Første distroen jeg prøvde var Linux Mint, og den har fungert helt ypperlig på min litt eldre laptop.
Den er basert på Ubuntu LTS, så veldig stabil.
Har nett kjøpt ny laptop, og pga. alt er såpass nytt falt jeg ned på Fedora Workstation 44. Da den har nyere Kernel og mer oppdatert en Linux Mint. Jeg gikk også for AMD hardware i laptop, da drivere til AMD ligger innbakt i Linux pga. open source.
Har ikke behov for en arbeidslaptop.
Men har FreeCAD, Spotify, LibreOffice, Obsidian osv. installert nett nå.
Jeg prøvde CachyOS på en stasjonær PC en stund. Veldig snappy og “nytt”, men konstante oppdateringer. Basert på Arch, så nyeste av det nye hele tiden. Så ble litt slitsomt å oppdatere nesten hver dag. Også større kjangs for at man fikk noe “breaking changes”, da software kanskje ikke var oppdatert for å håndtere det nyeste hele tiden.
I den kontekst så virket Fedora å lande midt mellom Mint og Cachy. Stabilt i bunn, men samtidig nyere kernel en Linux Mint.
Liker veldig godt interfacet på Fedora. Mye bruk av trackpad til å bare “svisje” både opp og ned, høyre venstre for å komme til nye dekstopper, minimere og velge vinduer, søkefelt osv. Blir ALDRI noe Windows på laptop igjen. Har nå åpen Firefox med 9 faner, Obsidian, en mediaplayer, filutforsker, og software senter, over 3 forskjellige desktopper… Og jeg bruker nå 6,5 GB Ram…