Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Det er vel gjerne å ta litt i at man kan snu opp ned på ethvert chart. Men jeg mener fremdeles at om man har en agenda (eller bare lurer seg selv) så kan fremdeles et chart veldig ofte tolkes forskjellig. Så jeg prøver ihvertfall å alltid bruke fundamentalt og teknisk sammen/samtidig.

1 Like

Hvis man synes en aksje er billig fundamentalt så kanskje man tester å legge kjøp på et av støttenivåene og kaller det teknisk analyse, og ja det er det jo, men basert på et fundamentalt syn. Og når det nivået ikke holder så kommer alle og klager på at TA ikke fungerer, men det er den fundamentale analysen eller det at kursen divergerer mer fra den fundamentale verdien (i beste fall) enn det man trodde på forhånd som ligger bak. Så TA tolkes ofte feil. Ved brudd ned forbi støtte skal man selge, men det hindres ofte av at man har et annet fundamentalt syn og så klager man på TA fordi støtten ikke holdt.

4 Likes

Er enig med Paddy. Det blir tull å drive TA på aksjer som i stor grad er avhengig av enkeltindividers på funn. Man kan jo lett se for seg at en luring gjemmer seg bak TAens fane og sitter her og forteller folk hvordan de må selge på 2.20 slik at han kan kjøpe de samme aksjene som de må kjøpe på 2.40. Tror jeg det skjer? Ja så absolutt.

Om dere lurer på hva jeg tenker om årsaken til slappe tider tross Funcom tjener mye penger så vil jeg heller peke på:

  1. Fristelse. Når oljerelatert går så mye som har gjort i det siste da er det nok noen som vil ta kapital ut av Funcom bare for å prøve være med på noe av det. Med lav omsetning så sagger aksjen naturligvis litt ned på det

2.Funcom var en aksje som gav sine eiere mye gevinst i 2016. De med AS har straffeskatt å betale nå i Oktober. Det har nok vært solgt litt pga det.

  1. Kurspleie. Når aksjonærboka er fyllt med folk som ikke har peiling… Ja da kan det lønne seg å investere 100 000 i å gjøre Funcom 400 mill billigere. Slikt blir det billig inngang av.

Der finnes sikkert flere. Men TA er ikke en av dem. TA er primært for veldig likvide markeder som Valutta og store internasjonale selskap med milliard omsetning(milliard i Dollar)

På vei opp nå. Jeg håper du får rett selv om det i det korte bildet ser ut som en bunnformasjon rundt 2.16ish. Dette nivået gjenspeiles fra sist gang den var her nede, og representerer således et viktig nivå, mer enn psykologiske 2 kr.

Ved brudd på denne dobbelbunnen kan jeg også se for meg aksjen ned mot 1.80 i likhet med @babyrage. Rent teknisk. Så får de fundamentale være uenige :wink:

(Edit: hadde jeg hatt midler ledige nå ville jeg kjøpt en liten pott).

Neineinei… Dere tegner og forklarer med et verktøy som ikke fungerer. Funcom går opp fordi aksjen er attraktiv samtidig som alle de 100 motiv som finnes for å selge ebber ut.

Min mening.

Kan ikke alle som ikke ønsker å diskutere Funcom - Teknisk Analyse eller som tror det ikke fungerer bare dempe denne tråden?

5 Likes

Mine kommentarer har i høyeste grad noe med TA å gjøre. Ergo passer dette godt inn i TA tråden. Det må være lov å poste i TA tråden selv om man ikke holder TA frem som “cure for all cancer”.

Jeg ber folk reflektere over i hvor stor grad de ønsker sette litt til utgreininger om TA når enkeltindivid med begrenset kapital alene kan flytte aksjen i hvilken som helst retning som de måtte ønske.

Var vel ikke overraskende med en liten rebound nå, spørsmålet er om den klarer å komme seg forbi motstandsområdet rundt 2,21 - 2,28 som den brøt på vei ned:

Her er innlegget mitt for 18 dager siden (21. september):

(Min utheving nå i ettertid.)

Jeg var jo ikke sikker på hvor vi kom til å ende, men som jeg skrev, teknisk, så var det rimelig svakt, og bruddet kom ca etter to uker, som forventet, og det ble den blå trenden som “vant”.

Ser at motstanden på 2,21 ble testet og at vi nå har falt tilbake til 2,19. Det er veldig interessant om aksjen kan få moment oppover igjen, eller om det bare var en pause på veien videre nedover.

