatt.

Uansett, jeg er en trader med et hjerte for Funcom, så jeg skal inn igjen på et eller annet tidspunkt, spørsmålet er bare når.

Slik jeg tolker de korte chartene kan vi godt få en bounc opp i morgen tidlig. Det ligger en fin doji å lurer, men samtidig kom denne på økende salgsvolum på sutten av dagen. (250k aksjer) med 10øre gap ned, tolker ikke det spesielt positivt.

1 dags volumet ned i går, var på nesten 6 millioner aksjer.
Det ristet ikke bare av moden frukt, selv halvmodne epler falt av i går og henger løse igjen på treet. Utgjorde en volume pivot, som vi må et halvt år tilbake i tid, for å finne maken til, nærmer bestemt i begynnelsen av bull runnet opp, fra 10kr til 23kr. Sterkt signal om mulig trendskifte / et lengre pullback. Tilsvarende det vi hadde hele Januar mnd. Med andre ord er kursen fremdeles i en positiv trend, men det er noen kroner ned til bunnen.

2 Likes

Stay long alltså.

2 Likes

Jeg kan skjønne at i ett teknisk perspektiv det finnes formasjoner og volum som støtter ett pullback, men jeg får det ikke til å harmonere med hvordan Funcom fremstår pr nå.

Med bakgrunn i det skjønner jeg ikke hvorfor noen som følger med skal selge nå, heller ikke i går. Men for all del, la oss hive oss på slik at traderne får sin inngang noen kroner lavere igjen!

6 Likes

Det kan være en god strategi, ingen ting er sikkert på børsen og mye kan komme ut av det blå.

Du er ikke aleine, men slik er det ofte. Og hvorfor det er slik, har Babyrage i stor grad gjort rede for i noen innlegg over her.

1 Like

Veldig godt innlegg som belyser din tankegang @vcp - jeg mener også pullback ikke er over, men tenker aksjen blir litt rangebound med mindre 19 kr og 50-dagers MA skulle ryke…

@babyrage TA för dagen?

Foreløpig aner vi konturene av en bounce på 50-dagers snitt, i en meget bratt positiv trend.

image

2 Likes

Dagschart ser bullish ut nå. Vimpel, men ikke brudd enda

1 Like

intressant. Och vi har en dessutom en stay long trend.

Tbh, jag gidder ikke :joy:

Har du skjønt hvordan pris og volum viser retning så vet du hvor aksjen skal kommende uker.

1 Like

haha jag fattar då du fått en hel del skit. Men volymen är tillbaka;)

1 Like

Mangler så langt 75 millioner nok i omsetning i dag vs onsdag😏
Onsdag 112millioner, close
Fredag 32millioner, pt.

Spennende å se om gap’et skal lukkes i dag, ref Kilen til Bullish over.