Skjønner. Da misforstod jeg, for jeg fikk inntrykk av at du egentlig ikke brukte linjene i praksis. Det er det jeg har litt inntrykk av på en del tråder, at folk som uansett bare sitter long hiver ut trender med linjer som både tangerer og kutter candles om hverandre uten forklaring.
Ut fra svaret ditt nå, gjør ikke du og jeg dette veldig forskjellig. Det jeg uttrykte litt uklart er at når jeg trekker linjer så vil jeg at de skal trekkes konsekvent ift reglene man følger. Altså for eksempel i mitt tilfelle at jeg ikke veksler mellom å tangere wick og body på candelet. Jeg liker heller ikke hvis man ignorerer topper/bunner for å oppnå en trend eller formasjon som “ser bra ut”. Det bør i så fall begrunnes, for da synes jeg på en måte man aksepterer et ugyldig premiss. Bedre evt å akseptere at trenden kanskje ikke er tydelig nok til å agere på. Det er slike ting jeg tenkte med at det ikke er det samme hvor linjen tegnes.
Etter at linjene forhåpentligvis er tegnet presist, legger også jeg kanskje andre elementer inn i vurdering av hvor jeg plasserer selve kjøps-/salgsordren, for eks ting som risk/reward-vurderinger, hensyn til totalportefølje og fundamentalinfo inn i bildet. Forskjellen er nok at du da har mer aktiv bruk av volumbildet ved kjøp. Jeg setter gjerne forhåndsordre og da blir jo ikke volumhendelser direkte utslagsgivende i seg selv.