Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gamingprat

Ka vi trur?

Fin til Ryzen 5600x, så kjøper du rask RAM for pengene du sparer på å ikke kjøp x570 chipsett. Jeg personlig syntes den har litt for få USB porter, men ellers helt ok. Så er det jo ASUS da :smiley:

Jeg er ASUS-fan hehe, er du det motsatte? :slight_smile:

1 Like

Nei, jeg er rimelig ASUS fan. Har selv ASUS hovedkort og skjermkort; ROG rampage V og strix RTX 3090 (nettopp solgt 1080) så avventer jeg til utpå nyåret for å se hva Intel kommer med med tanke nytt hovedkort og prosessor.
Jeg kjøpte PC til guttungen til jul i fjor. Strix X570-F hovedkort (var det billigste med PCIE4.0 fra Asus når jeg kjøpte hvis ikke hadde det blitt et 550chipset), Asus Strix RX 5700 XT skjermkort, ASUS 27" Skjerm og ASUS ROG strømforsyning. Tvang han til å bygge sammen hele PCen selv, var jo litt “over kill” til en 10åring, som han var da, men håper han lærte noe.

2 Likes

Skjerm bør man kjøpe utifra utseende og størrelsen man ønsker om man er en vanlig spiller uten 2400+ mmr i spillet man spiller. Da blir man som regel fornøyd i lengden uavhengig av om det er 4k, 8k eller 1080p. Og framerate er irrelevant over 60 fordi de fleste ikke har en maskin som kan kjøre 4k assets over 60 fps uansett, eller har grunn til å ta i bruk millisekunder i spillet de spiller. Har en vill skjerm og en dårlig skjerm selv og forskjellen er minimal, men prisen er ikke det.

Jeg har vært på toppnivå i et RTS-spill med mousepad på en 13" Mac. Fra min erfaring tilpasser kroppen og hjernen seg til det man bruker og det har så og si ingenting å si for skill om man har god eller dårlig pc/mus/skjerm etc., men man kan kjøpe en behagelig spillopplevelse. Ville brukt mest på PC, så headset, så skjerm, så mus og tastatur i den rekkefølgen. :slight_smile:

2 Likes

18år siden jeg bygde en pc, så er rusten. Er det noen blundere her, evt noe som mangler(utenom skjermkort)

god vannkjøling :wink:

Slikt kan vel bygges på etterhvert, tenker mer om jeg har glemt av noen komponenter for å få en maskin som faktisk starter

Strømforsyning og kabinett? :man_shrugging:

Edit: Nvm… kikket litt for fort der :slight_smile:

Er da på listen det

1 Like

ikke finn på å kjøp deg SSD 2…de ligger “åpen” og kan bli støvete :face_with_hand_over_mouth: :sweat_smile:

“Dont know if kidding or not” :sweat_smile:

Attehæ?

…de der hard disk brikken en kan få kjøpt som man setter rett i moderkortet…

image

…eller :thinking:tåler de støv?

Tåler fint støv.

For det første henger de jo vertikalt på hovedkortet, og for det andre hva tror du er forskjellen på hva støv kan utgjøre på de der og samtlige andre komponenter på hovedkortet som ikke er i et enclosure?

1 Like

M2 ssd’en er helt klart å foretrekke over den “gamle” første ssd’en da m2 er opp til 10 ganger raskere om man sammenligner de raskeste av begge sortene. Følger ofte med et skjold til m2 brikken for å beskytte den. @Bullishproof ville gått for 32 gb ram i dag. 16 begynner å bli i grenseland, og kanskje litt større strømforsyning mtp evt fremtidige oppgraderinger. Kommer an på hvilket skjermkort du skal bruke

F. Eks denne til 599

2 Likes

Har du vurdert ryzen 5 5600x over 3700x? Den yter vel ca 10% bedre til samme pris (før rabatt riktignok)

Hehe, problemet med tankegangen der er at jeg ender opp med en pc til det dobbelte til slutt :sweat_smile: Skal bare ha noe enkelt som funker ok til 3d-rendering

lager du film?

eller er det grafikk til dekor av bil etc.?