Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

4 Likes

Motstand her ved SMA200 (og senere 100, og 50), gulvet ser dere også tegnet inn

4 Likes

Det var en annen forumbruker som nevnte det først, men jeg ser nå hva han siktet til. Hvis man ser på aksjen etter emisjonen, så har det venstre skulder på 1,10, hode på 1,57 og nå høyre skulder på 1,27. Halslinjen går fra 1,05 til 1,01. Dette er en formasjon som absolutt ikke er bekreftet, for å nå dit må vi nedenfor 95øre. til der halslinjen evt er.

Hvis man ser på psykologien i aksjen, så stemmer den nok ganske bra. Det er mange som har kjøpt seg inn/snittet seg ned rundt krona. Hvis kursen synker under dette så kan det nok ryke endel stop loss, sånn som i dag, og de som har kjøpt aksjen for å kortsiktig spekulasjon.

DISCLAIMER: jeg er en amatør på teknisk analyse. :wink:

4 Likes

Den “tekniske” analysen over med en hode-skulder-hode formasjon med halslinje som nå ligger på ca 0,95 ble plutselig mye mer aktuell nå…

3 Likes

Vet ikke… Holder dette kan det potensielt bli kjekt for oss som har tatt litt i dag.

1 Like

Det kommer jo an på om støtten holder eller ikke. Blir den brutt så er det jo teknisk sett veldig lite kjekt.

1 Like

Ja, som sagt @Christian :wink:

4 Likes

Sorry, leseferdighetene mine var visst satt på pause der. :wink:

2 Likes

I dag steg det aller meste på børsen. Er dagens økning da bare en blaff eller etableres et brudd oppover fra kilen?

Dette kan bli starten på en stigende trendkanal. Blir spennende å se i morgen og utover uken. Nå er det ikke lenger noe betydelig antall emisjonsaksjer som kan legge lokk på stigningen, og støtten på 0,95 har holdt.

5 Likes

Hva om aksjen i morgen slutter i minus, da blir det en ny lavere topp og trenden ned fortsetter ?
Går den gjennom krona eller vertfall slutter i pluss, så vil det gi kjøpssignal ?

Gøy med TA, skulle bare ønske eg kunne det litt mer grunnleggende i det

Noen anbefalinger om hvordan eg best kan lære TA

2 Likes

Jeg tror det beste er å studere grafene nøye og ofte og teste forskjellige indikatorer og se om dine hypoteser holder oftere enn du tar feil og om du får større gevinster når du har rett enn når du tar feil. En indikator kan fungere veldig bra på en aksje, indeks, råvare etc men fungere dårlig på en annen, så jeg tror det er lurt å følge noen få aksjer og lære å kjenne hvordan hver av de oppfører seg. Du gjør det nok allerede intuitivt, men TA kan hjelpe deg å bli mer systematisk og konsekvent.

6 Likes

Min erfaring er at teknisk analyse treffer mest på selskaper med høy omsetning, men det er alltid gøy å teste hypoteser sånn som Holmes nevner. Jeg anbefaler boken til Oddmun Grøtte, aksjekjøp og daytrading, som går gjennom det meste. Den er litt lang, men veldig lettleselig. William O’Neil sin bestselger er også å anbefale. Der er de første 100 sidene gode eksemepler på hvordan tolke og lese charts. Dette i kombinasjon med de viktigste innen fundamental analyse. Den siste boken gir også en god innføring i når man skal selge. Det syns jeg er det vanskeligste.

Kileformasjonen som er vist over er noe mer usikker enn andre formasjoner.

En enkel guide for basics finnes på Trendtech: https://trendtech.no/Analyseskolen.pdf

4 Likes

Jeg kjøpte boka til investtech, og den føler jeg har gitt en god oversikt over en god bredde indikatorer, selv om jeg skulle ønske den gikk mer i dybden i matematikken som ligger bak.

1 Like

Stadig kjøpskandidat :

Her blir det snart brudd, men opp eller ned?

5 Likes

Det er vel på tide med et nytt brudd snart nå? Eller er det litt for tidlig?

Opp eller ned?

Up up and away :clap::clap:

3 Likes

Samlivsbrudd rett rundt hjørnet ja

3 Likes

Funcom-aksjen står kanskje bak noen slike

12 Likes