Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gaming Innovation Group (GIG)

@Anderix. Vet du noe om hvordan det praktisk fungerer med dual listing? Mtp. kurs/valuta etc. ?

I praksis vil det være aksjer på begge børser, som i prinsippet handles uavhengig av hverandre, hvor den på Oslo børs vil handles i NOK og på Nasdaq Stockholm vil handles i SEK. I realiteten vil kursen følge hverandre, slik at den er tilnærmet lik, også siden åpningstidene er tilnærmet lik på de to børser. (Stockholm åpner vel en time senere og stenger en time senere) Jeg tipper Stockholm vil bli den førende børs etter hvert, og Oslo børs vil følge etter;-)

1 Like

Hvormange af jer vælger at flytte eksisterende Gig aktier til Stockholm nu?
Hvorfor?

Takk for svar! :+1:

Jeg vurderer flytte hvis det er enkelt med nordnet.
Grunn, kan se for meg at pump eller dump skjer etter stengetid i norge. Men vil se det an først.

Hvordan reguleres udbud og efterspørgsel på tværs at de to børser - fx ved stort udbud/salgspres i Norge hvor de fleste aktier nok er placeret til start, og så et stort købspres i Stockholm?
Vil det sænke kursen i Oslo mens prisen stiger i Stockholm ?
Hvordan udlignes denne asymetri mellem udbud og efterspørgsel i praksis?
Denne overvejelse gør at jeg overvejer at flytte mine +13k aktier til Stockholm.

Arbitrage! :slight_smile:

Arbitrage kræver jo at der sker en udligning mellem børserne. Hvis ikke det sker realtime er det jo reelt to adskilte varer (gig vs gigsek) som ikke frit substitutter hinanden… og dermed opstår foskellig prissætning.

Arbitrage muliggjøres nettopp av ulik prissetting av samme produkt.

Aksjene kan flyttes over fra Oslo børs til Stockholm slik at dersom kursen blir “for høy” vil norske aksjonærene flytte over og selge sine aksjer der, og så laste opp tilsvarende igjen på OSE. Rinse and repeat. Når det er sagt så er det ikke noen garanti for at aksjene notert i Stockholm vil få høyere pris enn de i Norge.

1 Like

Hvordan gjøres dette rent praktisk mtp aksjer og eierskap av selskapet? Vil verdien av selskapet være summen av aksjer på den norske og svenske børsen?

Edit: Kunne vel kanskje bare lest meldingen. De flytter bare over aksjene til de som vil trade på den svenske børsen?
Hva skjer om ingen vil eller alle vil?

Personlig tror jeg alle de store flytter sine aksjer tvert over dit😉

og hobbyinvestorene, blir sittende i Oslo inntil videre…

Har vel litt å si hva kursen på svenskekroa er ved overføringstidspunktet?

1 Like

Nordnet ga meg nå tilbud om flytte aksjene gratis til nasdaq hvis jeg svarer ja nå. Jeg gjør nok det. :blush: den som intet våger osv.

1 Like

Noen forventninger til åpningen på Stockholm i morgen?

Jeg er spent, vet ikke hvordan det går rent kursmessig i morgen, men er glad for at ventetiden er over og at vi endelig kommer i gang i Stockhom. På sikt er jeg overbevist om at det er et riktig valg, og at vi vil se betydelig høyere kurser enn i dag. Jeg gleder meg og er optimistisk, uansett hvordan morgendagen eller de første dagene går. Blir heller ikke overrasket om det kommer en liten nyhetsbølge ifm den første tiden på Nasdaq Stockholm heller, mistenker at de har timet litt her og ønsker en "flying start":+1:

1 Like

er heller ikke mange aksjer til salgs under 19 akkurat nå, så jeg mistenker at “salget” snart er over😉

1 Like

25/03-2019 15:00:00: (GIG) Gaming Innovation Group Inc. commences trading on Nasdaq Stockholm on 26 March 2019

1 Like