Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - The Park media

Jeg ønsker å vri litt om på tankegangen her også og se litt på hva de har brukt på å lage The Park hvis det er mulig.

• Hvor lang tid har det tatt?
  • Hvilke kostander snakker vi, gitt at de bruker gammel moro så snakker vi da kun arbeidskraft i form av timelønn?
  • Hva har de brukt av eksterne midler for å lag spillet som koster?

Hvor mye må TP selge for å gå break even, eller hva vil Funcom se på suksess.

Har de brukt mer enn 5 mill NOK på utvikling? Siden de sier de er happy med å gå i null og slik sett da får denne erfaringen “gratis”, hvor mange titler snakker vi da? 60-70k?

Hvis prognosene dine stemmer, så må de selge 4 gangen så er de happy?

3 Likes

Hvis vi vet “break even” så vil vi fort kunne se om det kan betrektes som suksess eller ikke, som igjen vil gi pekepinn på om dette er noe de går videre i flere former. Hvis break even er 70k kopier og The Park selger 100k, så vil de kanskje bestemme seg for ett tilvarende prosjekt som skal påbegynnes i Q1 2016.

Kom gjerne med innspill, mange her som er gode på å regne seg frem til en prognose, flere innspill med begrunnelse kan gi en median som kan være “mal”.

2 Likes

Den nye strategien sier vel 4-6 personer i 4-6 måneder men blir kanskje litt anderledes med The Park siden dette er første spill med Unreal engine. Vet Joel sa at de bare hadde vært noen få personer(3-4?) de første (3?) månedene men antar at de har økt antallet en del i september/oktober slik at de sannsynligvis er mer enn 6 på prosjektet nå. Hvis vi regner 6 personer i 6-9 måneder så er vi nok uansett ikke langt unna fasiten.

I regnskapet på toppnivå slik vi ser det i Kvartals rapportene så er utgiftene det samme (bir ikke manhours x 2 liksom) bare fordi noen jobber på et småspill i stedet for noe annet. Derfor så vil det meste dreie seg om hva er omsetning fra disse Nye små nå og klarer de å hente inn noen 100 000 salg her og der MENS den gamle portefølgen (med mindre folk i utvikling da nødvendigvis) fortsatt performer som tidligere…

Witchingbone og en annen fyr ble ansatt i August så de var med siden da…

The Park salget er bare så vidt begynt. De må få til adskillig mer fremover, men det gjør de vel? Gått bare 3 dager og de er godt i gang… Kritikker til uka nå kanskje? Blir viktig. Jeg håper FUNCOM får sinnsyk skryt for atmosphære og storytelling.

2 Likes

Håper folk samler seg om Funcom nå. Og det tror jeg både presse og community kan gjøre. Jeg kjøper spillet 3 dager etter lansering eller noe bare for å støtte norsk spillutvikling. Selv om jeg ikke foretrekker den type spill. Akkurat nå må bare Funcom lage det de tror de kan få maks ut av. De neste spillene altså. De som planlegges for kommersiell lansering fra starten av. Dette gjelder ikke The Park. Problemet for meg da er, vil Funcom gå på akkord med det genuine? Hvis dere skjønner hva jeg mener. …Jeg er redd det blir en stund til jeg får se drømmespillet mitt fra Funcom. Men én gang kommer det!

1 Like

Hvis du tror det… Vel da tror du og at de snur skuta. Blir ikke noe drømmespill om dette nå ikke fungerer…

Meeen… Jeg synes det ser greit ut? Pre Orderen så langt er like bra for The Park som SOMA. Jeg tror definitivt vi vil klare like mange enheter solgt som SOMA (vi er tross alt 3 ganger så billig) når lanseringen starter… Vi må bare få gode reviews på toppen av alt det andre som så langt har klaffet.

The park skal avskrives på vanlig vis.

Om vi tipper 4 pers i 6 mnd og 8 pers i 6 mnd for utvikling, ender vi opp med i underkant av 1 musd totalt. Funcom får ca 6 USD per spill (antar 15% snitt vat, 30% steam) litt mer ved fullpris.

Under disse forutsetningene må The park selge 166k for break-even.

Om spillet i realiteten bare kostet halvparten blir break-even også halvert.

Funcoms drift øker ikke utgiftsmessig eller nedskrivningsmessig. Et kvartalsregnskap nå vil se likt ut på utgftssiden som tidligere. Så lenge The Park bare bringe ekstra omsetning inn og ingen av de eksisterende MMOene synker i omsetning så er dette en nobrainer, bunnlinja BLIR drastisk forbedret. Det vakre med dette er jo faktisk at vi diskuterer om TSW (et eksisterende MMO) kan øke i omsetning pga synergieffekter.

Det sagt så er det vel allerede sagt at 3.5 personer har jobbet på dette fra Mars til August (6 mnd). Så har vi kanskje 8 personer på sise 3 mnder. Det bare 3.75 årsverk… la oss si 4 da for å ta i. 4 årsverk i gaming industrien er tops 400 000 *4 = 1.6 Mill NOK … Noe annet av utgifter er der sikkert og ==> 2 Mill NOK… 2 Mill NOK er dritbillig. Det er 20 000 spill solgt til full pris… det er Break even. Og sett i kontekst med det jeg sier over så er dette pure win. Selger de 100 000 så er som sagt tidligere EBIT i 5 mill NOK pluss… Syntes du 20 000 spill var lav break even? Ja… Jeg og, men derfor jeg kjøper FUNCOM aksjer. De sparer utrolig mye på at de slipper sitte fikle med gameplayverdenen ett år i forkant.

Husker du at du hengte deg opp i en nedskrivning vs avskrivningsbagatell i forrige uke?

Om jeg ikke husker feil (har ikke tid til å sjekke dette no) hadde funcom 5 musd i investeringer bokført på immaterielle eiendeler på forrige kvartalsrapport. Noe av dette hører til the Park og kommer som “ekstrakostnader” fremover.

Du har nettopp klart å regne ut at break even er 166 000 spill, mens den i realiteten er mer som 20 000. Jeg går ut av denne diskusjonen her, for dette ligner bare nok en “Blææææhhh, I hate FUNCOM”-argumentasjonsrekke. Avskrivning er det det vil altid være, uansett hva gamedesignerne lager… Om de lager TSW DLCs fortere eller The Park, utgiftene er omtrent det samme. De eneste økte utgiftene er de som er assosiert med 2 Nye game utviklere ansatt (lønn og avskrivning av det de lager).

Trikset er som sagt… Den Nye modellen må gi nok synergieffekter til at Omsetningen fra MMOene fortsetter å være det samme (eller øke) selv om antall designere på dem har gått ned.

20000 spill som break-even betyr at funcom har brukt max 140k USD på å lage The park.

Det er klart at den analysen mangler litt bakkekontakt. Et sted mellom 80 og 166k er mye mer realistisk.

Bylos har gått ut og sagt at de ønsker å gå break even, dvs at de regner kostnader fobundet med TP. Hvorvidt de har hatt dedikerte utvikler kun på TP, eller om disse har jobbet parallelt med andre prosjekt er vesentlig, og selv om det ikke synes på kostandene i kvartalsrapport gitt at arbeidstokken er den samme så ønsker de altså å selge xx antall for å bli fornøyde ifht Bylos utsagn om å gå i 0.

Jeg tror break even er nærmere 50.000 enn 150.000 solgte kopier.

1 Like

Du kan ikke bare tenke på et tall og så si det. Du ser hvilke tall jeg har brukt, du ser og at utviklere på spillet stemmer overens med det FUNCOM har meldt. Igjen, om du lurer på hvorfor jeg har troen… Vel da er det du ser over her en av grunnene. Det er billig. The Park Ville normalt sett sikkert krevd 12 årsverk å produsere (kanskje 10 om de var superflinke og flittige). Det er break even på over 60 000 solgte mao.

En annen ting, jobber du i oljenæringen? Utviklere av spill ligger på 300 000 til 500 000 i årslønn alt etter erfaring. Skjønner ikke hvordan man kan komme frem til 150 000 break even… Haha… Til sammenligning så hadde Ragnar Tørnqvist 16 utviklere på Dreamfall Chapters og han var glad om de solgte 100 000 kopier… Her har vi the Park med kanskje bare 4 utviklere… Det blir en stor stor forskjell og dette kan faktisk fungere.

vet du om disse jobbet KUN med TP? Det også er vesentlig i min verden :slight_smile:

Klart… men du ser nå reaksjonene over når folk får Aha opplevelsen… Jeg orker ikke ta i for lavt… Tallene er bra nok som de er. FUNCOMs nye model er interessant. Det jeg bare ønsker å se nå de neste kvartalsrapportene er at det ikke kommer snikinføring av utgifter. hvis utgiftene ligger som de gjør nå så ka dette bli gull… Om The Park selger, og TSW selger vel og merke…

The park er utviklet av Funcom Oslo. Har de ansatt folk fra rimi for å få kost ned på 400k pr årsverk? Tror ikke det.

1 Like

En fastlønna Rimi ansatt tjener over 400k i året med helgjobbing, så jo, det er nok disse lønningene vi snakker, kanskje lavere

EDIT 400k

Alle Junior utviklere jobber jævlig lav lønn for å få gjøre det de elsker. Etterhvert bedrer det seg noe… Men snitt lønn er definitift ikke over 400 000… Google litt…

Årsverk er mye mer en lønna vet du. Jeg brukte 150k usd som overslag i utregningen.

1 Like