Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gamingprat

STAR WARS™ Battlefront™ II: Celebration Edition

gratis på epic.

Bra greier?

2 Likes

Har spilt litt State Of Decay den siste uka (Year One Survival Edition). Hadde SOD fra noen år tilbake, ikke spilt det på lenge og husket knapt hvordan gameplayet var, men Steam hadde nå plutselig gitt meg YOSE upgrade helt gratis.

Så jeg fyrte det i gang og valgte “Lifeline”-storyen (1 av 3 mulige). Her spiller man som soldat med base i en militær outpost i en bykjerne, og må løse småoppdrag (hente en strandet soldat et annet sted i byen f.eks.). Hele konseptet var veldig lovende, og i begynnelsen er det moro. For da er zombiene dumme og uorganiserte, og du kan komme langt på egen hånd. Jeg har så lyst å like dette spillet, for hele storyen og grafikken og alt ligger til rette for det… men etter å ha spilt det en stund ender jeg opp med å hate det i steden.

Det er et halvferdig produkt der AI-en SUGER. Og jeg er en tålmodig sjel… men den SUGER.

Etterhvert som spillet skrider frem og du blir mer avhengig av hjelp fra AI-soldatene du deler base med (du kan switche til å spille en av de andre når som helst forøvrig) for å knekke stadig større og mer aggressive grupper av zombier, blir spillet fullstendig idiotisk.

Plukka opp en kar fra CIA’s Special Activities Division som i real life er helt ultimate krigere, brilliant intelligente og fysisk supreme. Men denne karen fant ikke dørhåndtaket på bilen. Han sto og sprang på panseret, og klarte ikke gå rundt fronten og åpne en bildør … selv om jeg flyttet bilen hadde han problemer. Der og da rev jeg av meg det siste jeg hadde av hår, for det var den berømte dråpen etter en tiltagende bølge av frustrasjoner.

Omtrnt en gang i timen kommer det “sieges” der basen blir forsøkt angrepet av en horde zombier som samarbeider godt og utnytter terrenget til sin fordel. Mens dette skjer, står soldater og overlevende helt passive og dønn i ro og ser på. Noen AI-soldater beveger seg ikke i det hele tatt mens en enkelt zombie kommer nærmere og nærmere og til slutt angriper, og heller ikke da beveger de en virtuell muskel for å forsvare seg.

Basen er full av bygninger med “choke points” som døråpninger o.l. som burde være relativt lette å forsvare, men ingen søker tilflukt i bygg. Alle står ute, i åpent lende, som sitting ducks, hver for seg - ikke i 1 større, sterkere gruppe. Helt håpløst.

Bruker du mye tid på å bygge opp en av karakterene med skills og fysikk, og så switcher til en annen karakter for å bygge opp den også, så kan du ta deg F på at AI’en stiller opp den første “ferdigstyrkede” karakteren alene midt i en flokk zombier under neste angrep, i det reneste kamikaze-framstøtet.

Åherregud for et makkverk. Alt annet er bra, og potensialet dette spillet kunne hatt dersom AI’en fungerte bedre er ENORMT. Det hadde vært så bra! Og så soser de det vekk med at du i praksis må gjøre all jobben alene. Det er bedre å dra ut på oppdrag mutters alene, enn å dra med seg 1 eller 2 AI-soldater som uansett bare løper av gårde og røper deg eller blir drept umiddelbart.

Når du gjennomsøker forlatte bygg finner du ofte store mengder velfylte våpenskap og materialer du kan oppgradere basen med. Det er begrenset hva du kan ta med i ryggsekk og egen bil, så du kan da kalle opp basen på radioen og be dem sende folk for å hente alle godsakene. Første gang jeg kalte opp basen og meldte fra om en diger stash med utstyr halvveis på den andre siden av kartet, sto jeg i evigheter og ventet på å få se en pickup eller lastebil (de står parkerte utenfor basen!!!) som skulle dukke opp i horisonten med folk nok til å bære med alt ut i bilen, laste det opp, og kjøre av gårde…

…i stedet går det en liten evighet, før det til slutt kommer en enslig fyr løpende. Med ryggsekk.

Han bruker enda en evighet på å lete gjennom de samme skapene og kassene jeg allerede har brukt mye tid på å lete gjennom og få oversikt over inventory. Jeg står tålmodig ute ved bilen og venter på at han skal bli ferdig, og rygger over en og annen zombie som forviller seg innom.

Så skjer det: han melder til meg på radio at han er ferdig og skal tilbake til basen. Han kommer ut til meg og pickupen min som står og venter på at han skal bli ferdig… og går rett forbi! Han begynner å GÅ tilbake til basen. Jeg løper etter og trykker “E” for å åpne samtalebildet hvor det vel MÅ finnes en knapp for å få han til å sitte på med meg?? Å gå alene tilbake gjennom halve byen er jo livsfarlig/dødsfarlig. Nei. Ikke faen. Ingen mulighet for å få han til å sitte på i bilen. Så jeg må kjøre i gå-tempo ved siden av han hjemover, mens zombiene angriper fra alle kanter og jeg kjører på/over dem så innvollene spruter.

Kan jeg la ham gå alene uten følgebil? Ja det kan jeg, men på tredjehvert henteoppdrag du sender folk på får du da melding om at det er “Runner in trouble” og så må du ut og redde ham likevel. Hvorfor bruker de ikke bilene jeg har hentet og parkert på basen??? Halleluja.