Teknisk, så burde aksjen falle videre som jeg ser det, men det er jo en sterk motsetning nå mellom TA og FA i mine øyne.

Helt enig i den påstanden. Virker litt kritisk rent teknisk nå – vi må tilbake til 31.05-01.06 for å finne tilsvarende lave nivåer. Da holdt den seg (rett over 2 kr) og det er rundt her kursen er nå. Ett av to ting kan skje, brudd ned eller rekyl opp. Ved rekyl opp ser jeg nå motstand på 20-dagers SMA på 2.20ish.

image

Ved brudd ned kan det være verdt å plukke rundt 1.70ish.

image

2 Likes

Er det større aktører som lemper ut som er årsaken til nedgangen siste dagene? og lite interesse på kjøper siden? PAS og MSI har solgt veldig mye siste 3 mnd ser jeg.

DDB solgte 250k aksjer i en smell og kjørte oss fra ca 2,18 til 2,07.

ok, var vel en tynn kjøper side som ikke tok i mot heller da tenker jeg …

Der fikk vi forsøk på brudd ned, men den tok i mot. RSI er ekstremt lav nå, ikke vært så lav på nesten 1.5 år - vi må tilbake til 30.05.16 for å finne tilsvarende lav RSI.

Har skissert opp noen nivåer som kan være av interesse for kjøp hvis den closer under 2 kr.

3 Likes

Men hva med realismen på 1.40ish,hva tenker du der?

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2412632

Nå skjønte jeg hvor du fikk 1.40 fra. Jeg er ikke like negativ som Investtech her, men magefølelsen sier det vil komme et brudd på 2.00 kr og at det kan være lurt å avvente kjøp / vekte opp mer før vi når targets på 1.80-1.70 etc.

Har ikke mye å bidra med når det kommer til teknisk analyse selv, men har fulgt med på denne tråden en god stund og lært et par lekser(i retrospekt, selvfølgelig).

Håper vi kan la denne tråden fortsette å være et sted hvor TA i Funcom diskuteres, og ikke en tråd om hvorvidt TA faktisk fungerer, beskyldninger om hva de forskjellige deltagernes motivasjon er og generell søppelprat som ikke er tekniske analyser om Funcom.

Tviler på at jeg hadde fulgt med(og lært) såpass mye om tråden hadde vært slik den har vært siste tiden helt fra starten av.

12 Likes

Ikke helt sikker på om jeg forstår deg. Ingen vet hvor bunnen er. Det har man sett siden man skrek om betonggulv på 3-tallet. For tiden er jeg fullinnvestert i andre aksjer men jeg følger med for en inngang her på sikt. Har ingen skjult agenda med å poste disse analysene, hvis det er det du sikter til.

Men tror det er en stund til ettersom jeg ikke synes det ser bra ut rent teknisk. Ja, det er kjipt å høre men jeg tror aksjen skal bli billigere. Men det er bare min mening. Og den er langt fra en fasit.

@Paddy80 spurte i går om hva jeg tenkte om 1.40 - det var et tilsvar til ham. Jeg forstod ikke hvor han fikk det nivået fra og måtte google litt for å finne svaret - på HO av alle steder. Selv har jeg ikke tenkt på det nivået som aktuelt, men Investtech ser kanskje på chartet i et større perspektiv. Jeg mener det er en rekke støttenivåer før vi kommer dit. Det kan du se i posten fra gårsdagens analyse som jeg postet.

Edit: @Christian - jeg så du svarte @marre777 i småprat. Jeg regnet nesten med at det kom til å bli litt hat basert på disse TA innleggene, men det er synd, egentlig. Man bør kunne se på aksjer objektivt, og analysere signalene deretter (slik jeg har sett du har gjort, selv om du er inne i aksjen). Vet det er vanskelig hvis man sitter med tap alt og noen sier aksjen skal videre ned, men det må man bare tåle. Jeg sitter selv med 6-siffret tap i APCL og kunne spart noen lapper hadde jeg stolt mer på chartet og tolket signalene istedenfor å være rigid og tenke all or nothing :smile:

6 Likes

Husker du denne farlige convinction jag pratet om, den som får folk til å eie aksjer -10, -20, -40% ned? Den finner du her.

5 Likes

DU er ikke i nano nå :rofl:

God helg!

30

9 Likes