Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Det eneste uten substans i denne tråden er innleggene til deg og @Hakon som ikke har noe med TA å gjøre. At dere er sure fordi noen synes aksjen ser bearish ut fordi dere sitter tungt lastet er ikke mitt problem. Sitter selv tungt lastet med Nano og hvis noen hadde postet en bear TA om Nano hadde jeg lyttet og sett om det kunne være noe i det, fremfor å ty til personangrep.

Du ser ikke at jeg skriver masse dritt i FA trådene om Funcom fordi jeg kan lite om det fundamentale i selskapet. Kanskje en idè å ikke skrive masse dritt i TA tråden når du ikke kan noe om TA? :thinking:

5 Likes

Nå vet jeg at du @Paddy80 har «solg» på topper kjøpt på «bunner» om det er teft eller om du har sett litt på TA tråden vet ikke jeg.
Selv har jeg lest litt om TA og prøver å forstå litt om TA.
Det må være lov å poste her de analysen folk har uten å bli slaktet av folk som overhode ikke kan TA?
Jeg har også sett litt på TA tråden til både Photocure og Nano i de siste. Og det som kommer klart frem er at noen er flinkere (treffer bedre) en andre.
Noen feks @Savepig kommer stadig med gode både Bear og Bull analyser i bioteknologi . Selv om han j utgangspunktet er long i selskapene .
Frodoen

3 Likes

En liten tur på butikken og over 40 nye innlegg i tråden, det er vel første gang og tyder på mange meninger og mye følelser nå :sunglasses:

Tror det beste er å holde seg til det man selv ser som sannsynlig, man kan finne tegn i de minste ting bare man vil hardt nok.
Handler vel mest om at noen tror på en fundamental oppgang de neste ukene, mens andre tror det tekniske vil trumfe dette (for første gang ved lansering).

Her kan egentlig alt skje, men vil tro at om produktet leverer vil også kursen komme så det holder. Slike dager i finans skaper mye amper stemning i de fleste aksjer om det er noe trøst.

For oss som opplevde OSE ned over 7% for noen år siden vet at det vendingene kan komme veldig fort selv om alt virker rimelig mørkt.
Ikke gjør forhastede ting, og sats kun penger man kan tape så overlever man nok dette også skal dere se :wink:

1 Like

Jeg er interessert i TA jeg, selv om det kanskje ikke virker slik :wink: @nocturne , greia er litt den at vi som har fulgt selskapet lenge nå og ser hvordan de har snudd skuta osv, så smaker det dritt å lese at folk hele tiden skal spå lavest mulig kurs, heller enn å sette seg inn i selskapet, kombinere TA og FA og lete etter gode områder å gå inn på i tråd med faktisk og potensiell verdi,og hensynta faktorer som lavt volum på nedgang som i seg selv er positivt for videre oppgang, lanseringsperioden hvor det tradisjonelt sett har vært gode oppgangen osv osv. Uttalelser som det kommer å fortsette ned UTEN å kunne noe om selskapet er provoserende og grenser til det religiøse, som for noen er like selvfølgelig som mye annet.

Edit: Noe som kunne vært veldig interessant er støttenivå i indeks fremover, god TA her har jeg veldig tro på

Hvordan kan du lese dette innlegget:

og si at analysen min sier alt ser mørkt ut og at det skal ned?? :scream:

Forøvrik ikke TA men 23 .10 var kursen intradag lav 14,95 14 dager senere var den 19,5. Suttkurser på 15,7 og 19.
Så 25% mot Q3.
Da så alt også veldig dystert ut i USA…

2 Likes

Ojoj. Volum i TA tråden sier noe om retning på kort og medium horisont.

Det er viktig TA.

2 Likes

Folk er lei fordi du lager TA uten substans. Nå har du vel spådd aksjen ned siden du solgte på 17,1 bare for å se den fyke over 18. Da blir det ikke så seriøst.

Det var vel den dagen noen solgte 231k aksjer i panikk.

Ja. Riktig.
Jeg solgte forøvrig selv et gir på SL.

Der må jeg si meg enig. På enkelte skinner det relativt klart igjennom at de er ute når de spammer kortsiktige bear charts i en periode, og velger å gå over til å spamme langsiktige bull charts når de er inne… sånt synes jeg ikke noe om…

Morsomme er jo at vedkommende har “spådd” nedgang fra han solgte på 17,1. Den toppet seg jo rundt 19. og da blir det ganske useriøst i min bok.

Det kan jo være en konsekvens av at de er inne når chartet er bull, og ute når chartet er bear?

4 Likes

Når de da fortsetter å spå nedgang selv om aksjen stiger etterpå da? Og andre sin TA spå den opp?

For det første handler trading om consistent profits, ikke treffe topper og bunner.
Det har jeg ingen ambisjoner om. Kursen er forøvrig under der jeg solgte, så traden var helt OK.

Du kritiserer min hitrate (som forøvrig ikke har noe med saken å gjøre) men @Christian kan verifisere at jeg er opp ca. 27% på trading i aksjer siden jeg overførte pengene fra krypto i oktober.

Så kom du med en påstand i Insidetråden om at du kunne like mye TA som meg. Jeg ba deg poste et chart her hvor du kan bevise påstanden, men det snakket du lett bort. Jeg ser ingen charts.

Er vi ferdige nå?

2 Likes

Da har de vel mest sannsynlig gjort en feil.

Hva skjedde med at man hadde lov til å legge ut en TA for å få diskusjon rundt eget chart? Jeg var også av den oppfatning at man selv skulle ta ansvar for egne handler og ikke investere i et verdipapir basert på noe man har lest på et internettforum?

Dette selvutnevte TA politiet som har etablert seg på forumet, er alt annet enn konstruktivt.

24 Likes

Fikk ikke svar på denne.

Kan følge opp med et spørsmål til, hvordan har det seg at jeg poster to charts som er positive, mens du og et par andre poster negative charts? Jeg føler det er relatert til det første spørsmålet mitt i sitatet ovenfor…

1 Like

Hvordan blir det hvis alle skal trade etter samme mønster i en aksje uten volum?

Daily chart fungerer for meg fordi jeg prøver å swing-trade. Det er en fin horisont og passer til min tradingstil. Når jeg trader krypto ser jeg på 15 min, 1 time og 4 timers chart fordi markedet er åpent hele døgnet og volatiliteten er større. Denne strategien fungerer (i min erfaring) dårlig på aksjer, man blir for lett stoppet ut av intradagsbevegelser pga. algoer og enkeltaktører.

En annen ting er at jeg liker kortsiktighet for det har økt min treffsikkerhet. Jeg kan ikke fortelle deg hva Funcom står i om 2 måneder. Men jeg kan med større sikkerhet si hva en asset – basert på chartet – mest sannsynlig vil gjøre i morgen eller 2-3 dager frem i tid, gitt visse kriterier.

For å besvare ditt andre spørsmål handler det om timeframe. Som vi diskuterte rundt Bitcoin chartet er det få som vil si det ikke ser bullish ut om man zoomer langt nok ut. Men zoomer du inn på daily eller lavere så er det ikke noe som innbyr til instant buy. Det samme gjelder nok Funcom chartet ditt.

Så det er viktig å tenke på at folk som har innvestert pga. det fundamentale gjerne har et helt annet perspektiv enn oss som trader og er fornøyd med å hente ut noen prosenter hver dag.

3 Likes