Åååååh så bra dette spillet KUNNE vært! De har løpt en maraton i spillutviklingen, men 300 meter fra mål har de tenkt “fuck it, nå er det nok” og tatt taxi resten av veien.

/end rant

4 Likes
1 Like

Det virker som det meste har gått galt her, men det viktigste er nok at enginen er god nok slik at de andre utviklerne kan gjøre jobben sin. Er ikke enginen god nok blir det trøbbel. Som å kjøre et tog der skinnene blir lagt ned fremfor deg mens du kjører sier en.

Dette feilet feks. Også Overkill the walking dead stort på.starbreeze bytta engine sent i utviklingen fra noe hjemmesnekra til unreal.

1 Like

Testet VR i går for første gang. Fytti grisen!!!

Dette var på DCS (Flysim) og uten veldig mye justeringer, så kan nok optimaliseres en god del. Men det var noe av det råeste jeg har testet.

Headtracking var helt smooth. Bare det å lene seg over til siden å se over vingen bak var ganske ekstremt.

Blir nok puttet i en handlekorg i løpet av 2021 :grin:

2 Likes

Høres rått ut, hvilken type var det?

HP Reverb G2.

Er nok en del å sette seg inn i merket jeg. Måtte innstaller Steam, for så å installere Windows Mixed Reality og Steam VR. Når dette var gjort kunne vi plugge inn VR brillene.

Men litt forvirrende. Da det virker som man har en mix av WMR og Steam VR for justeringer, i tillegg til inne i selve spillet, og på skjermkort innstillinger.

Men det ga såpass mersmak et det skal jeg heller knote meg igjennom. Vanskelig å sette seg bak en skjerm igjen etter å fått testet de greiene der :joy:

Så det fikk bra anmeldelse på gamer.no

Begynner endelig å “dra seg til” for VR nå ! :slight_smile: Men tror ikke det tar av før de blir helt trådløs ala noe sånn som Oculus quest 2 bare mye kraftigere.

Sammenligning mellom quest 2. Valve index og Hp (det ser selvfølgelig litt bedre ut i selve headsettet)


Vurderte en stund Quest 2. Men etter å ha lest feedback på forumet til DCS, så heller jeg mer mot Reverb G2 nett nå. Skal være hakket vassere i bildekvalitet og slikt.

Tror den største utfordringen i forhold til få dette til å fungere optimalt er å få samlet alt av info du trenger. Det er flust med tips, men noen går i mot hverandre. Noe er utdatert osv.

Nå skal DCS få enda bedre VR support utover 2021, da dem skal over på Vulcan API, som vil gi dem mye større muligheter å dra nytte av multicore osv.

Jepp! Reverb pusher uten tvil bedre bildekvalitet enn quest 2, og er nok et mye bedre alternativ til stasjonære simulatorer osv, men om en bare skal spille diverse vr spill i ny og ne er Quest 2 uten tvil veien å gå til meget billige 3900 kr

Altså! Grafikken på Ps5 i kombinasjon med oled og hdr er så imponerende. Her fra Resident evil village demo’en som kom ut i går. Tatt med mobilen så det blir litt jalla men uansett :star_struck:

Spillet kjører i Native 4k og med raytracing !!

6 Likes
1 Like

Tencent fortsetter å kjøpe opp utviklere, store og små.

1 Like

Det er nitrist at kineserne skal ta over eierskap på alle kanter, også gaming… det blir ingen endringer i hvordan disse selskapene driver, helt til det blir endringer… De kan når de måtte ønske det ombestemme seg, og det er da ingen som kan si noe på det.

1 Like

Handla meg Three Gates. Svensk selskap tydelig M&A strategi.

60-70mill SEK i mcap. Gjorde nettop første kjøp.

1 Like

Bastard barnet til EG7 og Zordix?
Og nei, MCAP er ikke 60-70, MCAP er 122MSEK pr nå.
Samt utspedning på ca 40% @0,57kr pr aksje for et par uker siden.

1 Like

Må nesten dele denne videoen jeg nettopp så på, en såkalt developer diary for “Skyblivion”

Elder Scrolls Oblivion kom ut i 2006, og er spillet før Skyrim. Jeg vet at det har fått et litt elsk/hat forhold fra fans, men nå har en gruppe moddere og fans av spillet jobbet i årevis for å gjøre spillet mer moderne og kanskje fikse gamle feil (går jeg ut ifra) ved å gjenskape det i Skyrim/Skyrim Special Edition sin motor . Dette har de jobbet med siden 2012(!) ser det ut som og er gjort av frivillige i fritiden sin. Det tar tid, men ser at de har stadig mer å vise til når flere frivillige dukker opp. Viser hvor lang tid det tar å skape et slikt spill også, særlig når en vet det gjøres på fritiden og sikkert har en fulltidsjobb utenom.

Anbefaler at en tar seg en liten pause og ser videoen for ettertanke om hardt arbeid utført. Og hvor mye som sikkert gjenstår for de…
Får respekt av meg for å stå ved et slikt frivillig prosjekt så lenge!

Hjemmeside: https://skyblivion.com/

1 Like

Virker helt hodeløst å gå i gang med et sånt prosjekt når man heller kunne jobbet med noe skikkelig.

1 Like

Er det ikke en bra ting å ha på “CVen / porteføljen”, mange slike hobby moddere / content creators som får jobber i ettertid. Eller håper iallefall det :slight_smile:

3 Likes

…kun for VR? :unamused: