Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Jag tar ikke noe personlig, mennesker er ofte mer interessert i å finne unnskyldinger eller skylde på andre for sine dårlige beslut, sånn fungerer psyket dessverre.

Tekinvestor er til for å dele kunnskap, og jag tror flere av oss på tekinvestor har mengder av det.

P.S #FuckHO

21 Likes

Dette er så riktig at jeg nesten blir kvalm :joy:

2 Likes

Jeg er fortsatt ganske positiv til det tekniske her om man zoomer litt ut. SMA100 i ukesgrafen ligger på 2.05, og jeg tror at kursen kan komme til å snu her. Om jeg tar feil og vi får et etablert brudd under 2.05 i ukeschartet ser det mer dystert ut - men da kan vi heldigvis støtte oss til det fundamentale i stedet :joy:

48

Når det gjelder investeringsstrategi tror jeg ikke det er en riktig løsning, det er suksessfulle investorer som bruker fundamental analyse, andre bruker teknisk analyse. Noen rir vinnere, andre ser på prisen, noen har få aksjer andre mange osv. Det gjelder nok å finne en strategi som passer deg som person og din psykologi.

11 Likes

Så lenge du tjener penger, ikke taper penger. Ellers suger din strategi :joy::joy:

1 Like

Først må jeg si at jeg for så vidt er enig i det du skriver. Samtidig vil jeg si at man kan se det samme fra flere «sider», og man har forskjellig «utgangspunkt». Når du sier at aksjehandel kun handler om timing og matematikk. Hva med psykologi? For min egen del har jeg ikke kunnskap eller tid til å handle aksjer på en slik måte som du gjør. Da er kanskje tålmodighet like viktig? Dette både med tanke på tidsperspektiv, og det å faktisk kunne sitte med tap uten å «panikkselge». For noen vil det kanskje være meningsløst å sitte på en aksje med tap. For meg som ikke er en superaktiv “trader”, kan dette derimot være helt ok. Ofte en mulighet til å snitte ned. Da tenker jeg selvsagt ikke om «alt håp» er ute, og investeringen vil være for «sunk cost» å regne, men at man fremdeles ser en mulig oppside med tanke på det fundamentale. Tålmodighet og stahet gir også avkasting.

3 Likes

Absolutt, dette var en kortere kommentar og jag er helt enig med det du sier. Finnes flere aspekter till aksje handel, og dette er min strategi. Jag er swing trader, ingen aktiv trader. Totalt i november har jag hatt 7 totale trades men med flere kjøp/selg. Husk att jag har en heltids jobb vid siden av min aksje handel.

Min strategi passer ikke alle, og dette er ikke en strategi jag utviklet selv uten det er noe jag har lært av andre og som jag føler passer meg bra og min livsstil, og utover tiden har jag utviklet den till min egen.

Om jag beskriver min strategi till en utdelingsinvestere kommer de snu på hode, likt en aktiv day-trader eller value investere. Jag deler kun mine tips om hvordan man, enligt min mening, burde agere for å skape en langsiktig holdbar strategi.

I min verd er å handle aksjer i nedtrend en big no-no, å snitte ned en taper er en big no-no, å holde aksjer over rapporter er en big no-no, like mye som det å handle aksjer under MA 150 eller MA 200 er en big no-no.

Husk att jag har brukt denna strategien en lang lang tid. Du blir god på det du gjør om og om igjen. Tekinvestor er til for å dele kunnskap. Om mine innlegg kan hjelpe 1 person av 4000 på tekinvestor å tjene penger så er jobben min på tekinvestor ferdig.

11 Likes

Du må heve ambisjonene dine :wink:. Jeg liker mye av det du sier. Men er enig med Holmes. Det må tilpasses ens situasjon og psykologi. Jeg tror også at jeg har tenkt i lignende baner selv.

1 Like

Problemet er vel at de fleste her er såpass ræva på teknisk- og fundamenal analyse at vi burde hatt mesteparten av pengene i indeksfond. Så kunne man brukt taktikken til @babyrage til å gjøre ikke 48 men kanskje 12 trades i løpet av året.

4 Likes

interessant den trader metoden der, knallhard stop loss,men jeg er dypest sett ute etter en eller flere aksjer som går 5 til 10 gangern og da må man nok sitte relativt stille over lang tid.det er i slike case de riktig store pengene er.de som potensielt kan bedre livet ditt.og slike finnes.det gjelder bare å finne dem i case som sannsynligvis er litt mindre aksjer utenfor analytikerens rekkevidde.

Men den teknikken du beskriver vil typisk en proff trader som lever av trading benytte seg av, men den passer nok ikke for alle. Det viktigste er å finne en metode som over tid gir deg bedre avkastning enn et indeksfond.

4 Likes

Du missforstår. Jag handler aksjer som jag anser ha potensial att gå flera hundre prosent. Forskjellen er att jag ikke eier dem under korreksjoner og rekyler. Mitt stopp sikrer gevinst eller tap, og jag kjøper en ny breakout når aksjen er redo å fortsette oppover. Om jag holder fundamentalt sterke aksjer under korreksjoner, korreksjoner som normalt kan gå sidelengs i flere måneder så sløser jag bare tid. Jag lar heller pengene jobbe i selskaper som går oppover, og återkommer når aksjen er redo å bryte opp. Det er feks derfor de fleste analyser jag lagt opp på tekinvestor alltid er aksjer som i stort sett er nær en breakout. Men igjen, strategien er en smak sak. Enligt min mening er det den mest optimale løsningen for å compounda ditt kapital flere ganger om under året. Hvor god man er på å treffe aksjer med rett kjøp kommer av erfarenhet, og ett bra år har jag selv kun rundt 60% riktig. Men fordi mine tap holdes så pass lavt (1-4%) så har resterende 40% ingen betydelse.

4 Likes

Om du med din kunnskap sier det er det bare å legge inn årene og avslutte handelskontoen på flekken for undertegnede :joy:.

Mye gode innlegg her i kveld forresten. Takk til hele gjengen for at dere bidrar til god diskurs!

Du har sikkert slått meg på avkastning i år, jeg tror jeg er rundt null, hvis det. Jeg har nemlig ikke fulgt @babyrage sin strategi med tight stop-loss. :wink:

1 Like

He he. Huff. Tror dessverre du slår meg uansett. Jeg ramlet inn på tekinvestor via å gå inn i Funcom på rundt 3.3 med halve porteføljen. Siden har jeg lært den harde måten…og har ikke fulgt @babyrage sin tilnærming jeg heller. Så den ene halvdelen er litt i pluss men sitter for mye stille. Er vel ganske god prestasjon å klare å unngå å tjene penger på OBX i år :joy::joy:. Noterer dig flittig og har en plan om å få en plan som jeg følger :grin:

2 Likes

Bruddet opp som jeg forventet pga gode Q3-tall kom ikke fordi tallene var helt middels.

( - ) Aksjen er under “skyen”
( - ) Skyen er “rød”
( +) HH/LL 9 er over 26
( - ) Sluttkursen i dag er under den for 26 dager siden (fra positivt)

Den lysegrønne streken på bunnen av skyen fungerte som en motstand oppover på 2,30-ish og vil nok gjøre det framover også. Mao, motstand oppover på ca 2,20 framover.

Nedover, så har aksje rebounded fra motstanden på 2,00 for fjerde gang.

I det fundamentale, så tenker jeg at de økte utgiftene Funcom viste i rapporten blir sett på som kun økte utgifter, ikke som et inntektspotensiale. Nå har Funcom elendig track-record på slike prosjekter fra tidligere av, men nå har de en samarbeidspartner som nok har et spill som er nærmere noe Funcom kunne laget selv. Samtidig, lanseringskostnadene for xbox var nok høyere enn jeg forventet.

Summa sumarum, så synes jeg det så greit ut, men det viser jo også at Funcom er avhengig av en god PS4-lansering for å forsvare dagens kurs. Hvis ikke, så blir det nok litt trist utover 2018, før de kommer med neste spill (Jeg forventer at det først vil skje i 2019). Jeg har mao forståelse for hvorfor kursen driver å rører rundt her, rett over 2 kr.

5 Likes

Jeg synes det tekniske ser helt greit ut så lenge vi holder oss over 2 kroner. Det kan være verdt å følge med på hvilken retning kursen får ut fra denne formasjonen, jeg har satt pengene på at det blir opp

13

En ting som kan være verdt å merke seg her er at DNM kunde akkumulerer hver dag, jeg tror det er noen som jobber seg opp en ganske stor posisjon her nå.

4 Likes

Er vi ikke ute av det nedagående triangelet?


For meg virker det mer som vi er i en ny flatere trend i en mindre trading-range. Opp er det motstand på 2,20 og 2,30, ned er det motstand på 2,00.

2 Likes

ja egentlig tror jeg dette er bear linjen

56

6 Likes

SMA100 uker holder fortsatt

59

1 Like

Enig med deg @Christian! Bare en ting: ser du skriver motstand når du snakker om nivået ned, et nivå under der kursen er vil alltid være støtte. Det vet du jo, har bare sett støtte omtalt som motstand et par ganger så flisespikkern klarte ikke holde kjeft… :slight_smile:

Nedover, så har aksje rebounded fra motstanden på 2,00 for fjerde gang.

1 Like

Du har helt rett, bare jeg som surrer med begrepene. :slight_smile:

1 Like